کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: متأسفانه دولتی که سعی می‌کند نشان دهد حامی بورس و سهامداری در بورس است فضایی را ایجاد نکرد که مردم از خریدهای خود مطمئن شوند.

بازار سرمایه تا زمانی که اقتصاد گروگان مذاکرات سیاسی است، روی خوش نخواهد دید

قدس آنلاین: همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه و بورس درخصوص وضعیت بورس کشور و نیاز فراوان بازار سرمایه به اعتماد سازی مضاعف گفت: بورس کشور در حال حاضر با وضعیت عجیب و غریبی روبه‌رو است، وضعیتی که وامدار تصمیمات غلط و یک طرفه‌‍ای است که عموماً دولتی‌ها و مسوولین بورس می‌گیرند یا به عبارت دیگر دستوری عمل کردن، بازار سرمایه را با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه کرده است.

وی دراین باره افزود: طبیعی است که بورس ایران درگیر چالش‌های حل نشدنی یا سخت حل شدنی شود، وقتی که با تصمیم‌گیری‌های یک طرفه مسوولین مواجه می‌شود. تصمیماتی که یک به یک آنها بدنه بورس را می‌لرزاند و ضربات مهلکی به بورس و سپس به اعتماد مردم به این بازار می‌زند.

دارابی درادامه توضیح داد: بازار سرمایه از سال گذشته تاکنون به شدت  به خاطر تصمیمات متناقض مسوولینی که به هر حوزه‌ای حتی اگر در آن بخش کارشناس نباشند، ورود می‌کنند دچار روند فرسایشی شده در حالی که بازار نیازمند اعتمادسازی است، در حالی که هر آنچه از مردادماه سال گذشته که بورس روند افت خود را آغاز کرد تاکنون گرفته شده همه و همه آنچنان کارآمد نبوده که سهامداران و بورس را در وضعیت خوبی قرار دهد.

 وی درباره عملکرد دولت در بورس گفت:  دولت از مرداد سال گذشته زمانی که صندوق پالایشی یکم یا دارا دوم را عرضه کرد، از همان زمان با یک تصمیم غلط که هزینه‌هایی که برای مشارکت مردم لازم بود یا هزینه‌هایی را که دولت برای انسجام بیشتر و اعتماد سازی در بورس برای ماندن سرمایه داران انجام می داد، پشت گوش انداخت و از کنار آن بی توجه گذر کرد، مشخص است که بورس روند نزولی به خود می‌گیرد.

 همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه درانتقاد به عدم شفافیت سیاست گذاری های دولت در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: متاسفانه دولتی که سعی می کند نشان دهد حامی بورس و سهامداری در بورس است حتی یک پروژه شفاف به مردم ارائه نکرد، یعنی در واقع فضایی را ایجاد نکرد که مردم از خریدهای خود مطمئن شوند مثلا برای  صنعت پالایشگاهی قرار بود صورت حساب‌های یک ماهه صادر شود که تاکنون صادر نشد، به همین دلیل که  هنوز نمی دانیم پالایشگاه‌ها به چه قیمتی نفت گرفتند و فرآورده‌های خود را به چه نرخی به فروش می‌رسانند؟ بی تردید بازار سرمایه نیازمند اعتمادسازی، ابهام زدایی و کاهش نرخ سود بانکی و ثبات در نرخ ارز است. تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نیابد و اقتصاد کشور به دلیل سیاست گذاری‌های غلط گروگان مذاکرات سیاسی باشد و قیمت گذاری‌های دستوری هم همچنان به بازار تحمیل شود، بازار روی خوشی به خود نمی‌بیند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.