البرز- کاهش بارندگی‌ها از سال گذشته تاکنون موجب شده تا رودخانه‌ای البرز رژیم گرفته و آب کمتری را وارد سدهای این استان کند لذا بسیاری از مسئولان سال کم آب و سختی را پیش‌بینی کرده و بر ضرورت صرفه‌جویی تأکیددارند.

البرز تشنه است؛ خشک سالی در مراتع و سد ها جولان می دهد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: متأسفانه کاهش بارندگی‌ها از ابعاد مختلف بر روی اکوسیستم و محیط زندگی انسانی و جانوری تأثیر گذاشته است.

کاهش بارش‌ها نه‌تنها از ذخایر سدها کاسته بلکه موجب رشد اندک مراتع شده و لذا چرای دام‌ها را مشکل و دامداران را با کمبود علوفه روبرو کرده است و لذا این خشک‌سالی به‌صورت زنجیروار بر زندگی ما امسال تأثیرگذار خواهد بود.

کاهش بارش؛افزایش دما

در همین حال مدیرکل هواشناسی البرز با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری اذعان می‌کند: افزایش دمای هوا  نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت و کاهش بارش‌ها در استان طی سال آبی‌ جاری از نشانه‌های خشک‌سالی است.

آرش بهارونداحمدی  با اشاره به آمار بارش‌ها می‌گوید: ۲۵۰ میلی‌متر بارش طی سال آبی جاری (مهرماه سال ۹۹ تاکنون ) در استان البرز به ثبت رسیده که نسبت به مدت سال گذشته ۱۲۸ میلی‌متر کاهش بارش‌ها را نشان می‌دهد.

وی بابیان این‌که این بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت  حدود ۴۰ میلی‌متر کاهش‌یافته است ادامه می‌دهد: متأسفانه برای بارش‌های بهاری چشم‌انداز خوبی نداریم و به لحاظ دما نیز بین ۲ تا سه درجه امسال افزایش‌خواهیم داشت.

فقر در مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز با اشاره به کاهش بارندگی‌ها می‌گوید: متأسفانه شاهد وقوع خشک‌سالی و کاهش تولید علوفه در مراتع استان البرز هستیم.

حامد فرضی اذعان می‌کند: البرز سالانه ظرفیت تولید بالغ‌بر ۱۲۰ هزار کیلوگرم انواع علوفه در مراتع استان وجود دارد که با کاهش بارش‌ها در سال جاری پیش‌بینی کاهش شدید تولید علوفه راداریم.

وی بابیان اینکه با کاهش بارش‌ها ظرفیت چرای دام در مراتع کمتر می‌شود، اضافه کرد: این روند برای آب‌وخاک و مراتع بسیار خطرناک هست به‌طوری‌که کاهش وزن دام و کاهش زادوولد دام و همچنین کاهش منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در مراتع ازجمله پیامدهای خشک‌سالی در این عرصه‌ها هست.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که تولید علوفه در سراسر کشور ۶.۴۵ میلیون تن کاهش یابد، اظهار داشت: با این روند مراتع البرز ظرفیت کمتری برای چرای دام خواهند داشت.

فرضی یکی دیگر از عوارض کاهش بارش‌ها و خشک‌سالی را گرم شدن زودرس هوا دانست و گفت: در مناطق قشلاقی عشایر به دلیل کمبود علوفه و آب، دام‌ها را زودتر از موعد مقرر وارد مراتع ییلاقی می‌کنند درحالی‌که هنوز گیاهان آن مناطق آمادگی چرای دام را ازلحاظ بیولوژیکی ندارند.

وی افزود: حضور زودهنگام عشایر در مراتع در مسیر کوچ و مراتع ییلاقی منجر به از بین رفتن ایل راه‌های عشایری می‌شود.

ورودی سدهای البرز کاهش یافت

کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری سبب پایین آمدن میزان آب ورودی سدهای امیرکبیر کرج و طالقان نیز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در همین رابطه اذعان می‌کند: طبق بررسی‌ها میزان ورودی آب  سد امیرکبیر کرج طی چند روز اخیر به ۲۸ مترمکعب در ثانیه رسیده اما در مدت مشابه سال قبل ۳۸ مترمکعب در ثانیه بود یعنی ۱۰ مترمکعب  نسبت به پارسال کاهش ورودی داریم .

داود نجفیان اذعان می کند: ورودی آب سد طالقان استان البرز اکنون ۴۰ مترمکعب در ثانیه است درحالی‌که پارسال در این مدت ۴۳ مترمکعب در ثانیه بود.

وی می گوید:  پارسال در ماه‌های فروردین و اردیبهشت میزان جریان آب رودخانه کردان شهرستان ساوجبلاغ ۱۳ مترمکعب در ثانیه بود اما اکنون به  ۱.۸ مترمکعب در ثانیه کاهش‌یافته و میزان جریان آب در پائین‌دست رودخانه کرج در محدوده بلیقان به صفر نزدیک شده است که این وضعیت زنگ خطری برای تغذیه آبخوان‌های استان به شمار می‌رود.

نجفیان بابیان اینکه میزان بارندگی‌های  سال زراعی جاری استان البرز ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد می‌افزاید: ۸۰ درصد مصارف آب کشاورزی ، شرب و صنعتی استان البرز از سفره‌های آب زیرزمینی است که به علت کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری ، برداشت آب از اسفندماه سال گذشته در چاه‌های کشاورزی استان آغازشده که زنگ خطری برای آبخوان‌ها به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.