حجت الاسلام حجتی گفت:یکی از بدترین و خطرناکترین حالت یک جامعه، اختلاف موجود در آن است. از مهمترین دغدغه های حضرت علی(ع) این بوده است که در جامعه اختلافی بوجود نیاید. چون اختلاف و دعوا حاصلخیزترین زمین برای رشد تمامی معاصی است.

مصیبت وجود اختلاف در جامعه از نگاه حضرت علی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین وحید حجتی درگفتگو با قدس آنلاین باتوجه به فرارسیدن ایام شهادت حضرت علی(ع) اظهار داشت: در زیارتی که برای حضرت علی علیه السلام آمده، می خوانیم که "السّلامُ علَی میزانِ الأعمالِ"، درواقع امیرالمومنین میزان ومعیار اعمال ما در قیامت خواهند بود. آن حضرت می فرمایند: یکی از بدترین و خطرناکترین حالت یک جامعه، اختلاف موجود در آن است. از مهمترین دغدغه های حضرت علی(ع) این بوده است که در جامعه اختلافی بوجود نیاید. چون اختلاف و دعوا حاصلخیزترین زمین برای رشد تمامی معاصی است.

وی ادامه داد: معنی امامت امام این نیست که به عنوان مثال تنها حاجت هایمان را از او بخواهیم. امام کار اساسی برای جامعه انجام می دهد. دشمنان سعی بر تفرقه سازی دارند اما امام تفرقه سوز است. یعنی اگر بخواهیم بدانیم که تحت ولایت امیرالمومنین(ع) هستیم یا خیر، باید ببینیم عامل تفرقه هستیم یا خیر.

وی با بیان اینکه تفکر یکی از موضوعاتی است که درتمام ایام سال بخصوص در شب های قدر به انجام آن تاکید شده است عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه، تعریفی از امام دارند که باید بیش از پیش به آن تفکر و توجه داشته باشیم. حضرت فاطمه(س) می فرمایند: "وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَة" بدین معنی که: خدا امامت و پیشوایی ما را وسیله‌ای برای جلوگیری از افتراق و از هم پاشیدگی جامعه قرار داده است.

این کارشناس امور مذهبی خاطرنشان ساخت: خداوند نیز در قرآن کریم تفرقه و اختلاف را مصیبت و بلا معرفی می کند. در سوره مبارکه انعام، آیه شریفه ۶۵ می خوانیم: " قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَیٰ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ" بدین معنی که "بگو او تواناست که بر شما عذابی از آسمان یا زمین فرستد یا شما را به اختلاف کلمه و پراکندگی درافکند و بعضی را به عذاب بعضی گرفتار کند" باتوجه به این آیه متوجه می شویم که یک بلا از آسمان نازل می شود و بلای دیگر از زمین و زیر پای انسان، اما بلای دیگر، عذاب تفرقه و اختلافات سنگین بین مردم است.

وی افزود: به عبارت دیگر خداوند می گوید اگر می خواهید متوجه شوید که  جامعه ای دچار بلای سنگین شده است، به اختلافات در آن جامعه بنگرید. این موضوع مربوط به دوران کنونی نیست بلکه از دیرباز سابقه داشته است و حتی داستان اختلاف اندازی فرعون بین بنی اسرائیل نیز در قرآن ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه منظور از اختلاف، اختلاف داشتن در عقیده بین مردم بدون درنظر گرفتن مبانی فکری و منطقی است، بیان داشت:  اما اگر به اختلاف در برخی زمینه ها مانند اختلاف در سلیقه و تفکر و...  به صورت منطقی و گفتگوهای علمی و سازنده رسیدگی شود، باعث رشد و تعالی جامعه خواهد بود.

حجت الاسلام حجتی اختلاف داشتن در دل ها را بدترین نوع اختلاف دانست و تصریح کرد: این نوع از اختلاف بدون در نظرگرفتن معیارهای عقلی است و به کینه و کدورت منجر می شود. به گواهی قرآن کریم، هنر پیامبر(ص)، این بود که محبت را بین قلوب و دلهای مسلمانان ایجاد کرد. گروه هایی که سالهای سال با هم مشکل داشتند به یمن وجود نبی مکرم اسلام(ص)، کدورت هایی که در قلب هایشان از یکدیگر داشتند برطرف شد و همه حول محور ریسمان الهی جمع شدند.

وی در ادامه به نامه ای از حضرت علی(ع) به ابوموسی اشعری اشاره کرد و گفت: درنامه ۷۸ نهج البلاغه حضرت علی(ع) به ابوموسی می گویند: پس تو ای ابوموسی بدان که برای گرد هم آوردن و هماهنگ کردن امت محمد (ص) و ایجاد الفت در میان ایشان، هیچکس حریصتر و علاقمندتر از من یافته نمی شود، که من در این کار جویای پاداشی نیکو و بازگشتی خوب و گرامی به سوی خدا می باشم. " این جمله، اهمیت وجود الفت و پرهیز از اختلاف در یک جامعه را نشان می دهد.  

وی تاکید کرد: پرهیز از اختلاف موضوع بسیار مهمی است که حتی در جامعه امروز نیز اهمیت فوق العاده و ویژه ای دارد. یکی از توصیه های مهم مقام معظم رهبری عدم وجود اختلاف درجامعه است. این موضوع یک مبنای اعتقادی به همراه خود دارد و باید لحاظ شود. طبیعی است که در یک جامعه اختلاف دیدگاه وجود دارد. می توان این اختلاف را بابرگزاری جلسات و کرسی های علمی به بحث و بررسی گذاشت و بدون درنظرگرفتن تعصبات به نتیجه آن عمل کرد تااختلاف بوجود نیاید. اما اگر به اختلافات بدون رسیدگی منطقی به آن دامن زده شود، باعث ایجاد تنش در جامعه خواهد بود.

وی یادآور شد: گاهی اوقات پیش می آید که یک مسئول برای اینکه سِمت و جایگاه خود را حفظ یا ارتقا پیدا کند، فضای تفرقه ای را درجامعه ایجاد می کند. بدتر از همه اینکه گاهی اوقات این فضای اختلافی به اسم دین نیز بوجود می آید. وقتی فضای جامعه متشنج شود میاندار آن شیطان خواهد بود. هزاران معاصی و گناه دیگر در این بین بوجود خواهد آمد.

این مدرس حوزه علمیه با ذکر این موضوع که تمرین بسیار زیاد اخلاقی لازم است تا از ایجاد فضای متشنج جلوگیری شود، تصریح کرد: باید این تمرین ها را ابتدا از پله های ابتدایی زندگی فردی و خانوادگی شروع کرد تا بتوان در میادین بزرگ اجتماعی موفق بود. برای رسیدن به یک اخلاق اسلامی، توسل به اهل بیت و دعا نیز عامل بسیار مهمی است. بویژه اینکه در شب های قدر اثر دعا بیشتر خواهد بود. باید اینگونه از خدابخواهیم که ظرفیتی بدهد تا اگر کسی با من برخورد اشتباهی داشته باشد، توانایی خودداری و کنترل بر نفس خود را داشته باشم تا عصبانی نشوم و بداخلاقی نکنم.

حجت الاسلام حجتی ابراز داشت: موارد بسیار زیادی از شیعیان اصیل اهل بیت(ع) بوده اند که در بزنگاه ها توانسته اند بر نفس خود کنترل داشته و با بی ادبان به خوبی برخورد و آنها را نرم کنند. به عنوان مثال روزی یکی از ماتریالیست ها به نزد علامه طباطبایی صاحب المیزان می رود تا با ایشان مباحثه و این علامه را منکوب کند. این مباحثه حدود ۷ تا ۸ ساعت به طول می انجامد اما در پایان آن ماتریالیست، به دین اسلام و شیعه گرویده می شود. علت این موضوع را از او می پرسند واو می گوید: من در مباحثه بارها کم آورده و حتی مجبور شدم بدیهیات علمی را نیز انکار کنم اما دیدم علامه تنها به یک لبخند اکتفا کرده و از طریق و ارائه استدلال های دیگر با من به گفتگو می پرداختند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.