حجت‌الاسلام والمسلمین اختری گفت: دنیای دانش به حضرت امیر(ع) چه در زمان حیات ایشان و چه بعد از شهادت‌شان ظلم کرده است، چنان‌که در برخی مجموعه‌های حدیثی که توسط علمای بزرگ از اهل‌سنت در دو قرن بعد از حیات پیامبر اسلام(ص) نگاشته شده‌ کلمات و سخنان امیرمومنان(ع) بسیار اندک است.

شهادت امیرمومنان(ع)، خسارت جبران‌ناپذیر امت اسلامی تا روز قیامت / دنیای دانش به امیرمومنان(ع) ظلم کرده است

به گزارش قدس آنلاین، فرا رسیدن بیست‌ویکمین روز از ماه مبارک رمضان، سالروز شهادت مولای متقیان، امیرمومنان(ع) فرصتی است مغتنم برای بررسی ابعاد ارزشمند حیات آن وجود مقدس که بشریت را تا ابد بهره‌مند ساخته است، از جمله این وجوه علم و بیان بی‌مثال امام علی(ع) است که هنوز عقول از درک ژرفای آن عاجزند. از این رو، در گفتگو با رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) این وجه از سیره علوی را به بحث و بررسی گذاشته‌ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امیرالمومنین امام علی(ع)، اظهار کرد: خدای متعال وجود مقدس آن حضرت(ع) را آیتی از آیات خود قرار داده و بر حسب تفاسیر صحیح، به عنوان خبر بزرگ خداوند «نبأ عظیم» در قرآن از ایشان نام برده شده و در آیات متعدد از آن حضرت(ع) به طور خاص یا به عنوان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و یا در مجموعه مومنان به خدای متعال یاد و به عظمت معرفی شده است.

علی(ع)، باب علم نبوی(ص)

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه شهادت امیرمومنان(ع) خسارت جبران‌ناپذیری برای اسلام و امت اسلامی تا روز قیامت محسوب می‌شود، گفت: آنچه امروز در اختیار داریم از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فرامین و دستورات و سفارشات و توصیه‌ها و کلمات بسیار پرارزش و غنی و پرمحتوا و بالنده امیرمومنان(ع) است. امام علی(ع) به جهت جایگاه علمی‌ای که خداوند به ایشان عنایت داشت و پیامبر اسلام(ص) نسبت به وی اعلام کردند به عنوان باب مدینه العلم نبوی(ص) شناخته می‌شوند «أنا مدینة العلم و علی بابها». یعنی آنچه را خداوند از دانش و علوم خود برای بشر به حضرت رسول(ص) تعلیم داد از باب علی‌بن ابیطالب(ع) قابل دریافت است.

وی ادامه داد: فردوسی به زیبایی این وجه را در شعر آورده است: «بگفت آن خداوند تنزیل و وحی/ خداوند امر و خداوند نهی/ که من شهر علم‌ام علی ام در است/ درست این سخن گفتِ پیغمبر است». امیرمومنان(ع) خود نیز درباره ابواب علم‌شان فرموده‌اند: من از آنچه در آسمان‌ها است بیش از آنچه در زمین است می‌دانم ... این یعنی ایشان به جایی که فکر و دست بشر نمی‌رسد آشنایی داشته‌اند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا تاکید کرد: برای شهادت حضرت امیر(ع) نه تنها به خاطر مظلومیت بلکه به دلیل از دست دادن، خسارات و زیان‌هایی که به بشریت تحمیل کرده است، باید تاسف خورد و سوگوار بود. همین مقدار باقیمانده از معارف علوی در نهج البلاغه که مجموعه‌ای است از نامه‌ها و خطبه‌ها و کلام امیرمومنان(ع) و توسط مرحوم علامه سید رضی(ره) جمع آوری شده، از نظر محتوا جامعیتی دارد که علی‌رغم شروح متعدد نوشته شده بر آن، باز هم مطالب عمده و دقیق بسیاری دارد که هنوز به آنها پی نبرده‌ایم!

دنیای دانش به حضرت امیر(ع) ظلم کرده است

وی تاکید کرد: دنیای دانش به حضرت امیر(ع) ظلم کرده است چه در زمان حیات ایشان و چه بعد از شهادت‌شان، چنان‌که در برخی مجموعه‌های حدیثی که توسط علمای بزرگی از اهل‌سنت در دو قرن بعد از حیات پیامبر اسلام(ص) نگاشته شده‌اند کلمات و سخنان امیرمومنان(ع) بسیار اندک است، در حالی که ایشان از زمان ظهور اسلام تا رحلت نبی اکرم اسلام(ص) در کنار ایشان بوده‌اند و از همه آنچه بر رسول خدا(ص) نازل شده و هر سخنی که ایشان فرموده‌اند، مطلع بوده‌اند اما اینها از این باب علم نبوی(ص) نقل نشده است! کجا است آن کلمات در سال‌های همراهی با پیامبر(ص)، حتی خلفا وقتی در مسائل گیر می‌کردند به امیرمومنان(ع) مراجعه داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری ابراز کرد: امام علی(ع) در حدود ۲۵۰ هفته (نزدیک به ۵ سال) خلیفه پیامبر(ص) بوده و همه با ایشان بیعت کردند و به تعبیر برادران اهل سنت از خلفای راشدین بوده‌اند و امامت و حکومت و حاکمیت و امارت در دست امیر(ع) بوده و هر جمعه، خطبه نماز را ایراد کرده‌اند، یعنی حداقل ۲۵۰ خطبه باید از ایشان نقل می‌شده که متاسفانه نشده است!؛ اینها غیر از کلام و بیانات در جنگ‌ها و دیدار با امراء و کارگزاران و... است. این وجهی بزرگ از مظلومیت امام علی(ع) است که متاسفانه تنها اندکی از معارف ناب علوی را به دست ما رسانده است.

 

نهج‌البلاغه بالاترین فصاحت را دارد

وی در ادامه تاکید کرد: از مجموعه آنچه باقی مانده همه ادبا، علما و اندیشمندان و زبان‌دانان و اهل فرهنگ و ادبِ عرب از زمان امیرمومنان(ع) تا امروز در مقابل نهج‌البلاغه تسلیم هستند و این بالاترین فصاحت برای یک کتاب بعد از قرآن کریم است، یعنی پس از قرآن متنی نداریم که قابل قیاس با نهج‌البلاغه حضرت(ع) باشد. قرآن کریم وحی خدا به عنوان خالق سخن است اما در میان انسان‌ها آنچه به دست بشر رسیده قله بیان و کلام، سخن امام علی(ع) است.

 

تعبیر زیبای ابن‌ابی الحدید درباره کلام امیر(ع)

حجت‌الاسلام اختری اضافه کرد: زیباترین تعبیری که می‌توان در این باره به کار برد، کلام ابن‌ابی الحدید معتزلی است که در مقدمه شرح خود بر نهج البلاغه در جایگاه و مکانت کلام امیرالمومنین(ع) آورده است: کلام امیرالمومنین بعد از کلام خدا و بالاتر از کلام مخلوق است. یا «جرج جرداق» که کتاب «علی(ع) صدای عدالت انسانی» را نگاشته است؛ اینها نشان می‌دهد این کلام بالاترین کلام‌ها است. امام علی(ع) در نهج البلاغه از خدا و خلق و جهان و دنیا و آخرت و زیبایی‌ها و عجایب خلقت سخن گفته‌اند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مخفی کردن فضایل و مناقب امیرمومنان(ع) از ابعاد مظلومیت آن حضرت(ع) است، گفت: حتی اجازه ندادند تفسیر قرآن آن حضرت(ع) در بین مردم راه یابد در حالی که ایشان خود کاتب وحی بودند و این قرآن در اختیار امام زمان(عج) است. ضرورت دارد امروز اندیشمندان و اهل قلم و بیان کلام امیر(ع) را برای مردم تبیین کرده و شرح دهند.

رسالت‌های نخبگانی در مقابل امیر بیان

حجت‌الاسلام اختری افزود: از دیگر رسالت‌های نخبگانی آن است که ویژگی‌هایی علوی بیان شده در کتب بزرگان و نیز تفاسیر بیان شده از آن را در اختیار مردم جهان قرار دهند، محبان امیرمومنان(ع) باید بدانند همین مجموعه نهج البلاغه به زبان‌هایی معدود و به اجمال ترجمه شده در حالی که باید به صدها زبان ترجمه شود تا مردم بدانند امام علی(ع) چه گفته‌اند و چه اندیشه متعالی‌ای داشته‌اند، همه ملت‌ها و امت‌های امروز و فردا باید بدانند امام علی(ع) چه توصیفی از مخلوقات خدا و جزئیات خلقت آنها بیان کرده‌اند اینها دریایی است از معارف و معلومات و دانش که اگر به طور روان و زیبا ترجمه و عرضه شود دنیا به عظمت کلام و نگاه امیر(ع) پی‌ می‌برند باید موسسات و بنیادها را کمک کنیم و دست به دست بدهیم تا این اتفاق رخ دهد.

وی در ادامه بیان کرد: یک عالم مسیحی مثل «جرج جرداق» وقتی وارد دنیای شناخت امیرمومنان(ع) می‌شود کتابی پنج جلدی درباره عدالت آن حضرت(ع) می‌نویسد، همچنین است دیگر اندیشمندانی که متحیر در دریای معارف علوی شده‌اند. امروز که با وجود فضای مجازی امکان جستجو و اطلاع‌رسانی وجود دارد خوب است که پژوهشگران و اندیشمندان از نو زندگانی مولای متقیان(ع) را مطالعه کنند (از زمان ولادت تا مراحل مختلفی که از ظهور اسلام تا شهادت طی کردند) هر چند که دودمان بنی امیه و معاویه با جنایات خود اجازه ندادند سیره نظری و عملی امیر(ع) آنطور که باید، بیان شود و حتی علمای اهل سنت را به دلیل نقل روایات امیر(ع) می‌کشتند! اما مرور دگرباره تاریخ و حیات و فضایل و عظمت و شجاعت و مجاهدت‌های امیرمومنان(ع) کمک می‌کند راه ایشان را دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام اختری در پایان خاطرنشان کرد: سعادت دنیا و آخرت ما در پیروی از امیرمومنان(ع) در همه شئون فردی و اجتماعی است تا تشیع واقعی در عمل ما تجلی یابد اعم از کمک به محرومان، عدالت به خرج دادن، مبارزه با فقر، فراگیری دانش و پیشروی در دنیای علم، انجام مسئولیت ها و وظایف... خوب است ارتباط خودمان را در این شب‌های قدر با امام علی(ع) بیشتر و خدا را شکر کنیم که ما را از پیروان امام علی(ع) قرار داده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.