مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: شب قدر فرصت خاص خدای متعال برای بندگان است تا از برکات الهی بهره‌مند شوند و خود را از آلودگی‌ها پاک کنند.

شب قدر، فرصت خاص خدای متعال برای بندگان است/امیرالمؤمنین(ع) مظلوم‌ترین صحابه پیامبر(ص) بودند

آیت الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا و دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان اهمیت لیالی قدر و ارزش های آن برای مؤمنین پرداخت و گفت: خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم خصوصیات و اهمیت ماه مبارک رمضان و وظایف ما در این ماه را بیان داشته است. یکی از ویژگی های بسیار باعظمت و با ارزش ماه رمضان، مسئله شب قدر است. شب قدر برحسب تفسیری که از قرآن کریم شده، در طول سال، یک شب است.

آیت الله اختری افزود: خداوند متعال در سوره شریفه قدر می‌فرماید: «وما أدرئک ما لیلة القدر» می‌فرماید که شما نمی‌توانید درک کنید و نمی‌دانید که شب قدر چیست. در سوره "دخان" نیز خداوند می‌فرماید: «انا انزلناه فی لیلة مبارکة فیها یفرق کل امر حکیم» همه کارهای محکم و حکیمانه و برنامه‌های اساسی در این شب تعیین و هر چیزی به انداز و در جایگاه خود قرار داده می شود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا ادامه داد: در سوره شریف قدر، خداوند پس از آنکه می فرماید شما نمی‌توانید ارزش شب قدر را درک کنید، بیان می فرماید که این شب قدر، برابر و مطابق با هزار ماه است. یکی دیگر از ویژگی‌های شب قدر آن است که خدای متعال قرآن را در این شب نازل کرده است. همه این ارزش ها بایکدیگر ارتباط دارد.

این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: براین اساس، ایجاب می کند تا انسان برای این شب باعظمت و بزرگ آمادگی پیدا کند و همه تلاش خود را داشته باشد تا بتواند از فیوضات و برکات خداوند متعال بهره مند شود. یکی از خصوصیات این شب، سلامتی، عافیت، آرامش، شب اسلام، شب عبادت و درک رحمت‌های الهی است. از ابتدای این شب تا طلوع فجر سراسر سلامتی است. در این شب فرشتگان خاص خداوند متعال به خصوص روح که فرشته اعظم خداوند است به روی زمین می‌آیند.

آیت الله اختری با اشاره به اینکه خداوند به انسان امتیاز خاصی داده است افزود: خدای متعال قرآن را برای انسان فرستاده است تا او را از گمراهی و تاریکی ها به نور و راه درست الهی هدایت کند. این از روی دوست داشتن است. از ما خواسته تا نماز بخوانیم، روزه بگیریم و اعمال خوب انجام دهیم تا پرهیزگار و رستگار شویم.از همین رو فرصت‌های ویژه‌ای را نیز برای آنها قرار داده تا بتوانند راحت تر خود را به خدا برسانند و بواسطه این فرصت ها از خطاها، آلودگی ها، گناه‌ها و لغزش‌ها خود را برهاند.

وی گفت: خداوند اضافه برکارهای ربوبیتی، خالقیت، رحمانیت و رحیمیتی که برای عموم مردم دارد، فرصت‌های دیگری مانند شب قدر را برای آنها قرار داده است. به معنای دیگر ماه مبارک رمضان، فرصتی است سالانه که به عنوان مهمانی خداوند ارائه شده و یک فرصت اضافه از جانب خداوند به بندگان اهدا شده است. آیا خداوند نیازی به این دارد؟ خیر. او از ما خواسته که به سراغش برویم تا برما لطف کند. اگر ما به سراغ او برویم این برکات و رحمت های شب قدر نصیبمان می شود و اگر نرویم که چیزی عایدمان نخواهد شد. خداوند از ما می‌خواهد تا از او درخواست کنیم و پاسخ دهد به خواسته های ما. بندگان باید هرآنچه می خواهند را از خدا بخواهند نه از دیگری. امام صادق علیه السلام فرموده اگر دری را زیاد بکوبید، بلاخره به رویتان باز خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا با تأکید براینکه عبادت، تهجد و احیای هر سه شب قدر مهم است توضیح داد: در این بین شب بیست و سوم از دو شب دیگر اهمیت بیشتری دارد و احتمال زیاد داده می شود که همین شب، شب قدر است. بنابراین مؤمنین نباید غفلت کنند از اینکه مثلا چون شب و نوزدهم و بیست و یکم را احیا کرده اند کافی است و شب بیست و سوم دیگر نیاز نیست. در این شب‌هاست که تکلیف یک سال آینده ما مشخص می شود و هر کسی به اندازه ظرفیت خود از این شب بر خواهد گرفت که دعا و استغفار تاثیر زیادی در بهره مندی ما از این شب ها دارد.

آیت الله اختری در ادامه با اشاره به تقارن لیالی قدر و ایام شهادت مولای متقیان امام علی علیه السلام تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صل الله علیه وآله وسلم به حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود: "انا و أنت ابوا هذه الامة" من و تو پدران این امت هستیم. جایگاه حضرت امیر، جایگاهی فوق العاده و برتر از همه بندگان خدا پس از پیامبر(ص) است. برحسب شناخت ما و تفسیر آیات قرآن کریم، امام علی(ع) دومین شخصیت برتر در بین بندگان خداست. کما اینکه پیامبر در مورد ایشان فرمود که تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی. امیرالمؤمنین از قبل بعث پیامبر(ص) در کنار ایشان بوده و از روز نخست بعث به عنوان اولین نفر به پیامبری ایشان ایمان آورده است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا با تأکید براینکه امام علی(ع) مظلومترین اصحاب پیامبر بوده تصریح کرد: بیشترین ظلم به امام علی علیه اسلام شده است. تا دویست سال قبر ایشان مخفی بود، حدود هشتاد سال بنی امیه امیرالمؤمنین را ناسزا می‌گفتند، بیست و پنج سال خانه نشین بود، در دوره خلافت چندین جنگ را برایشان تحمیل کردند؛ لذا باید بدانیم سلوک و مسیر امیرالمؤمنین علیه السلام پس از پیامبر اکرم(ص) باعث بقا و تداوم دین اسلام شد و این یکی از بزرگترین دستاوردهای حضرت امیر به حساب می‌آید.

آیت الله اختری ادامه داد: شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، عالم از وجود مبارک امام علی(ع) محروم شد و روح ایشان به عالم جنان پرواز کرد و به گفته خودشان رستگار شدند. ایشان شخصیتی بسیار مهربان بود و توجه زیادی به مردم محروم جامعه داشت. خود به گونه‌ای زندگی می‌کرد که مانند پایین ترین قشر جامعه باشد. ایشان می‌فرماید که اگر می‌خواستم از مغز گندم و عسل مصفا برای خودم غذا تهیه کنم می‌توانستم، اما از هیچکدام اینها استفاده نکردم و به نان جوین و نمک اکتفا کردم.

وی تأکید کرد: این روشی است که باید مسئولین و خدمتگزاران کشور ما توجه داشته باشند که در جامعه اسلامی وظیفه دارند تا به مشکلات مردم رسیدگی و محرومیت زدایی کنند و کمک های مؤمنانه و گره گشایی از مشکلات ضعفا را در رأس برنامه های خود قرار دهند. این همان وصیتی است که امیرالمؤمنین علیه السلام فرزندان خود و تمام مؤمنین را به آن توصیه کرد و فرمود: "کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا" همیشه از مظلومان دفاع کنید و دشمن ظالمان باشد. توصیه دیگر ایشان رسیدگی به محرومان و یتمیان است و می‌فرماید که مبادا آنها را فراموش کنید. این سبک یک زندگی اسلامی و نشانه شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.