مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: کارگران نیازمند رفتارهای پوپولیستی نظیر هفته کارگر نیستند و تقاضا دارند دغدغه مندان تنها یک ساعت و به طور واقعی برای مشکلات آنها تامل و چاره اندیشی کنند.

کارگران نیازمند رفتارهای تشریفاتی و پوپولیستی نیستند

احسان سهرابی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: هر سال مراسم هفته کارگر به صورت تشریفاتی و نمایشی و بدون اینکه دارای منفعت و تاثیر کلانی برای این قشر از جامعه باشد در کشور برگزار می شود.

وی  با بیان اینکه برخی نخبگان سیاسی  در حالی صحبت از کارگر و مشکلات آنها می کنند که هیچ درک واقعی از مسائل کارگران ندارند، افزود: سیاسیون که  سلول سرطانی قرارداد موقت را در حوزه روابط کار ایجاد کردند  امروز چه پاسخی برای کارگران دارند ؟

فعال کارگری خراسان رضوی با بیان اینکه کارگران نیازمند رفتارهای پوپولیستی نظیر هفته کارگر نیستند و تقاضا دارند دغدغه مندان تنها یک ساعت  و به طور واقعی برای مشکلات آنها تامل و چاره اندیشی کنند، ادامه داد: اگرچه همواره در محافل رسمی عنوان می شود که شرایط محل کار برای کارگران مطابق با استانداردهای جهانی رعایت می شود اما واقعیت چیز دیگری است و با استانداردهای جهانی فرسنگ ها فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه در همین عدم ابلاغ افزایش حق مسکن کارگران توسط دولت علی رغم گذشت ۴۰روز از تصویب آن، جانبداری دولت از کارفرما مشهود است ، افزود: متاسفانه دولت و سیاسیون حتی در تشکل های کارگری که با اساس مطالبه گری  مسائل و مشکلات این قشر ایجاد شدند با هدف اینکه اصل ۱۳۷قانون کار تحقق پیدا نکند نیز نفوذ کرده و برخی اعضایی که در حال حاضر درتشکلات کارگری  حضوردارند  نه تنها کارگر نیستند بلکه به دلیل همان تفکر سیاسی که دارند با نقاب کارگری وبه نفع کارفرمایان ومنافع حزبی و شخصی  مشکلات کارگران را نادیده  می گیرند، از طرفی تشکلاتی که همسو  دولت و کارفرماها هستند همواره مورد حمایت  و تشکلاتی که پیگیر حقوق واقعی کارگران هستند مورد انزوا قرار می گیرند.

سهرابی با بیان اینکه بخش عمده ای از کارگران زیر خط فقر زندگی می کنند و از داشتن حداقل های زندگی محروم هستند، ادامه داد: از طرفی عمر نماینده کارگر درتشکلات کارگری به دلیل عدم امنیت شغلی بسیار کوتاه است  به طوری که کارگران از ترس اینکه مبادا کارفرما به دلیل دفاع از حقوق کارگران وی را اخراج کند از عضویت در این تشکل ها دوری می کنند به طوری که طی همین هفته اخیر یکی از فعالان کارگری خراسان رضوی علی رغم داشتن ۲۰ سال فعالیت اما متاسفانه به دلیل پیگیری حقوق کارگران  توسط کارفرما اخراج شد.

نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار  افزود: همچنین اداره کار برخی از استان ها به دلیل بومی بودن وبه نوعی حفظ اشتغال،  نماینده کارگران را قربانی می کنند.از طرفی  یکی از بزرگترین مشکلات برگزاری انتخابات کانون استان ها ، اجرای ان توسط اداره کل  کار استان است زیرا زمانی که اعتبار نامه این کانون توسط مدیر کل کار استان صادر می شود آیا ممکن است   کانون های استانی وظیفه اصلی شان را انجام دهند.

وی ادامه داد: سوئ استفاده از قشرکارگر تنها به دولت و دولتمردان منحصر نمی شود بلکه حتی برخی نمایندگان مجلس در هنگام تبلیغات انتخاباتی و با هدف کسب رای ، ادعاهایی را برای حمایت از حقوق از دست رفته کارگران طی دهه های گذشته عنوان می کنند اما پس از راهیابی به بهارستان ، با کارفرمایان عکس یادگاری می گیرند.

وی بیان داشت: تا امنیت شغلی  در جامعه وجود نداشته باشد  امنیت ملی ، اجتماعی و اقتصادی نخواهیم داشت متاسفانه تازمانی که صرفا نگاه ما به مجلس شورای اسلامی قانونگذاری باشد و نظارت بر اجرای آن مسکوت بماند، سوغات  آن نداشتن خاطر مطمئن برای کارگر است ، امروز شاهد این هستیم که نه تنها از سال ۱۳۶۹ ، برای تبصرماده ۷ قانون کار آیین نامه آن صادر نشده است که حتی با صدور دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری و بخشنامه ۳۵۷۲۳ وزارت کار  ،  قراردادهای موقت کاهش که نیافته بلکه تقویت شده است.

سهرابی افزود: بر خلاف اینکه در ماده ۱۶۴ قانون کار به صراحت به غیر تشریفاتی بودن، رایگان بودن و سرعت در رسیدگی و عدالت تاکید شده است ولی متاسفانه کارگران در بخش‌های مختلف از جمله ثبت نام در کاریابی ها هزینه پرداخت می کنند. از طرفی  به بهانه شیوع ویروس  کرونا واجرای محدودیت های شغلی،  روند رسیدگی به پرونده های بیمه بیکاری  در حال حاضر به صورت خیلی کند صورت می گیرد و با افزایش پرونده ها،میانگین زمان رسیدگی به بیمه بیکاری در حال حاضر به ۲ ماه افزایش پیدا کرده است ، همچنین در مورد بیمه بیکاری متاسفانه فرم هایی به کارگر ارائه می شود  تا تاییدیه کارفرما را دریافت کند  و کارفرما از این طریق سوء استفاده کرده و حق کارگر را تضییع می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد رسیدگی به پرونده های سخت وزیان آور نیز باید بین صنعتی وصنفی  بودن آنها تفکیک صورت بگیرد و در هر زمینه ای افراد متخصص رسیدگی به آنها را برعهده داشته باشند   تا حقی از کارگران به دلیل عدم آشنایی  با نوع حرفه توسط  نماینده کارگر از بین نرود.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به   این موضوع  اشاره  کرده اند  که درعدم استفاده از ظرفیت جوانان در دنیا مقام اول را داریم، یکی از دلایل این موضوع این است که متاسفانه به دلایلی نظیر حقوق پایین بازنشستگی و مشکلات معیشتی ، بازنشستگان  فضای اشتغال را پر کرده اند و در بخش خصوص گزارشاتی مبنی برحضور مدیرانی است که سقف مستمری را می گیرند و وارد فاز ۳۰ سال دوم بازنشستگی شده اند اماکارگران جوان و متخصص همچنان  در جامعه بیکار هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.