مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر در زمینه داروهای کرونا دچار کمبود نشده‌ایم، اما اگر وضعیت کرونا به همین صورت ادامه داشته باشد، ممکن است در آینده نزدیک با کمبود دارو مواجه شویم، در حال حاضر تنها یکی از شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دچار کمبود دارو شده است.

خطر کمبود داروهای کرونا در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، علی روحبخش اظهار کرد: دو داروی اصلی برای درمان بیماری کرونا داروی تزریقی رمدسیویر و داروی خوراکی فاویپیراویر است و تاکنون داروهای جدیدی اعلام نشده است.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه داروهای کرونا دچار کمبود نشده‌ایم، اما اگر وضعیت کرونا به همین صورت ادامه داشته باشد، ممکن است در آینده نزدیک با کمبود دارو مواجه شویم.

برخی استان‌ها دچار کمبود رمدسیویر شده‌اند

روحبخش ادامه داد: برخی استان‌ها دچار کمبود دارو رمدسیویر شده‌اند. در مشهد به دلیل اینکه از قبل دپوی دارویی در بیمارستان‌ها و مراکز داشته‌ایم، مشکلی ایجاد نشده و تنها یکی از شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دچار کمبود دارو شده است.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: کمبود دارو در برخی استان‌ها به دلیل تقاضای بسیار زیاد است که تلاش داریم تا بتوانیم کمبود دارو را جبران نماییم.

 رمدسیویر در درمان کرونا تاثیرگذاری بیشتری داشته است

وی در پاسخ به این پرسش که داروهای کرونا بر این ویروس‌های جهش یافته تاثیرگذار است یا خیر، گفت: براساس تجربیاتی که از حوزه دانشگاه علوم پزشکی خورستان دریافت کردیم داروی رمدسیویر تاثیرگذار بوده است.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: نکته مهم در مصرف داروی‌های کرونا این است که دارو باید به موقع و با شروع شدن علائم مصرف شود تا اثرگذاری بهتری داشته باشد. توصیه اکید داریم که بیماران با داشتن علائم اولیه به پزشک مراجعه کنند و بلافاصله مصرف دارو را آغاز کنند.

کمبود رانیتیدین و داکسی سایکیلین در مشهد

 وی در خصوص خبر منتشر شده مبنی برکمبود داروهای فاموتیدین و داکسی‌سایکیلین، اظهار کرد: داروی رانیتیدین جزو داروهایی بود که در ایران جمع‌آوری شد و علت آن تشخیص عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو بود،  سپس داروی  فاموتیدین جایگزین این دارو شد که با توجه به شدت شیوع کرونا و مصرف زیاد آن دچار کمبود شدیم.

وی افزود:  همچنین داروی داکسی سایکیلین  نیز که برای درمان کرونا  و برای عفونت های ناشی از آن  تجویز می‌شد نیز  تا حدودی دچار کمبود شد و مردم برای تهیه آن مجبور هستند داروخانه‌های بیشتری مراجعه کنند.

روحبخش ادامه داد: نکته قابل اهمیت این است که  این داروها، داروی مخصوص کرونا نیست و در هیچ منبع موثقی این داروها برای درمان قطعی کرونا تایید نشده است. فاموتیدین داروی معده و داکسی سایکیلین نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان آکنه و زخم معده تجویز می‌شود، اما از آنجایی که گفته شد که برای درمان  کرونا خوب است، پزشکان آن را تجویز می‌کنند.  

  توزیع انسولین نوومیکس در داروخانه‌ها از روز گذشته

وی در خصوص تامین انسلوین در مشهد اظهار کرد: سه نوع انسولین وجود دارد که تنها در تهیه انسولین نوع نوومیکس مشکلاتی وجود داشت که البته از دیروز در داروخانه‌ها توزیع شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.