۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 750805

به گفته چند مقام اطلاعاتی افغانستان و صحبت اعضای طالبان و القاعده، خروج قریب‌الوقوع نیروهای آمریکایی از افغانستان، فصل جدیدی را در رابطه طالبان و القاعده ایجاد می‌کند.

ماه عسل طالبان و القاعده نزدیک است؟

قدس آنلاین: به گزارش دیلی‌بیست،  یک افسر اطلاعاتی و دیپلمات مخفی مستقر در افغانستان به دیلی‌بیست گفت: طالبان با جان سالم به در بردن از طولانی‌ترین جنگ آمریکا، احترام زیادی در میان شبه نظامیان سراسر جهان پیدا کرده است. طالبان و القاعده به هم احترام می‌گذارند. اگر صلح و ثبات در افغانستان وجود نداشته باشد، آن‌ها می‌توانند بار دیگر عزیزان هم باشند.

این دیپلمات در برآورد خود تنها نیست. چند مقام دیگر افغان هم به دیلی بیست تأیید کرده‌اند که القاعده، با وجود تفاهم سال گذشته طالبان-آمریکا که این گروه را الزام می‌کرد تمام روابط با شورشیان بن‌لادن را کنار بگذارد، در حال تقویت روابط نزدیک با شورشیان طالبان است.

"سهیل شاهین"، عضو ارشد تیم مذاکرات طالبان به دیلی بیست گفت عدم موفقیت دولت بایدن در تحقق موعد اصلی ۱ مه برای عقب‌نشینی، به معنای لغو شرایط بود: "آمریکا توافق را نقض کرد". شاهین افزود طالبان اکنون تعداد بالایی داوطلب دارد که در لیست انتظار برای پیوستن به جنگ هستند.

یک عضو القاعده که در پیشاور سکونت دارد نیز به "دستورکار جهانی مشترک" با طالبان اشاره کرد. وی به دیلی‌بیست گفت: ما مبارزه طولانی با آمریکا پیش رو داریم. مأموریت القاعده و بن‌لادن هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. اگر طالبان در جنگ علیه آمریکا در افغانستان پیروز شود، اهداف القاعده و دیدگاه نهایی بن‌لادن را به اشتراک می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.