مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اجرای پروژه فیلتراسیون با تکیه بر توان داخلی آسیب کمتری به محیط زیست وارد خواهد کرد.

اجرای پروژه فیلتراسیون آسیب کمتری به محیط زیست وارد خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درگفتگو با خبرنگار ما و در پاسخ به سئوالی مبنی بر همخوانی زیرساختهای زیست محیطی شهرستان اعم از آب، خاک، هوا، اقلیم و سایر پارامترهای اکولوژیکی منطقه با فعالیت کارخانجات فولادی گفت: مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. برداشت از منابع معدنی به دو شکل توده ای و پلاسری انجام می شود که در کلیت موضوع با زیر ساختهای زیست محیطی منطقه بویژه چالش های آبی همخوانی ندارند.

همتی بیان کرد: اما اجرای سامانه (سیستم) جمع آوری، تصفیه، بازچرخانی و مدیریت پساب و فاضلاب در مجتمع  و استفاده از سامانه (سیستم) های کنترل آلودگی هوا از جمله بگ فیلتر و بگ هاوس جهت کنترل آلودگی هوا در بخش گندله سازی و همچنین استفاده از فضای بسته جهت نگهداری کنسانتره به منظور جلوگیری از ذرات گرد و غبار با توجه به بادخیزی منطقه اجرا گردیده یا در شرف اجرا است و مدیران صنایع موصوف برای انجام این اقدامات مهم برنامه دارند.

وی در ادامه در خصوص اقدام شرکت توسعه ی فراگیر سناباد (سیمیدکو) و اجرای یکی از بزرگترین پروژه های زیست محیطی کشور  در این شرکت جهت کاهش آلودگی و اینکه چه نتایج مثبت زیست محیطی به همراه می تواند داشته باشد، گفت :

با توجه به بحران منابع آبی در استان و موقعیت منطقه سنگان خواف پیشنهادی مبنی بر الزام واحدها به استفاده از فیلترپرس(فیلتراسیون) از سوی اداره کل به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه گردید که موضوع در شورای عالی حفاظت محیط زیست مطرح گردیده است. لذا در راستای افزایش راندمان مصرف آب و کاهش بحران آلودگی آب ناشی از سدهای باطله، درحال حاضر کلیه واحدهای فرآوری به استفاده از سیستم فیلترپرس ترغیب میگردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص صرفه جویی حدود ۸۵ درصد آب باطله وبازگردانی آن به چرخه تولید با اجرای این سیستم در شرکت سیمیدکو بیان داشت: کاربرد فیلتراسیون برای مناطقی مانند استان خراسان رضوی که دارای محدودیت منابع آبی هستند و اغلب دشتهای آن دارای بیلان منفی بوده و بعضاً دچار فرونشست شده است بسیار مقرون بصرفه می باشد زیرا بخشی از آب مصرفی را می توان از این طریق بازچرخانی نموده و علاوه بر مصرف کمتر آب، در مصرف برخی مواد افزودنی مورد استفاده نیز صرفه جویی و درنتیجه آسیب کمتری به محیط زیست وارد خواهد شد.

گفتنی است از آنجا که منطقه سنگان خواف به عنوان یکی از قطب های معدنی مهم سنگ آهن کشور می باشد لازم است، با توجه به محدودیت منابع آب در منطقه هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ محیط زیستی برای مدیریت کم هزینه تر و سازگار با محیط زیست منطقه، استفاده از فیلترپرس همراستا با در نظر گرفتن محل های مناسب جهت انباشت باطله های معدنی منطبق با ضوابط زیست محیطی توصیه می گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.