زنجان- بر اساس قانون مصوبه هشتم آذرماه ۸۶ و ماده ۵ اصلاحی این قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۸۷، سازمان تأمین اجتماعی وظیفه دارد سالانه ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی را در سراسر کشور تحت پوشش بیمه قرار دهد اگرچه بیمه شدن ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی به‌صورت سالانه یک قانون کشوری است اما کارگران بسیاری همچنان در صف انتظار بیمه قرار دارند.

کارگران ساختمانی در صف حمایت ایستاده‌اند؛ چتر حمایت بیمه کوچک است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: تعداد زیاد کارگرانی که در لیست انتظار قرار دارند، تنها دغدغه کارگران ساختمانی و فعالان کارگری این صنف نیست. اخیراً یک بخشنامه در خصوص مهلت پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی از سوی سازمان تأمین اجتماعی صادر شد. پیش از صدور بخشنامه، کارگران از فرصت زمانی ۶ ماهه، برای پرداخت حق بیمه برخوردار بودند ولی با صدور این بخشنامه مهلت زمانی تعیین‌شده، به سه ماه کاهش یافت. این شرایطی در حالی است که کارگران ساختمانی با نبود کار و ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بیمه آن‌ها سهمیه‌ای است و دستمزد مکفی ندارند.

کارگران در صف انتظار

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمان زنجان بابیان اینکه  دو هزار و ۸۰۰ کارگر ساختمانی برای بیمه شدن درخواست داده‌اند اما تأمین اجتماعی در خصوص تحت پوشش قرار دادن آن‌ها بسیار کوتاهی می‌کند اظهار کرد: کارگران ازجمله افرادی هستند که حقشان همیشه ضایع می‌شود. 

رزاق محمدی با اشاره به اینکه حق بیمه کارگران ساختمانی در پروانه ساختمان در نظر گرفته می‌شود و ۲۰ درصد حق بیمه توسط شهرداری پرداخت می‌شود افزود:  باید همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

وی ادامه داد: انجمن صنفی کارگران ساختمان برای اولین بار در کشور از سال ۸۵ آغاز به کارکرد و در استان زنجان هم فعالیت خود را از اواسط همان سال کار خود را آغاز کرد.

محمدی از ثبت‌نام دو هزار و ۸۰۰ کارگر ساختمانی برای بیمه خبر داد و تأکید کرد: متأسفانه تأمین اجتماعی در خصوص تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی بسیار کوتاهی می‌کند و در حال حاضر همه سهمیه‌ای را نداده است. 

وی بابیان اینکه حق‌وحقوق کارگر و کارفرما در قانون یکسان تعریف‌شده است، ابراز داشت: کارگران ساختمانی نسبت به سایر کارگران بیشترین کار آیی رادارند و باید مشکلات آنان پیگیری و مرتفع شود و بیش از یک سال که کرونا آمده کارگران ساختمانی بسته‌های کمک معیشتی دریافت نکردند. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمان زنجان تصریح کرد: سهمیه بیمه تأمین اجتماعی باید به‌تناسب هر استان در نظر گرفته شود و باید مشکل کارگران ساختمانی حل شود. 

کارگران محروم از بیمه بیکاری

در همین راستا رامین وطن‌دوست فعال کارگری به ما می‌گوید: افرادی که مشمول قوانین روابط کار میان کارگر و کارفرما باشند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند و مشاغلی مانند کارگران ساختمانی که قوانین بیمه‌ای آنان خاص است، نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی می‌افزاید:  ازآنجاکه کارگران ساختمانی ثابت نیستند، تقبل بیمه آنان برای سازمان تأمین اجتماعی قدری دشوار است به‌طوری‌که هر کارگر ساختمانی هفت درصد سهم خود را از بیمه پرداخت می‌کند اما کارفرمایی ندارد که سهم سه‌درصدی خود از بیمه بیکاری را پرداخت نماید لذا طبق قانون، مقرری بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد.

وطن‌دوست اذعان می‌کند:  شیوع کرونا باعث تعطیلی کسب‌وکارها و بیکاری و زیان کارگران مختلف شد اما در این میان بیشترین آسیب متوجه کارگران ساختمانی بود زیرا سایر کارگران بیکار شده هم بر سر گذرها آمدند و مانند کارگران ساختمانی جویای کار شدند و به‌نوعی جای آنان را گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.