سخنران حرم مطهر رضوی گفت: توبه واقعی باید با پشیمانی و ندامت از ارتکاب گناه همراه باشد.

توبه واقعی باید با پشیمانی و ندامت از گناه همراه باشد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی تهرانی در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی که شب گذشته در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، ‌ با بیان اینکه شب های قدر بهترین فرصت برای توبه و انابه است، به بررسی راه های پذیرش توبه در درگاه خدا پرداخت.

وی عنوان کرد: مولای متقیان حضرت علی(ع) برای رسیدن به یک توبه واقعی شش محور را مطرح کرده اند که استغفار و توبه را از درجات عِلیّین و انسان های بلند مرتبه و والا مقام دانسته اند.

این کارشناس دینی افزود: از منظر امیرمومنین علی(ع) استغفار با شش محور جایگاه واقعی خود را پیدا می کند، اول پشیمانی نسبت به گذشته بدان معنی که انسان قلبا از گناهی که در گذشته مرتکب شده نادم و پشیمان باشد.

وی افزود: دومین محور توبه این است که شخص خطاکار عزم و اراده جدی بر ترک گناه داشته باشد و نه تنها از گذشته خود پشیمان باشد بلکه تصمیم بگیرد که در آینده نیز آن گناه را مرتکب نشود.

خطیب حرم مطهر رضوی برگرداندن حقوق ظایع شده مردم را سومین محور توبه از منظر امیرالمومنین(ع) دانست و بیان کرد: کسی که می خواهد توبه کند، علاوه بر اظهار پشیمانی به درگاه خداوند، باید اگر حق الناسی هم بر گردن اوست را ادا کند.

وی ادامه داد: کسی که قصد توبه دارد باید به گونه ای حق الناس را ادا کند که وقتی به ملاقات خدا می رود هیچ بدهکاری به کسی نداشته باشد و همه حقوق مردم را ادا کرده باشد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی عنوان کرد: شخصی که می خواهد توبه واقعی داشته باشد، علاوه بر حق الناس، باید حق الله را هم ادا کند. یعنی اگر چیزی از واجبات الهی مانند نماز، روزه و دیگر حق الله هایی که باید انجام می شده ولی ترک کرده را هم باید انجام دهد.  

وی اظهار کرد: یک عنصر دیگر در توبه واقعی که سخت تر از مراحل قبلی می باشد، این است که شخص گناه کار باید گوشتی که با حرام و گناه بر تن او روئیده است را آب کند تا گوشتی تازه بر تن او بروید.

این کارشناس مذهبی آخرین محور توبه از منظر مولای متقیان حضرت علی(ع) را چشاندن تلخی و مِرارت طاعت و بندگی به جای شیرینی و حلاوتی که بر اثر گناه شخص در خود احساس کرده دانست و گفت: اگر شخص همه این مراحل را به درستی انجام دهد، توبه واقعی در وجود او صورت گرفته است و به مقام علیین می رسد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.