زاهدان- به دلیل شدت یافتن ویروس کرونای هندی بسیاری از کشورها ازجمله ایران اسلامی نسبت به انسداد مرزها و جلوگیری از ورود اتباع پاکستانی و هند به کشور اقدام کرده است اما این در حالی است که مرزهای غیررسمی و باندهای قاچاق انسان در مرزهای شرقی هم چنان فعال و ممکن است زحمات بسیاری از مسئولان را بر باد بدهند!

کرونای هندی پشت مرزهای شرقی خیمه زده است؛ مرزهای رسمی مسدود؛غیررسمی باز است!

قدس آنلاین-گروه استان‌ها:  اگرچه در حال حاضر هیچ‌گونه پروازی از هندوستان به سیستان و بلوچستان انجام نمی‌شود و بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی مبادی رسمی ورود اتباع خارجی به استان تحت نظارت شدید قرارگرفته است اما خودروهای حامل اتباع بیگانه هرروز تعداد بسیاری از این پناه‌جویان را که به‌قصد سکونت در ایران و یا برای انتقال به اروپا وارد ایرانی می‌شوند تمامی این مرزهای قرنطینه‌ای را درمی‌نوردد!

بنا بر گفته برخی از کارشناسان اتفاقاً این روزها به دلیل بسته شدن مرزهای تمامی کشورها بر روی هندوستان حالا میل به رفت‌وآمدهای قاچاقی و غیررسمی از طریق خاک ایران فزونی یافته است.

نابسامانی کشورهای همسایه و مسیر ترانزیتی برای عبور از ایران و رسیدن به اروپا همواره مرزهای شرقی را تبدیل به گذرگاه اتباع و مهاجران خارجی به‌ویژه افغانستانی و پاکستانی کرده، مهاجرانی که راه عبور قانونی‌شان بسته و باتدبیر گروه‌های قاچاق و قاچاقچیان حرفه‌ای و با روش‌های خاص وارد کشور شده و راه شهرهای ایران را برای سکونت برگزیده یا برنامه خروجشان از مرزهای غربی و شمال غربی برای رسیدن به اروپا و امریکا را در پیش می‌گیرند.

نگرانی بابت مرزهای شرقی

در همین راستا رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ابراز نگرانی بابت ورود ویروس کرونای هندی به کشور از مرزهای شرقی ابراز کرد: اگر این ویروس از مرزهای شرقی وارد شود نگران این هستیم که اتفاق‌های خیلی بدی در سیستان و بلوچستان رخ دهد به همین دلیل باید مراقبت جدی صورت گیرد.


حسینعلی شهریاری بیان کرد: اگر این استان گرفتار شود درنهایت کل کشور درگیر خواهد شد و مشکل فقط به این خطه ختم نمی‌شود و لذا مرزبانان باید مراقبت جدی داشته باشند و اجازه ندهند هیچ نوع ترددی به داخل سیستان و بلوچستان انجام شود

وی با اشاره به اینکه مرگ‌ومیر ویروس جهش‌یافته هندی بسیار بالاست یادآور شد: علاوه بر نظارت مرزبانی و سپاه اگر قسمتی از مرز به ارتش واگذار شود می‌تواند در این رابطه کمک‌کننده باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می کند: شدت شیوع و انتشار ویروس ام.دی یا همان کرونای هندی خیلی بالاتر از ویروس جهش یافته انگلیسی و خطرناک‌تر از آن است و استان سیستان و بلوچستان نیز با پاکستان هم مرز است و از طرفی ارتباطات نسبی و سببی نیز در بلوچستان ایران با پاکستانی‌ها وجود دارد که باید گفت از نظر ژنتیکی مردم این ۲ قسمت تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و ژن مردم بلوچستان به پاکستان نزدیک است.

وی تاکید می کند: چیزی که مشخص است طوفان کرونا هندی به زودی مرزها را درخواهد نوردید و چون این ویروس نشانی از بی‌اعتقادی هم‌خانواده‌های خود مانند کرونا انگلیسی دارد و مرز و محدودیت نمی شناسد و در هر کجا که پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود و آداب تنفسی و بهداشتی رعایت نشود خیلی زود لشکرکشی و انسانها را قلع و قمع می‌کند.

هیچ جنبنده‌ای حق تردد ندارد

در همین حال معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان بابیان اینکه تمامی مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان اعم از هوایی، دریایی و زمینی و ترددهای مرزی ضمن اینکه باید با دقت کنترل شود اظهار کرد: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه رایزنی‌هایی با مرزبانی کشورهای همسایه، ارتش پاکستان و دفتر نمایندگی وزارت خارجه انجام و اعلام کنند که ما مرزهای رسمی را برای ورود اتباع خارجی بسته‌ایم.

هادی مرعشی بابیان اینکه وقتی کنترل انجام شود هیچ جنبنده‌ای نباید تردد کند افزود: قاچاق از سوخت گرفته تا اتباع خارجی و مواد مخدر انجام نخواهد شد چراکه برخوردها سخت‌گیرانه و برای جلوگیری از ترددها همچون ایام خاص جدی خواهد بود تا به‌نظام سلامت کشور کمک و بر اساس آنچه وظیفه ماست از ورود بیماری به ایران جلوگیری کنیم.

رغبت قاچاقچیان

اگرچه مسئولان امنیتی استان سیستان و بلوچستان در تلاش هستند تا از هرگونه ورود غیرمجاز جلوگیری کرده و احتمال ورود ویروس کرونای جهش‌یافته هندی را به حداقل برسانند اما حراست از مرز طولانی به وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر کار ساده‌ای نیست و قاچاقچیان انسان از سود خود حتی در ای شرایط نمی‌گذرند.

شنیده‌ها حاکی است ازآنجاکه به دلیل شیوع کرونای هندی و ترس از ورود این ویروس به کشورهای دیگر تدابیر سختی در مرزها اندیشیده شده لذا همین موضوع شیب قاچاق انسان را به سمت ایران و مرزهای شرقی سنگین می‌کند و این موضوع موجب می‌شود تا قیمت قاچاق انسان افزایش و درنهایت رغبت قاچاقچیان برای ادامه کار بیشتر شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.