بارندگی شدید اخیر در شهرستان گناباد وضعیت تنها اثر ثبت جهانی این شهرستان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

تنها اثر ثبت جهانی خراسان رضوی در معرض خطر جدی است

به گزارش قدس آنلاین، دو روز قبل بود که در مدت زمانی کوتاه ۲۳ میلی‌متر بارندگی در شهرستان گناباد صورت گرفت که سبب جاری شدن سیل و خسارت‌هایی در این شهرستان شد.

این سیل که از بخش کاخک به سمت شهر گناباد راه افتاده و در این مسیر سبب شکسته شدن بندهای خاکی شد،  به چند قنات نیز آسیب‌هایی را وارد کرده است.

محمد نبی‌پور رئیس هیئت مدیره قنات قصبه گناباد در این زمینه اظهار داشت: سیل عظیمی در گناباد راه افتاده که این سیل در مسیر قنات جهانی قصبه نیز حرکت کرده و در این مسیر حداقل ۱۰ میله چاه آب از روی آن عبور کرده است.

وی افزود: خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و دور اندیشی‌هایی که معماران قنات داشته‌اند در هزاران سال قبل در میله چاه‌ها دو نقطه را بسته‌اند تا از آن حفاظت بیشتری صورت گیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت قنات قصبه گناباد عنوان کرد: خاک‌برداری‌های بی‌مورد و عبور دادن راه و عدم احداث پل سبب تجمع آب و زیر آب رفتن دو حلقه چاه شده که امکان ریزش آنها وجود دارد که هم اکنون در حال برطرف کردن آن هستیم.

نبی‌پور تاکید کرد: اگر همکاری‌های لازم صورت نگیرد و اقدام جدی در کمترین زمان انجام نشود شاهد فروریختن این حلقه چاه‌ها و مسدود شدن قنات خواهیم بود که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.