مشهد- امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و از طرفی افزایش مصرف آب از سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا شهر تبریز بنا بر اظهارات مسئولان با کمبود آب روبرو است.

بودجه طرح‌های آب رسانی خشک شد؛ تبریز با کمبود آب مواجه است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه این شهر سال گذشته هم با وضعیت خوبی روبرو نبود اما به هر ترتیب پیگیری نمایندگان و اعتراض‌های متعدد موجب شد تا هیئت دولت بودجه‌ای ۴۵ میلیارد تومانی برای پروژه‌های آب‌رسانی اختصاص دهد تا بتوان کسری مصرف در تأمین آب را جبران کرد اما متأسفانه در حالی به تابستان نزدیک می‌شویم که این اعتبار هنوز تخصیص نیافته است!

بودجه ۴۵ میلیارد تومانی قرار بود برای پروژه‌های آب‌رسانی استان تخصیص یابد ولی باوجود پیگیری‌های انجام‌شده از استان این مبلغ تاکنون در اختیار سازمان برنامه‌وبودجه استان جهت تخصیص به پروژه‌های آبی قرار نگرفته است.

این اعتبار قرار است برای اجرای خط انتقال آب‌رسانی از نهند به تبریز، پروژه حفر ۳۰ حلقه چاه در نهند و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره ۵ آب‌رسانی زرینه‌رود صرف شود و بخش زیادی از دغدغه کمبود آب در استان را حل کند ولی با توجه به اینکه در روزهای پایانی دولت قرار داریم به نظر می‌رسد دیگر این ۴۵ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی استان اختصاص نیابد، وعده‌ای که همچون بسیاری از وعده‌های دولت روحانی به آن عمل نشد.

به گفته کارشناسان امر در صورت عدم تأمین اعتبار تابستان امسال با تنش آبی در آذربایجان شرقی و تبریز مواجه خواهیم بود.

بودجه گره‌گشای خط آب‌رسانی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی بابیان اینکه هرسال با توجه به رشد مصرف آب با رشد مصرف ۳ تا ۴ درصدی روبه‌رو می‌شدیم که همیشه این افزایش را تا ۱۲ درصد پیش‌بینی می‌کنیم افزود: این در حالی است که سال گذشته با افزایش شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش حدود ۴۰ درصدی مصرف آب در استان بودیم.

علیرضا ایمانلو بابیان اینکه کاهش بارندگی‌ها طی یک سال اخیر در آذربایجان شرقی نگرانی‌ها را نسبت به بحران کم‌آبی افزایش داده، ادامه داد: بروز مشکل کمبود آب به‌ویژه آب آشامیدنی، ضرورت اتمام طرح‌های آب‌رسانی در این استان را دوچندان کرده و این طرح‌ها در انتظار تأمین اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی مصوب هیئت دولت هستند.

وی ادامه داد: گره‌گشای مشکل آب شرب تبریز، خط آب‌رسانی سهند است که اگر این اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی تأمین شود خواهیم توانست این طرح را به اتمام برسانیم.

ایمانلو با اشاره به اینکه به‌طورمعمول از ابتدای خردادماه میزان تولید نسبت به میزان مصرف کمتر می‌شود و حجم مخازن کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: اگر کوچک‌ترین خللی در تأمین آب ایجاد شود سیستم با مشکل مواجه خواهد شد.

احتمال قطع آب و برق

معاون استاندار آذربایجان شرقی نیز با انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی استان از طرف دولت گفت: نمی‌توان بیش از این منتظر اختصاص این اعتبار بود چراکه زمان لازم وجود ندارد و تا پیک مصرف آب فقط چند هفته فرصت داریم.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه لازم است برای تجهیز و اجرای پروژه حفر چاه‌ها از منابعی مانند حقوق دولتی معادن استفاده شود، افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت و اصلاح الگوی مصرف جهت عبور از اوج مصرف در تابستان را داشته باشند.

وی از پیش‌بینی قطع آب و برق در آذربایجان شرقی طی تابستان امسال خبر داد و گفت: امیدواریم شهروندان نیز تمام تلاش خود را برای رعایت مصرف آب و برق داشته باشند تا بتوانیم از پیک مصرفی تابستان عبور کنیم و مشکلی ایجاد نشود.

در انتظار پروژه‌های آب‌رسانی

انتقال آب ارس به تبریز که چشم‌انداز ۲۰ ساله دارد و ساخت سدهای قیزقلعه سی، حاجیلار چای، کلقان چای و خداآفرین و همچنین ساخت مدل دوم تصفیه‌خانه تبریز ازجمله اقدامات مهم برای تأمین دائمی آب آذربایجان شرقی و کلان‌شهر تبریز است.

استاندار آذربایجان شرقی در این مورد اظهار می‌کند: سدهای خدا آفرین و قیزقلعه سی پیشرفت‌های خوبی داشته است.

محمدرضا پورمحمدی بابیان اینکه حدود ۶۰ درصد آب تبریز از زرینه‌رود تأمین می‌شود می‌افزاید: خط انتقال قدیمی یک کانال بتنی است که مرتبط دچار مشکل می‌شود و اکنون خط جایگزین با لوله‌های فولادی به طول ۱۰۰ کیلومتر اجراشده است.

وی می‌گوید: یکی از پروژه‌های مهم استان در حوزه آب، انتقال آب ارس است که ۳۵ کیلومتر آن از محل اعتبارات آب‌های مرزی اجراشده و پمپاژ آن تا هرزندات مرند انجام‌شده و قرارداد ۱۰۵ کیلومتر باقی‌مانده نیز به‌زودی منعقد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.