استاد پناهی گفت: قبل از انقلاب مسلمانان دیگر کشورها گمان می کردند ایرانی ها و به طور کل شیعیان اصلا قرآن نمی خوانند و به جای آن صحیفه حضرت زهرا(س) را مطالعه می کنند. اما پس از حضور قاریان ایرانی در جمع آنها و انجام قرائت های مجلسی زیبا نگاه دیگر مسلمانان به شیعیان تغییر کرد.

قرائت مستمر قرآن یکی از عوامل پیشرفت انسان است

 استاد محمدجواد پناهی یکی از استادان بین المللی قرآن کریم کشورمان است. او متولد ۱۳۴۴ در مشهد بوده و از سن ۷ سالگی تلاوت و قرائت قرآن را درجلسه قدیمی قرآن گلشن رضوی و زیر نظر مرحوم حاج جعفر ذکرگو آغاز نمود. استاد پناهی چندین و چند رتبه برتر در مسابقات داخلی و خارجی را نیز دارد. ازجمله این رتبه ها، نفر اول مسابقات اوقاف کشوری در سال ۶۸، نفر اول هفتمین دوره مسابقات بین المللی تهران بین ۴۸ کشور جهان در سال ۶۸، نفر اول مسابقات جهانی سوریه سال ۶۹ است. او در سال ۹۰ نشان درجه سه هنر را نیز از رئیس جمهور دریافت کرد.

محمدجواد پناهی درجهت نشر و ترویج مفاهیم قرآنی به کشورهای زیادی سفر کرده و تلاوت های زیبایی را از خود به یادگار گذاشته است. از جمله این سفرها می توان به ۱۴ سفر به مکه مکرمه و تلاوت قرآن در بین حاجیان و همچنین سفرهایی به سوریه، عراق، افغانستان، کویت، ترکیه، پاکستان، آلمان، قبرس، انگلستان، آفریقای جنوبی، فرانسه و ایتالیا اشاره کرد.

به همین جهت گفتگویی با استاد محمدجواد پناهی انجام داده ایم که از منظر شما می گذرد.

پدرم اولین معلم من بود

* حضور شما در جلسات قرآن از کودکی آغاز شده و ادامه دار بوده است و توانسته اید به درجات بالای قرائت قرآن نایل شوید. علت این ممارست و همراهی طولانی مدت با قرآن چه بوده است؟

مرحوم پدرم یکی از مهمترین عوامل انس من با قرآن، بود. ایشان معلم و مدیر جلسه قرآن بودند. من هم در آن جلسات شرکت کرده و شوق زیادی به خواندن قرآن داشته و از همان کودکی نیز صدای خوبی برای تلاوت داشتم. به همین دلیل حضور من در جلسات ادامه دار شده و باعث رشد من در این زمینه گردید.    

* تاثیر قرآن در زندگی شما چگونه بوده است؟

قرآن که تاثیر بسیار زیادی بر زندگی قاری آن دارد. شاید مهمترین حُسن و خیری که تلاوت زیاد قرآن دارد این است که معمولا زندگی قاری نیز قرآنی می شود. خواندن و تدبر در آیات قرآن باعث می شود که با بسیاری از حقایق آشنا شده و آنها را درزندگی شخصی خود اعمال نماید. حرمت و احترام برای قرآن، یکی از موانع برای انجام گناه و کارهای ناپسند است.

قرائت قرآن محدود به رمضان نباشد

* تفاوت ماه رمضان با دیگر ماه ها چیست که این ماه به بهار قرآن معروف شده است؟

قرآن در ماه رمضان نازل شده وبه همین دلیل این ماه با قرآن پیوندی ناگسستنی ایجاد کرده است. همچنین بنابرروایات ما، خواندن هرآیه از قرآن در این ماه ثوابی معادل یک ختم قرآن دارد. پس این موارد باعث می شود انگیزه های قرائت قرآن در این ماه مبارک افزایش یابد.

اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که نباید اینگونه تصور داشت که خواندن قرآن تنها مختص به ماه رمضان است. برخی از افرادی که در این ماه مبارک خود را ملزم به خواندن قرآن می کنند پس از اتمام آن، به ندرت به سمت خواندن قرآن می روند. در صورتیکه بایدتوجه داشت فضیلت تلاوت قرآن در تمام ماه های سال بسیار زیاد است اما در ماه رمضان بیشتر از ماه های دیگر سال ثواب دارد و به خواندن آن توصیه شده است. قرآن خواندن باید همیشه و درتمام طول عمر بین مسلمانان ساری و جاری باشد. برای این منظور نقش شبکه های رادیویی و تلوزیونی بسیار حائز اهمیت است تادر طول سال انس باقرآن برای همه وجود داشته باشد.

تغییر نگاه مسلمانان به ایرانیان

* تاثیر قرائت های شما در بین مردم دیگر کشورها چگونه بوده است؟

قبل از انقلاب دیدگاه های مردمان دیگر کشورها نسبت به ایرانی ها و تشیع بسیار متفاوت بود. آنها گمان می کردند ایرانی ها و به طور کل شیعیان اصلا قرآن نمی خوانند و به جای آن صحیفه حضرت زهرا(س) را مطالعه می کنند.

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی قراء ایرانی به دیگر کشورهای جهان سفر کردند و توانستند با انجام قرائت های مجلسی زیبا و حفظ های هنرمندانه آیات قرآن، این ذهنیت و سوء برداشت را برطرف کنند. همچنین این کار باعث شد مهر و علاقه بسیارزیادی بین بسیاری از مسلمانان اهل تسنن با تشیع ایجاد شده و رابطه ها صمیمی تر از قبل شود.

بارها اتفاق افتاده است که وقتی به همراه تعدادی از قراء ایرانی به کشورهای دیگر سفر می کردیم، با استقبال بیش از حد و فوق العاده مسلمانان روبرو می شدیم و حتی بسیاری از اوقات در هنگام اتمام سفر، میزبانان ناراحت شده و به سختی اجازه بازگشت به ما می دادند. به عنوان مثال، در رمضان سال ۷۴ شمسی، سفری به آفریقای جنوبی داشتم و قرار بود بااتمام این ماه عزیز، من نیز به ایران بازگردم، اما به خاطر شدت و علاقه میزبانانی که اکثرا هم از اهل تسنن بودند به قرائت های قرآنی که انجام می شد، بازگشت من باتاخیر همراه گردید و سفری که قرار بود ۳۰ روزه باشد، ۴۵ روز طول کشید.

باقاطعیت می گویم که بسیاری از مردم کشورهای جهان، اینگونه تلاوت ها را اصلا نشنیده بودند. به عنوان مثال در سال ۷۱ به کشور چین اعزام شدم. وقتی به این کشور پرجمعیت که حدود یک میلیارد نفر کمونیست و تنها حدود ۵۰ میلیون نفر مسلمان دارد سفر کردم متوجه شدم که تقریبا مردم این کشور با ندا و نوای قرآن بیگانه اند و این نوای روحانی به گوش آنها نرسیده است.

حتی مسلمانان چین، وقتی شروع به قرائت قرآن کرده و یا اذان می گفتند معلوم می شد که قرائت قرآن در آن مناطق چندان رایج نبوده و آنها دراین زمینه مهارت ندارند. اما بعد از اینکه به مساجد مختلف این کشور مراجعه کرده و قرائت های قرآن توسط ایرانی ها انجام می شد، تحول بسیار عظیمی بین مسلمانان ایجاد شده که قادر به وصف آن نیستم.

* آیا مسلمانان کشورهای اروپایی هم همین استقبال را از نوای قرآن داشتند یا وضع در آن کشورها متفاوت بود؟

علاقه و اشتیاق شنیدن آیات وحی که با نوای زیبایی هم قرائت شود در همه جا، طرفدار دارد. به عنوان مثال در قبرس که کشور کوچک و کم جمعیتی است و وضع فرهنگی نامناسبی هم در آن جا رایج است، میزبانان وقتی ما را به کشور خود دعوت کرده بودند می دانستند که جمعیت مشتاق بسیار زیادی جمع خواهد شد و فضای مسجد برای این جمعیت کم خواهد آمد. به همین دلیل ورزشگاهی را آماده و ۶ هزار صندلی در آن تعبیه کردند تا مشتاقان شنیدن تلاوت قرآن بتوانند در این جلسه حضور پیدا کنند. دلیل این موضوع جز اثربخشی و معجزه قرآن و بیان آیات آن با لحنی مناسب نمی تواند عامل دیگری باشد.

تعطیلی جلسه قرآن توسط دولت فرانسه

* آیا افراد غیرمسلمان هم درقرائت های شما حضور پیدا می کردند تا ازصوت و نوای قرآن لذت ببرند؟

نه، معمولا مسلمانان در این جلسات حاضر می شوند و غیرمسلمانان یا به اختیار خود به جلسات قرآن نمی آیند و یا دولت ها اجازه این کار را نمی دهند. به عنوان مثال در شهر لیل فرانسه، قرار بود جلسه ای با حضور پیروان همه ادیان برگزار شود و مسیحی ها و... و. نیز بتوانند در جلسه شرکت کنند اما دولت فرانسه حدود یک ساعت قبل از آغاز مراسم، مجوز را ابطال کرده و اجازه برگزاری جلسه را نداد.

توصیه مقام معظم رهبری به تدبر در قرآن

* شما دیدارهای زیادی نیز با مقام معظم رهبری داشته اید، مهمترین توصیه و سفارش ایشان درخصوص قرآن چه بوده است؟

من این توفیق را داشته ام که بارها و از سالهای بسیار دور به محضر مقام معظم رهبری مشرف شوم. اما مهمترین موضوعی که بویژه در این سالها حضرت آقا بر آن تاکید دارند، آشنایی قاری قرآن با مفاهیم آیات است و نظرشان این است که وقتی قاری با مفاهیم آیات آشنایی داشته باشد می تواند آن را با لحن بسیار مناسب تری ادا و قرائت کرده و به همین دلیل مخاطب نیز بیش از پیش جذب آیات قرآن خواهد شد. وقتی قاری بداند که درحال قرائت چه مفهومی از آیات است، طبیعتا آن مفهوم بر احساس و لحن و صوت قاری جاری می شود و شنونده تاثیرو بهره بسیار بیشتری از شنیدن آیات خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.