زاهدان- در چند ماه گذشته بی‌آبی و خشک‌سالی عرصه را بر زندگی مردم و روستائیان سیستان و بلوچستان چنان تنگ کرده بود که بنا بر گفته برخی مسئولان محلی بسیاری از دامداران و روستائیان مجبور به کوچ و فروش دام ها شده بودند.

باران موجب جوانه زدن امید در سیستان و بلوچستان شد؛ سیل راه‌های ارتباطی را مسدود کرد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه بارش‌های اخیر به‌ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان موجب جاری شدن سیل، انسداد راه‌های ارتباطی و خسارت به برخی از زیرساخت‌ها شده است اما برای مردم این منطقه این سیل به دلیل برکات دیگری که دارد خوشحال‌کننده است.

گفتنی است بعد از گذشت چندین ماه بدون بارش و وقوع خشک‌سالی، باران رحمت الهی سبب خوشحالی مردم خاش سیستان و بلوچستان به‌ویژه شادمانی کشاورزان و دامداران شد.

خشک‌سالی و بی‌آبی در یک سال اخیر سبب خشکی و بی‌آبی چاه‌ها، سدهای خاکی، چشمه‌ها و بند سارها و در برخی مناطق تلف شدن دام‌ها و ناتوانی مردم در تأمین آب آشامیدنی‌شان شده بود و عرصه را چنان بر روستائیان تنگ کرده بود که برخی از آنان مجبور به کوچ کردن به مکانی دیگر و به حراج گذاشتن دام‌هایشان شده بودند که به لطف خدا بارندگی‌ها شامل حال مردم شد و حالا برای مدت کوتاهی می‌توانند با خیالی آسوده به زندگی روزمره‌شان در روستا بپردازند.

انسداد راه‌های ارتباطی

گفتنی است بارش‌های شدید باران در طی شبانه‌روز گذشته موجب ریزش کوه و به وجود آمدن مشکل در مسیر ارتباطی خاش به ایرانشهر در محدوده پنج کیلومتری آن شد.

در همین حال  مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان  از انسداد چهار مسیر ایرانشهر - مهرستان، ایرانشهر - خیرآباد، فنوج - اسپکه و رمشک- کتیج در جنوب این استان به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی خبر داد.

علیرضا شهرکی اظهار داشت: این مسیرها  براثر طغیان رودخانه محلی بسته‌شده است  و لذا تلاش نیروهای راهداری و پلیس‌راه برای بازگشایی این مسیر همچنان ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس هشدار اداره کل هواشناسی استان رگبار متوسط تا سنگین، رعدوبرق همراه با آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی تا روز سه‌شنبه برای مرکزی و جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به ماهیت این سامانه بارشی که همراه با جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی است مردم از تردد در حاشیه رودخانه‌های خودداری کنند.

بارش‌ها ادامه دارد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به صدور هشدار نارنجی این اداره کل گفت: با تشدید فعالیت سامانه همرفتی در استان انتظار می‌رود ناپایداری‌های جوی نیز تشدید شود به‌طوری‌که سبب جریان یافت سیلاب در برخی نقاط شود.

محسن حیدری اظهار داشت: شدت بارش‌ها طوری است که احتمال وقوع آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی زیاد است و وزش تندبادهای شدید لحظه‌ای، برخورد صاعقه، بارش‌های شدید منجر به وارد شدن خسارت به برخی بخش‌های زیرساختی و کشاورزی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: منطقه اثر فعالیت این سامانه ارتفاعات شمال غرب، مناطق مرکزی و جنوبی استان است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود فعالیت این سامانه تا سه‌شنبه آینده ادامه داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود مسئولان اجرایی استان اقدامات پیشگیرانه برای کاهش اثرات مخرب آن را در دستور کار قرار دهند.

حیدری اظهار داشت: با توجه به برخورد صاعقه و احتمال بالای بارش تگرگ توصیه می‌شود مردم از رفتن به ارتفاعات و ترددهای بین‌شهری خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.