سپهر زنگنه کارشناس خودرو در گفتگو با قدس آنلاین درباره اتفاق عجیبی که در بازار خودرو در حال رخ دادن است صحبت می‌کند؛ قیمت‌گذاری بازار خودرو توسط یکی دو رسانه محدود و دلالان بزرگ بازار.

قیمت‌گذاری عجیب در بازار خودرو

مرجع‌ قیمت‌گذاری خودروهای صفر، کارکرده و وارداتی در بازار خودرو به معنی عام کلمه، کیست و چیست؟ هیچ کس نمی‌داند. این کارشناس بازار خودرو با اشاره به این مطلب گفت: بازار خودرو در رکود سنگینی به سر می‌برد و آنقدر تعداد معاملات خودرو کم است که نمی‌تواند معیار درستی از قیمت انواع خودروهای صفر، کار کرده‌های سال‌های مختلف، تصادفی با درصدهای متفاوت آسیب‌دیدگی و ... بدهد.  
وی افزود: اگر یک خبرگزاری قیمت چند خودرو را بدهد که معمولا در تماس با یک نمایشگاه‌دار این اطلاعات را دریافت می‌کند معنی‌اش این است که یک نمایشگاه‌دار نظر شخصی خود را درباره قیمت خودروها بیان می‌کند و بعد سایر رسانه‌ها همان قیمت‌ها را به نقل از آن خبرگزاری وایرال و منتشر می‌کنند.  
زنگنه ادامه داد: این امر یکی از مشکلات بازار خودرو است که در تمام این سال‌ها حل نشده و اراده‌ای برای حل آن هم وجود نداشته چون بازار دست دلالان و نمایشگاه‌داران بزرگ است و به نفع آنان نیست که قیمت مشخصی را اعلام و از طریق یک منبع مشخص اعلام کنند. حتی از اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل خواستند این وظیفه را به عهده بگیرند که با ادعای نداشتن نیرو و تحمیل هزینه نیروی انسانی برای این امر، از زیر بار آن شانه خالی کردند.  
این کارشناس بازار خودرو همچنین تاکید کرد: خبرنگاران هم نمی‌توانند به همه استان‌ها سر بزنند وقیمت‌ها را از نزدیک و از چند نمایشگاه‌دار یا حداقل جمعه‌بازار خودرو استخراج کنند لذا کشف قیمتها به شدت سلیقه‌ای و دلبخواهی است و از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی‌کند.
زنگنه ادامه داد: به خاطر دارم از یکی از بزرگترین نمایشگاه‌داران تهران سوال کردم معیار شما برای قیمت‌گذاری خودرو در ۱۴ فروردین و بعد از تعطیلات این بازار و در حالی که خرید و فروشی صورت نگرفته چیست؟ کمی من و من کرد و مثال جالبی زد که همانطور که منجم ستاره‌ها را می‌شناسد و مردم عادی از درک آن عاجز هستند ما هم که بزرگ بازاریم می‌توانیم قیمت خودرو رو بعد از تعطیلات بازار تعیین کنیم.
وی اظهار داشت: البته من اعتقاد دارم این قیمت‌گذاری‌های کشکی، کتره‌ای دلیل دارد؛ همه دلالان و به اصطلاح فعالان این بازار از این ندانستن و ابهام در قیمت‌ها سود می‌برند. اگرچه چون معیار علمی و قانونی برای آن وجود ندارد و گاه سه نمایشگاه کنار هم، سه قیمت برای خودرویی که یک سال افت کرده می‌دهند و اختلاف قیمتها سر به ۲۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان می‌زند.
زنگنه همچنین افزود: یک مثال می‌زنم؛ فرض کنید صاحب خودرویی کمی خاص‌تر از پراید و ۲۰۶ در یکی از روستاهای قزوین مانند برلیانس، قصد فروش خودروی خود را داشته باشد. از آنجا که به خاطر منع رفت‌وآمد کرونایی نمی‌تواند به کرج یا تهران بیاید ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان آن را ارزانتر می‌فروشد آن وقت دلالی از تهران آن را خریداری کرده و به راحتی این رقم را سود می‌کند و فروشنده هم کاملا راضی است چون بالاتر از این رقم نمی‌توانسته بفروشد.  
وی ادامه داد: یا فرض بگیرید یکی از بانکها سرمایه خود را در خرید خودرو از کارخانه خوابانده و می‌خواهد در بازار عرضه کند. نمایشگاهدار بزرگی در تماس با همترازان خود گرا می‌دهد مثلا بیشتر از ۲۰۰ میلیون خریداری نکنید و اینگونه نبض بازار را در دست می‌گیرند. دلالان هیچگاه به سود ۵ و ده درصد قانع نیستند و کمتر از ۲۰ درصد سود را قبول ندارند و برای این سود هر راهی را می‌روند.
این کارشناس بازار خودرو در ادامه به حذف قیمت‌گذاری خودرو از سایت‌های خرید و فروش اشاره کرده و گفت: تنها راهی که با تکثر قیمت‌گذاری می‌شد جلوی قیمت‌گذاری سلیقه‌ای عده‌ای خاص از نمایشگاه‌داران را گرفت همین سایت‌ها بودند که دلالان امکان هماهنگی با این تعداد فروشنده و عرضه‌کننده خودرو را نداشتند و لذا قیمت به بازار نزدیکتر بود. با حذف قیمت‌گذاری در سایت‌ها، عملا بازار را در آغوش دلالان انداختند.
زنگنه ادامه داد: دلار در سه چهار سال اخیر ۶ برابر شده اما قیمت خودرو وارداتی ده برابر، و حداقل می‌توان ادعا کرد ۴۰۰ درصد از این ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت خودروهای وارداتی حباب است. با توجه به اینکه شرایط فعلی بازار خودرو به خاطر کرونا، ماه مبارک رمضان، تورم وحشتناک سال گذشته و کاهش شدید تقاضا دررکود سنگینی به سر می‌برد، هرگونه افزایش قیمتی در این بازار ساخته و پرداخته دست دلالان است. اگر واردات خودرو آزاد شود و برجام نیز به نتیجه بنشیند خودروهای وارداتی ۴۰ درصد به همین میزان افت قیمت خواهند داشت.

وی افزود: در بازار داخلی‌ها نیز، قیمت‌ها بستگی به تیراژ تولید دارد و اگر بنا بر آخرین خبرها، خودروسازان بخواهند در سال جاری تیراژشان را دو برابر کنند رکود تشدید و ناچار به فروش تقسیطی خواهند شد، اگرچه خودروسازان نیز حواسشان جمع است و نشان داده‌اند در این وضعیت با دپوی خودروهای خود بازار را تشنه نگه داشته و باز هم قیمت‌ها را افزایش می‌دهند آنها آنالیز مشتری ندارند و فقط به سود خود می‌اندیشند. در کل قیمتها رو به کاهش خواهد بود مگر شورای رقابت قیمت‌ها را دست‌کاری کند یا خودرو در بورس عرضه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.