فرماندار گناباد مهمترین عامل بروز سیلاب عصر دیروز ۱۴ اردیبهشت را در این شهرستان فقدان استحکام بندسارها، تخریب تعدادی از آنها و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها و مسیلهای این منطقه در جنوب خراسان رضوی ذکر کرد.

نبود استحکام و تخریب بندسارها عامل بروز سیلاب در گناباد بود

به گزارش قدس آنلاین، حامد قربانی شب گذشته در نشست اضطراری ستاد هماهنگی مدیریت بحران گناباد افزود: به دنبال بارش شدید و تخریب تعدادی بندسار و وجود تعدادی واحدهای غیر مجاز در طول مسیلها، سیلاب بخشی از مناطق شهری و روستایی این شهرستان را فراگرفت و به تبع آن خسارتهایی به بخشهای کشاورزی، ابنیه فنی جاده ها وارد شد که مجموع خسارتها در دست بررسی است.

وی ادامه داد: بندسارهای تعدادی از روستاهای حومه شهر گناباد و به خصوص پل بهاباد گنجایش حجم زیاد سیلاب را نداشت و در نتیجه بخش عمده سیلاب مناطقی از نوغاب، قصبه شهر، زیباشهر و تعدادی از مناطق روستایی را فرا گرفت و موجب آبگرفتگی زیاد در معابر شهری شد.

بندسار، زنجیره ای از خاکریزهای کوتاه است که به شکل پشت سر هم و در امتداد خطوط تراز زمین به نحوی ساخته می‌شود که روانابهای حاصل از بارندگی در بالادست خود را به طور مستقیم از حوضه آبریز و یا غیر مستقیم به صورت انحراف از مسیل های فصلی در درون خود مهار کند.

فرماندار گناباد گفت: برخی معابر عمومی و مسیرها در داخل این شهر به دلیل مخاطرات احتمالی مسدود شده است و اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان باید تا زمان خروج سامانه بارشی از منطقه در آماده باش کامل بوده و نسبت به رفع مخاطرات احتمالی اقدام کنند.

قربانی سرعت بخشی در استحکام بخشی بندسارها و پلها و ابنیه فنی محورهای مواصلاتی این شهرستان برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی را خواستار شد.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام اداره هواشناسی بیشترین میزان بارش استان خراسان رضوی طی روز سه شنبه در شهرستان گناباد به ثبت رسید و تنها در فاصله ساعت  ۱۴ تا ۱۷ بعد از ظهر این روز ۲۳ تا ۳۱ میلی متر باران در نقاط مختلف این شهرستان بارید در حالی که در مدت ۲۲۵ روز قبل از آن تنها ۴۴ میلی متر باران در گناباد باریده است.

رییس جمعیت هلال احمر گناباد هم گفت: به دنبال وقوع سیلاب یک نفر در این شهرستان گرفتار سیلاب و مفقود شده بود که بعد از چند ساعت با تلاش پرسنل هلال احمر پیدا شد.

نرگس افرادی گفت: امدادگران هلال احمر به تعدادی از خانواده های گرفتار سیلاب در این شهرستان امداد رسانی کردند.

محمد میربیدختی شهردار بیدخت از توابع گناباد هم گفت: بارش شدید باران و سیلاب ناشی از آن سه شنبه شب بخش شرقی این شهر را فراگرفت و موجب مسدود  شدن جاده قدیم بیدخت شد و ماموران شهرداری به تعدادی افراد گرفتار سیلاب امداد رسانی کردند و با اقدام به موقع از ورود سیلاب به بیمارستان این شهر جلوگیری شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم گفت: سیلاب روز سه شنبه خسارتهای  زیادی به بخش کشاورزی و واحدهای دامداری وارد کرده است و موجب اتلاف تعدادی از دامهای روستاییان شد و تنها ۳۲۰ راس دام یکی از دامداران بخش کاخک تلف شد و سیلاب  آنها را با خود برد.

نعمت غفوری افزود: سیلاب موجب خسارت به تعدادی از قنوات گناباد نظیر قناتهای روستاهای دلویی، سموئی، بهاباد، بندسارها و خاکریزهای طرحهای آبخوان داری شهرستان گناباد شد و برآورد خسارتها در دست بررسی است.

هادی ایزدی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم از تخریب دیوار ۲ واحد تولیدی در ناحیه صنعتی کوثر و آب گرفتگی تعدادی واحدهای تولیدی این شهرستان خبر داد.

بارش شدید باران و سیلاب ناشی از آن روز سه شنبه خسارتهایی به جاده ها و بخش کشاورزی و دامی گناباد وارد و جاده گناباد به کاخک را مسدود کرد که با تلاش پرسنل راهداری و حمل و نقل جاده ای بازگشایی شد.

بر اساس اعلام اداره هواشناسی گناباد طی ۲ روز گذشته ۴۱ تا ۷۷ میلی متر باران در شهرستان گناباد باریده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.