یک کارشناس بین‌الملل با بیان اینکه تعلیق تحریم‌ها به صورت ۴ تا ۶ ماهه عواقب خطرناکی برای کشور دارد، گفت: در این شرایط کاملا روشن است که هیچ طرف خارجی دنبال سرمایه گذاری در ایران نخواهد بود.

تعلیق موقت تحریم‌ها عواقب خطرناکی دارد/راستی‌آزمایی زمان می‌خواهد

به گزارش قدس آنلاین سید مصطفی خوش‌چشم  ضمن بررسی مسیرهای مختلف چگونگی اجرای تعلیق تحریم‌ها گفت: از نظر حقوقی دولت بایدن می‌تواند تقریباً همه تحریم‌های دوران ترامپ را به غیر از آن دسته از تحریم‌ها که به تصویب کنگره رسیده است را حداقل تعلیق کند.

وی در ادامه افزود: از جنبه حقوقی بخشی از تحریم‌ها که با رأی بیش از ۶۷ نفر از اعضای کنگره به تصویب رسیده است غیر قابل رفع هستند. اما شمار زیادی از تحریم‌ها با سه فرمان اجرایی رئیس‌جمهور قابل تعلیق هستند. این مسئله علاوه بر جنبه حقوقی نیازمند اراده سیاسی نیز است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در خصوص عدم اراده آمریکایی‌ها برای رفع تحریم‌ها گفت: اگر بایدن به تنهایی می‌توانست همه تحریم‌ها را لغو کند باز هم قطعاً چنین کاری را انجام نمی‌داد. اصولاً آمریکایی‌ها در دولت‌های مختلف به دنبال استراتژی مهار جمهوری اسلامی ایران هستند که رکن اصلی آن همین ساختار تشکل یافته و پیچیده تحریمی است.

وی همچنین تصریح کرد: این ابزاری در دست آمریکایی‌ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران است برای اینکه بتوانند مولفه‌های قدرت کشور را محدود و مهار کنند. بنابراین این یک برنامه راهبردی است و علیرغم امکان حقوقی برای تعلیق همه تحریم‌ها، هیچ تمایلی در دولت و مجالس امریکا وجود ندارد.

خوش چشم ضمن هشدار نسبت عواقب خطرناک تعلیق موقت تحریم‌ها برای بازه‌های کوتاه مدت گفت: تعلیق تحریم‌ها محدود به دوره چهار ماهه و ۶ ماهه است و حتی اگر همه تحریم‌ها تعلیق شود، سرمایه گذاران خارجی برای دوره‌های ۱۰ یا ۲۰ ساله ریسک‌های انجام سرمایه گذاری را می‌پذیرند.

وی همچنین افزود: بنابراین وقتی از تعلیق صحبت می‌کنیم، اصولاً سرمایه گذاری را جدا می‌کنیم و کاملاً روشن است که هیچ طرف خارجی به دنبال سرمایه گذاری در ایران نخواهد بود. تنها حسن تعلیق همه جانبه تحریم‌ها در حد مراودات چهار ماهه خواهد بود که این مسئله نیز بر مبنای شرایط پیچیده تحریم‌ها است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تعلیق بخش کوچکی از تحریم‌ها هستند، گفت: دولت بایدن به دنبال تعلیق بخش کوچکی از تحریم‌ها است که اگر چنین مسئله‌ای رخ دهد صرفاً امکان جابجایی اندکی پول در خارج از کشور و تاثیر کوتاه مدت خواهد داشت که این مسئله نیز با توجه به اضافه شدن شروط دیگر آمریکایی‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در خصوص چگونگی و زمان لازم برای اجرای راستی آزمایی لغو تحریم‌ها نیز تاکید کرد: تا فرارسیدن روز اجرای برجام که ۶ ماه بعد از توافق نهایی بود، حداقل سه ماه طول کشید تا اولین علائم ظاهر شود. در نهایت بعد از هفت ماه نیز همه متوجه شدند آمریکا به دنبال فریب کاری است.

وی همچنین افزود: بنابراین از روزی که دولت بایدن دستور تعلیق همه تحریم‌ها را صادر کند، در همه حوزه‌ها حداقل شش ماه زمان برای راستی‌آزمایی نیاز است.

خوش چشم همچنین گفت: هدف طرف آمریکایی این است که در یک اقدام نمایشی در یک روز یا حداکثر یک هفته، اندکی جابجایی مالی صوری صورت بگیرد. همانند اقدامات اوباما همزمان با اجرای برجام. بنابراین امکان ظهور اولین نشانه‌ها از رفع تحریم‌ها در کمتر از سه ماه وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان نیز گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ثابت نگه داشتن فشار تحریمی بر ایران هستند. لذا زمانی می‌توانیم مدعی تعلیق تحریم‌ها باشیم که حداقل سه ماه زمان بگذرد و به جای تایید حداقل دو وزارتخانه، همه وزارت خانه‌ها و ارگان‌های آسیب دیده از تحریم‌ها نیز این مسئله را تایید کنند. این مسئله صرفاً مربوط به حوزه فروش نفت و تحریم‌های بانکی نیست و حوزه‌های زیادی از جمله بیمه‌ها و کشتیرانی و بهداشت و… را در بر خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.