فریبا رحیمی یکی از اعضای اتاق بازرگانی است. او متولد ۱۳۴۰ در کاشمر و مقیم مشهد، کارشناس حقوق و بازنشسته آموزش و پرورش است و سال‌هاست در ادامه کارهای خیر پدرش در بحث کتابخانه‌سازی و اشتغال‌زایی با ایده‌های ساده و کم‌هزینه اما کاربردی فعالیت دارد.

کتابخانه سازی با هزینه مجلس ختم

آگاهی از بیوتکنولوژی تا اشتغال

او معتقد است این روزها بیش از هرچیز باید به بیوتکنولوژی و دانش نوین توجه داشت، زیرا بدون توجه و آگاهی از آن، نمی‌توان در چرخه تولید و اقتصاد موفق شد.

این بانوی پرتلاش توضیح می‌دهد: فعالیت‌هایم در راستای ادامه راه و خواسته پدرم شکل گرفت. پدرم از ما خواست یک سوم اموالش را وقف کنیم و درجهت کارهای خیر قدم برداریم. بخشی از پروژه‌های اقتصادی و مغازه‌هایش را وقف روضه سیدالشهدا  (ع)

کرد و من با همین اندیشه، در حوزه کارهای نیک فرهنگی و اقتصادی به نیازمندان، فعالیت‌های خودم را برنامه‌ریزی کردم.

هزینه مراسم برای کتاب خریدن

او که فرهنگی بازنشسته است، توضیح می‌دهد: برای من کاملاً روشن بود کتاب و کتاب‌خوانی در رشد و نگاه بچه‌ها به آینده تأثیر دارد. یکی از اهداف من ایجاد شرایط کتاب‌خوانی برای دانش‌آموزان در شهرهای کوچک بود. برای مثال در کاشمر مکان‌های سرگرمی برای کودکان و نوجوانان بسیار محدود است از این رو با همسرم اولویت را بحث کتاب‌خوانی بچه‌ها قرار دادیم.

وی ادامه می‌دهد: به طور قطع کتابخانه‌سازی بسیار هزینه‌بر است، ازاین‌رو پیشنهادمان این بود که به جای اینکه خیران هزینه زیادی برای ساخت یک یا دو کتابخانه متحمل شوند با هماهنگی مدیر هر مدرسه‌ای، یک اتاق از آن را به کتابخانه اختصاص دهند.

فریبا رحیمی بیان می‌کند: درواقع اتاق اختصاص داده شده به کتابخانه توسط خیران تجهیز می‌شود؛ تجهیزاتی ازقبیل قفسه، میز، صندلی، کتاب و... .

این کار سبب می‌شود با حذف هزینه ساخت‌وساز امکان ایجاد کتابخانه‌های بیشتری در مدارس فراهم شود.

شروع از خودمان

رحیمی اظهار می‌کند: کار را از خودمان شروع کردیم، همسرم، پدر و مادرش که به رحمت خدا رفتند، هزینه‌های مراسم را برای ایجاد دو کتابخانه در مدارس صرف کرد. به همین ترتیب این مسئله در کاشمر فرهنگ‌سازی شد تا بسیاری از افراد به جای گرفتن مراسم‌ برای عزیزانشان، آن هزینه را در امر تجهیز کتابخانه‌ها صرف کنند.

او با اشاره به این نکته که این طرح مورد استقبال مدیران، خیران و بچه‌های مدرسه قرار گرفت، خاطرنشان می‌کند: این کتاب‌ها به عنوان یک سرگرمی مفید بین بچه‌ها تبادل می‌شود و آن‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند شده‌اند.

وی در ادامه می‌افزاید: پس از فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی در سنین کودکی، در بزرگسالی یکی از نگرانی‌های افراد جامعه نداشتن شغل است. به نظر من ایجاد اشتغال همیشه بهترین راه‌حل برای رفع بسیاری از مشکلات جامعه است. از این رو یکی از ساختمان‌های پدرم که بخشی از وقف او بود را تبدیل به مرکز نوآوری، شتاب‌دهی و کارآفرینی افراد نیازمند کردیم که وابسته به یکی از شعبه‌های دانشگاه فردوسی در کاشمر است.

او توضیح می‌دهد: بخشی از کارهای این مرکز حمایت از کارهای علمی نخبگان و مخترعان است که به آن‌ها وام داده می‌شود تا ایده‌های خود را عملی کنند. همچنین مغازه‌ای از پدرم مرکز نیکوکاری ترشیز است که با هدف اشتغال‌زایی افراد زیرپوشش کمیته امداد، با اعطای وام، زمینه ایجاد شغل برای آن‌ها فراهم می‌شود.

اشتغال‌زایی و حمایت

فریبا رحیمی توضیح می‌دهد: در کاشمر حدود ۶ هزار نفر زیرپوشش کمیته امداد هستند که برای حدود یک هزار نفر از این افراد اشتغال‌زایی شده است.

او تصریح می‌کند: براساس علم روز دنیا، دانش، نوآوری و فناوری که وجود دارد، کارهایی پیشنهاد می‌شود و بسیاری از اعضای کمیته امداد خودشان ایده یا اختراعی دارند که به دلیل نداشتن امکان مالی، نتوانستند به خودکفایی برسند ازاین‌رو با بررسی و اعطای وام می‌توانند برای خود و دیگران اشتغال‌زایی کنند و محصول مورد نظرشان حتی به تولید انبوه برسد.

او که بارها به عنوان راهبر اقتصادی به مؤسسه‌های نیکوکاری دعوت شده، تأکید می‌کند: بیشتر افراد شاید شرایط کمک‌ مالی به افراد نیازمند جامعه را نداشته باشند اما گاهی می‌توانند با ایجاد یک فرصت شغلی، امکان اشتغال‌زایی را حتی برای یک نفر فراهم کنند.

ایجاد فرصت شغلی

این فرهنگی بازنشسته تصریح می‌کند: در اتاق بازرگانی پیشنهاد دادم برای بسیاری از خانم‌های سرپرست خانوار یا افراد نیازمند به کار می‌توان با توجه به نوع منطقه، شرایط تولید محصولات همان منطقه را به صورت خانگی ایجاد کرد. مانند رشته‌بری، شیرینی محلی و... . همچنین می‌توان با مراکز میوه و سبزیجات هماهنگ کرد تا علاوه بر فروش محصولات خانگی زنان سرپرست خانوار، هرشب محصولات باقیمانده سبزی و میوه خود را برای آن‌ها یا افراد نیازمند به کار ببرند تا با تولید ترشی، سبزی‌های پاک کرده و... موقعیت شغلی برایشان ایجاد شود.

وی در پایان تأکید می‌کند: به اعتقاد من مهم‌ترین کار، فراهم کردن زمینه اشتغال برای افراد جامعه است و هر فردی که توان اقدام در این زمینه را دارد، می‌تواند گام مهمی در چرخه تولید و اقتصاد بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.