کارشناس سیاست خارجی ومطالعات تروریسم گفت: سعودی ها جمهوری اسلامی ایران را رقیب دیرینه خود در منطقه می‌دانند و شاهد این موضوعند که عمق استراتژیک و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روز به روز افزایش می‌یابد، بنابراین بن سلمان به این موضوع واقف شده که باید از تنش‌ها و فشارهای بیرونی یا به عبارت دیگر تنش زدایی با ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

بن سلمان توانایی مدیریت همزمان تنش‌های خارجی و داخلی را ندارد/  ایران در منطقه باب المندب و کانال سوئز، تأثیرگذارترین بازیگر است

غلامرضا کحلکی کارشناس روابط بین‌الملل و مطالعات تروریسم در گفت‌وگو با قدس آنلاین به بررسی عوامل تأثیرگذار داخلی عربستان سعودی برای نزدیکی بیشتر با جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: در ارتباط با ابراز علاقه بن سلمان به برقراری ارتباط نزدیک با  جمهوری اسلامی ایران، باید به چند نکته توجه کرد، یعنی این موضوع راعلاوه بر اینکه در سطح بین‌المللی باید مورد بررسی قرار داد، نباید از اهمیت تأثیرگذاری مسائل داخلی عربستان نیز غفلت کرد چرا که با بررسی این عوامل است که می‌توان دلایل تلاش سران سعودی را برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی درک کرد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: علت تمایل بن سلمان به برقراری ارتباط با ایران را در سطح داخلی می توان به وضعیت عربستان و هزینه کنش‌های رادیکال این کشور نسبت داد، به این معنا که  کنش‌های بین المللی رادیکالیزم تبعات ملی را بر عربستان تحمیل کرده است. اساساً عربستان در باتلاق کنش‌های غیر منطقی خود در عرصه بین‌المللی و افراطی‌گری که در پیش گرفته و حمایتی که از جریان‌های تروریستی داشته، گیر افتاده و این کشور دچار بحران های بزرگی شده است. 

کحلکی دراین باره خاطر نشان کرد: باید به این نکته اشاره کرد که عربستان سعودی، امروز هزینه کنش‌های دیروز خود را می پردازد، در واقع از ناحیه‌ای ضربه می‌خورد که در گذشته بذر آن را کاشته بود. رقیب دیرینه عربستان به واسطه کنش گری فعال در رادیکالیزم افراطی عربستان و وهابیت امروز به عنوان یک کنشگر تأثیر گذار در سطح منطقه وجهان شناخته شده و روز به روز بر ابعاد تأثیرگذاری ایران افزوده می‌شود.

وی درخصوص نقش تاثیر گذار ایران بر معادلات سیاسی و نظامی بین‌المللی گفت: یمنی‌ها در ارتباط استراتژیک با ایران توانسته‌اند در برابر عربستان سعودی به موفقیت‌های راهبردی برسند، قدرت نظامی یمنی‌ها  منجر شده که عربستان بیشتر به این موضوع بیاندیشد که یارای هماوردی با ایران را ندارد لذا بهتر است که تا حدودی ارتباط خود را با ایران افزایش دهد و تنش زدایی با ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

کحلکی دربرابر شکست سعودی‌ها در جنگ با یمن نیز بیان داشت: می‌دانید یمنی‌ها در جنگ با عربستان در حال حاضر دست بالا را دارند، یعنی یمن به جایگاه استراتژیکی رسیده چرا که ایران بر یمن تأثیر گذار بوده است. ایران در منطقه راهبردی که به باب المندب و کانال سوئز منتهی می‌شود، تأثیر گذار ترین بازیگر است لذا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که عربستان سعودی از این ناحیه دچار ضعف استراتژیک شده است.

کارشناس سیاست خارجی و مطالعات تروریسم بیان داشت: از سوی دیگر در سطح داخلی شاهد انزوای سعودی‌ها هستیم، امروز سعودی‌ها نمی‌توانند همانند قبل شیعیان این کشور را سرکوب کنند چرا که شیعیان عربستان در مناطق استراتژیک و حساس این کشور که عمدتاً مناطق نفتی هستند از جمله قطیف زندگی می‌کنند. با وجود اینکه سعودی‌ها تلاش کرده‌اند که شیعیان این کشور را به شدت سرکوب کنند اما تحت تأثیر رویکردهای تهران، شیعیان این کشور در برابر ظلم‌های سعودی‌ها ایستاده‌اند لذا عربستان سعودی خود را از این حیث نیز در محاصره رویکرد جمهوری اسلامی ایران می‌بیند.

غلامرضان کحلکی درباره مشکلات داخلی سران سعودی نیز خاطر نشان کرد: در سطح داخلی جنگ قدرت و جریان قدرت در داخل عربستان سعودی به گونه‌ای پیش می‌رود که بن سلمان از توانایی لازم برخوردار نیست که همزمان بتواند از یک سو تنش‌های خارجی را مدیریت کند و پیش ببرد و از سوی دیگر تنش‌های داخلی را کنترل کند.

وی درادامه بیان داشت: سعودی‌ها جمهوری اسلامی ایران را  رقیب دیرینه خود در منطقه می‌دانند، و شاهد این موضوع هستند که عمق استراتژیک و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روز به روز افزایش می یابد، لذا عربستان در حال حاضر در دو جبهه می جنگد، بنابراین بن سلمان به این موضوع واقف شده که  باید از تنش ها و فشارهای بیرونی یا به عبارت دیگر تنش‌زدایی با ایران را در دستور کار خود قرار دهد چرا که جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق برجامی با ایالات متحده آمریکا و توافق راهبردی با چین، عمق استراتژیک و احاطه بیشتری به منطقه پیدا می‌کند بنابراین عربستان سعودی هم این موضوع را به خوبی می‌داند لذا تلاش می‌کند در سطح اعلامی هم که شده تنش زدایی با جمهوری اسلامی ایران را کلید بزند هر چند این موضوع ممکن است درسطح اعلام یک خبر باشد و در سطح اعمال سیاست‌ها به صورت جدی و واقعی شاهد تغییرات استراتژیکی در روابط بین ریاض و تهران نباشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.