سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قرار داشتن موضوع مبادله زندانی در مذاکرات وین را رد کرد، اما گفت این یک موضوع انسانی است که همواره در دستور کار بوده و همواره نیز طرح هایی وجود دارد. خطیب زاده موضع نازنین زاغری و بدهی انگلستان را هم امری جدا از مذاکرات جاری عنوان کرد.

در وین به دو متن رسیده‌ایم/ موضوع تبادل زندانی مطرح نیست

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود که به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد، با رد اخبار منتشر شده در ساعات اخیر درباره توافق برای مبادله زندانیان بین ایران با آمریکا و انگلیس در ازای آزاد سازی بخشی از دارایی های ایران گفت: موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست که همواره در دستور کار ایران قرار داشته و جدا از تمامی گفتگو ها و مسیرهای دیگر پیگیری شده و همیشه طرح ها و ایده هایی مطرح بوده اما این گزارشها را تایید نمی‌کنیم.

وی در واکنش به خبر توافق آمریکا برای آزد سازی ۷ میلیارد دلار از اموال ایران هم تاکید کرد: سیاست قطعی ما اینست که همه منابع ما در همه کشورها باید به صورت یکجا آزاد شود.

آمریکایی‌ها درباره بدیهیات هم وقت کمیسیون مشترک را گرفتند

خطیب زاده در  پاسخ به سوال خبرنکار قدس آنلاین درباره رفع تحریم‌های نفتی و بانکی در حالی که عباس عراقچی از توافق در مورد رفتی نیمی از تحریم افرا و شرکتها خبر داده است، همچنین خبرهای ضد و نقیض درباره تلاش آمریکا برای لغو برخی از تحریم ها از جمله تحریم های غیر برجامی برای جلب نظر ایران، با بیان اینکه وزارت امور خارجه ماموریت محور است، اظهار داشت: در وین هم در همین چارچوب حرکت شده. هر سه کارگروه جدی کار کرده‌اند و ما اکنون دو متن داریم یکه ک متن درباره اقدامات هسته‌ای و یک متن در مورد تحریم هایی است که باید برداشته شوند.

وی اضافه کرد: رفع تحریم های نفتی عمومی و بخشی جزو بدیهیاتی است که از روز اول موضوع گفتگو نبوده و در وین مسائل اختلافی بحث می شود. البته طرف مقابل در همه این موضوعات  متاسفانه وقت کمیسیون مشترک را گرفته است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هنوز مسائل اختلافی وجود دارد که بحث می شود، تصریح کرد:  همه ترحیم های ترامپ از نظر ما مرتبط با برجام است و ما تفکیک بین تحرم ها را قبول نداریم همه آنها با هدف از بین بردن برجام و گرفتن فرصت برای استفاده از مزایای برجام بوده  و مابر این موضوع پافشاری کرده ایم.

وی درباره فرسایشی نشدن مذاکرات اظهار داشت:  وقتی متون به مرحله نگارش می رسد قدری دقت می خواهد ما تعجیل نداریم اما اجازه نمی دهیم گفتگو ها فرسایشی شود. آنچه مهم است اینکه برجام نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم باید اجرایی شود.

تغییر لحن تا به تغییر رفتار منجر نشود نتیجه‌ای ندارد

خطیب زاده درباره تغییر لحن مقامات سعودی و ولیعهد این کشور در مورد رابطه با ایران و اینکه دو کشور نمی‌خواهند از این سطح فراتر رفته و گفتگوی مستقیم داشته باشند، هم خاطرنشان کرد:  تغییر لحن و تغییر گفتگمان قطعا به کاهش تنش‌ها کمک زیادی می کند اما تا به تغییر رفتار منتهی نشود نتیجه عملی نخواهد داشت.

ما آماده‌گی گفتگو با همسایگان در هر سطحی را داریم. منطقه و ملتهای دو کشور نتیجه و ثمره چنین گفتگوهایی را خواهند دید. و تردید داریم در دو طرف نسبت به این موضوع شکی وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که درباره ادعای مشارکت مصر و اردن در مذاکرات بین ایران و عربستان پرسید هم تاکید کرد: من اصل خبر شما را نمی‌توانم تأیید کنم لذا توضیحی در آن خصوص وجود ندارد.

بحث حقوقی درباره خانم زاغری وجود ندارد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره ادعای منابع رسانه ای غربی در مورد مبجاث حقوقی میان لندن و تهران در مورد ازادی نازنین زاغری در پی اظهارات روز گذشته دومینیک راب نیز گفت: گفتگوهای حقوقی بین ما و ناگلیس در جریان نیست. قوه قضائیه باید درباره پرونده اظهار نظر کنند. گفتگوی ما در حوزه روابط دو کشور است. انها نظراتشان با به ما اعلام کردند و ما هم پاسخهای روشن و شفاف داده‌ایم. 

بدهی انگلیس ربطی به مذاکرات وین ندارد

وی در مورد ادعای پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند از بدهی انگلستان به ایران هم با یادآوری اینکه بدهی دولت انکلیس به ایران و موضوع برجام و مذاکرات وین دو موضوع جدا از هم هستند، اظهار داشت: بدهی دولت انگلیس چند دهه ای است که به دلایل واهی پرداخت نشده و این بدهی قطعی است. تنها بخشی از دادگاه مانده که به دلیل شرایط کرونا وکلا امکان حضور در دادگاه را نداشتند و دادگاه برگزار نشد.

در مرحله ای هستیم که می‌توانیم با همسایگان به تریبات منطقه‌ای برسیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در باره سفر هیئتی از مقامات بلند پایه وزارت خا جه آمریکا به منطقه همزمان با دیدارهای ظریف از کشورهای همسایه، با رد ارتباط میان این دو با مذاکرات وین، گفت: سفر ظریف در چارچوب دیپلماسی رمضانیه بود. سفرهای ما به حوزه همسایگاه هیچ ارتباطی به مذاکرات وین ندارد. ما با هسایگاه در مرحله ای هستیم که بتوانیم به یک ترتیبات فراگیر برسیم. سیاستهای آ»ریکا به خودشان مربوط است.

نه عجله داریم نه وارد مذاکرات فرسایشی می‌شویم

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در باره اظهارات دیشب بایدن که گفته بود راه زیادی تا بازگشت آمریکا به برجام باقی مانده هم با بیان اینکه  من درباره اظهارات نقل شده و صحت و سقم آن و آن‌چه در ملاقات‌های مقامات خارجی عنوان می‌شود، نمی‌توانم اظهار نظر کنم، اظهار داشت: آن‌چه‌ من می‌توانم بگویم این است که سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به همه تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، در این خصوص نه عجله داریم و نه در بازی فرسایشی وارد می‌شویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور اضافه کرد: آن‌چه برای ما مهم است این است که این بازگشت باید یک جا، قطعی و قابل راستی آزمایی باشد. قطعا آن‌چه تدوین می‌شود و قدم‌هایی که برای آمریکا و اقداماتی که انجام می‌دهد، نگاشته می‌شود باید با دقت باشد و هر موقعی متنی به مرحله نگارش می‌رسد یک مقدار با دقت بیشتری جلو می‌رود.

امیدواریم حادثه رخ داده برای دو شهروند ایران در ترکیه روشن شود

خطیب‌زاده درمورد نتیجه پیگیریها در مورد حادثه رخ داده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه نیز گفت‌: گزارش‌ها را از لحظات اولی که دریافت کردیم هم در آنکارا و هم در تهران این موضوع در دست پیگیری بوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: حقوق شهروندان ما و شرایط آنها از مهمترین نکاتی است که دولت جمهوی اسلامی ایران در تمامی ابعاد با جدیت همواره پیگیری کرده است. با دوستان در آنکارا در ارتباط هستیم. سفارت ترکیه در تهران گفت‌وگوهایی را داشته‌اند و مرزبانان در ارتباط هستند و این موضوع بین ایران و ترکیه در دست پیگیری است و امیدوارم ابعاد این داستان هر چه زودتر روشن شود.

درباره تحولات افغانستان نگرانیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مرود نشست استانبول و تحولات مربوط به مذاکرات صلح با طالبان  نیز با تاکید بر اینکه ما با دقت در حال پیگیری تحولات افغانستان هستیم و با طرف‌های دیگر و کنشگران دیگر منطقه‌ای رایزنی می‌کنیم ، گفت: آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است، ما را نگران کرده است .

وی افزود: و برای صلح و ثبات و آینده افغانستان همه مساعی جمیله خود را به کار برده و باز هم به کار می‌بریم که آینده افغانستان آینده با ثباتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: : هم با دولت افغانستان و گروه‌های دیگر در ارتباط هستیم. همواره اعلام آمادگی کردیم که گفت‌وگوهای دولت را با طالبان و طرف‌های دیگر تسهیل کنیم. امیدواریم دولت افغانستان ملاحظات جدی را داشته باشد که شرایط آتی شرایطی باشد که برای مردم افغانستان همراه با آرامش و ثبات باشد.

وی همچنین درباره حضور ایران در نشست استانبول درباره افغانستان نیز گفت که این موضوعی است که ان‌شاءالله در زمان خودش به آن خواهیم پرداخت.

رایزنی در عمان برای بحران یمن

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به عمان و دیدار و گفت‌وگو با محمد عبدالسلام نیز اظهار داشت: ما نگران تحولات یمن هستیم و در بدترین وضعیت انسانی قرار دارد و آن‌چه در مأرب اتفاق می‌افتد جدا از تحولات یمن نیست. اگر اراده جدی برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار انسانی است باید رفع محاصره همزمان با آتش بس سراسری در یمن رخ دهد و دسترسی‌های انسانی فراهم و گفت‌وگوهای یمنی تسهیل شود و ملاقاتی که در عمان انجام شد در همین مسیر بود.

ربط دادن مذاکرات به انتخابات موضوع انحرافی است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره ضمانت تکرار نشدن نقض تعهدات از سوی امریکا هم و این گمانه که دادن برخی امتیازها در آستانه انتخابات ایراه اهداف انتخاباتی دارد و برای تاثیر بر انتخابات ایران است،  نیز گفت: ما گفتگو را بر اساس اعتماد تنظیم نکرده‌ایم و و برجام به دلیل بی اعتمادی بین دو طرف بود. ربط دادن آن هم به موضوع انتخابات مسیر انحرافی هست. دولت آمریکا باید  تعهداتش عینا اجرایی کند و این‌که چگونه اجرایی‌ می‌کند به خود این کشور برمی‌گردد.

وی افزود: البته آمریکا ثابت کرده به هیچ معاهده و تعهدی در دوران ترامپ نشان داد مثل موشک‌های میان برد و آب و هوای پاریس می‌تواند پایبند نباشد و خارج شود. برای ما اجرای تعهدات قابل راستی آزمایی شدن مهم است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.