قطع بی‌سروصدای قریب به ۲۰۰ اصله درخت کهن‌سال بدون اطلاع مدیران و متولیان اداره آموزش‌وپرورش قوچان در اردوگاه دانش‌آموزی این شهرستان حکایت از وجود دست‌های پشت پرده و جنایتکاری دارد که تنها به دنبال دزدی از طبیعت و سودجویی از قاچاق چوب هستند.

دست‌های پشت پرده قطع درختان اردوگاه دانش‌آموزی قوچان / مسئولان آموزش‌وپرورش از خواب زمستانی بیدار شدند

به گزارش قدس آنلاین، مسئله قطع بی‌رویه درختان و نابودی طبیعت جان‌دار این روزها در برخی نقاط کشور به یک مسئله متداول و عادی تبدیل‌ شده و شاید یکی از عمده علت‌های شبیخون به جان طبیعت را باید سودجویی و کسب پول در قتل و غارت درختان دانست.

این روزها قطع با مجوز و بدون مجوز درختان قدیمی و تنومند رابطه مستقیمی با افزایش قیمت چوب دارد به‌طوری‌که برای دلالان فرقی ندارد چوب خریداری‌شده از کجا و چه طریقی به دست‌شان رسیده و شاید بتوان گفت میانگین فروش هر کیلو چوب به حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تومان برسد.

اگر به‌طور میانگین هر درخت پس از قطع شدن وزنی معادل یک تُن داشته باشد با یک حساب‌وکتاب ساده برای ۲۰۰ قطعه درخت از انواع مختلف چیزی بالغ‌بر ۶۰۰ میلیون تومان می‌توان از فروش چوب‌های قطع‌شده به دست آورد.

این روزها برخی‌ها چنان عادت به قلع‌وقمع درختان کرده‌اند که دیگر گوش کسی بدهکار نیست و نوبتی هم باشد نوبت درختان سر به فلک کشیده و ایستاده در دل اردوگاه دانش‌آموزی اُحد قوچان است که زیبای خاصی را به این منطقه و محیط پیرامونی داده بود.

منطقه اردوگاه دانش‌آموزی اُحد از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در یکی از نقاط خوش آب‌وهوای قوچان به محلی برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی و مراسم و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری تبدیل‌شده بود و همه‌ساله در ایام مختلف و روزهای هفته میزبان معلمان و خانواده‌های آنان برای استراحت و دوری چندساعته از هیاهوی شهری و مشغله‌های روزمره بود.

طی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده حدود چند ماه قبل قریب به ۲۰۰ اصله درخت در اردوگاه دانش‌آموزی قوچان قطع می‌شود  و همین چند هفته اخیر مسئولان اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان با بیدار شدن از خواب زمستانی متوجه این فاجعه می‌شوند.

چگونه می‌شود عده‌ای کمر همت به نابودی طبیعت چه بامجوز و چه بدون مجوز ببندند و چطور خود را قانع می‌کنند که یک زندگی را از ادامه حیات ساقط کرده آن‌هم تنها به دلیل سودجویی؛ کسی نیست که جلوی این چپاولگری‌ها و غارت‌ها را بگیرد؟!

هیچ‌کدام از درختان اردوگاه دانش‌آموزی قوچان با مجوز قطع نشده‌اند

مدیر آموزش‌وپرورش قوچان  ضمن تأیید خبر قطع درختان اردوگاه دانش‌آموزی اُحد این شهرستان، گفت: مسئله صحت دارد و مراجع حقوقی و قضایی از این مسئله مطلع شده‌اند و مکاتباتی نیز با اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی صورت گرفته است.

علی اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید منتظر اطلاعات تکمیلی و بررسی‌ها ماند، افزود: این مسئله قطعاً هرس درخت نبوده و قطع درخت محسوب می‌شود و هیچ‌کدام نیز با مجوز صورت نگرفته است و آموزش‌وپرورش قوچان هم از طریق منابع مردمی از موضوع اطلاع یافت.

وی یادآور شد: اردوگاه دانش‌آموزی اُحد زیر نظر معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش‌وپرورش فعال بوده و تنها یک سرایدار در آنجا مستقر است و نیرویی به‌عنوان مسئول در آنجا وجود ندارد.

مدیر آموزش‌وپرورش قوچان بابیان اینکه تا زمانی که بررسی‌ها تکمیل نشود نمی‌توان اظهارنظر رسمی دیگری کرد و در اختیار رسانه‌ها قرار داد، تصریح کرد: ادعا شده این درختان در نیمه دوم بهمن به بعد قطع‌شده‌اند اما صحت‌وسقم آن نیز باید توسط مراجع مربوطه موردبررسی قرار گیرد.

احضار یک نفر برای ارائه توضیحات پیرامون قطع درختان اردوگاه اُحد

دادستان عمومی و انقلاب قوچان نیز با اشاره به ارائه گزارش توسط رئیس اداره آموزش‌وپرورش درباره قطع درختان اردوگاه دانش‌آموزی این شهرستان، گفت: پرونده به بازپرسی ارجاع شده و موضوع در حال رسیدگی است.

حسین ولی‌دخت بیان کرد: تاکنون احضار یک نفر درباره این پرونده صورت گرفته اما هنوز قراری صادر نشده و سرایدار آن مجموعه ظاهراً دفاعیاتی نیز در این زمینه از خود داشته است.

طی پرس‌وجوهای انجام‌شده برای قطع و سپس حمل چوب باید سازمان‌های متولی مجوزهای مربوطه را صادر کنند اما در این زمینه نه جهاد کشاورزی و نه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هیچکدام از موضوع مطلع نبودند و مجوزی صادر نشده و چوب‌ها به‌راحتی و در مقابل چشم همه قاچاق شده‌اند.

به‌طورقطع، بریدن و قاچاق چوب درختان قدیمی اردوگاه دانش‌آموزی اُحد قوچان که درختانی نظیر سپیدار، بید، صنوبر، و حتی برخی درختان مثمر را شامل می‌شد کار یک نفر نیست و دست‌های پشت پرده‌ای دارد که این سرقت عظیم را برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ سرقتی که با خیال راحت و آسودگی از خواب زمستانی برخی استفاده کرده و در بازه زمانی بین بهمن تا اسفند ۹۹ انجام‌شده است.

طی چند هفته اخیر و داغ شدن بازار خریدوفروش چوب تردد وسایل نقلیه بزرگ و کوچک با بار تنه‌های بی‌جان درختان بیشتر در قوچان به چشم می‌آید، بنابراین به نظر می‌رسد باید دستگاه قضایی ورود جدی‌تری نسبت به حراج این سرمایه‌های طبیعی در قوچان داشته باشد و بالاخره دست چوب‌خواران را قطع کند.

البته سازمان بازرسی کل کشور هم می‌تواند نسبت به بررسی این موضوع و شناسایی مقصر یا مقصران اصلی پدیده چوب‌خواری در قوچان دخالت‌های قانونی را انجام دهد، اگر بخواهد...

انتهای پیام/

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.