مقام معظم رهبری در روز کارگر، فرمایشات مهمی در رابطه با حمایت از کارگر در زمینه بیمه، مسکن و درمان عنوان کردند که فصل‌الخطاب تمامی کارفرمایان، مدیران دولتی و خصوصی، دولت و مجلس شورای اسلامی در رابطه با کارگر به شمار می‌رود. از جمله این فرمایشات این بود که: "اگر می‌خواهیم از تولید ملی کشور حمایت کنیم باید از کارگران حمایت کنیم. این یک قلم مهم از پشتیبانی است. یکی از انواع پشتیبانی از تولید، حمایت از کارگران است. "

همکاری سه‌جانبه کارگر، کارفرما و دولت در تامین مسکن کارگران با احیای تعاونی‌های مسکن کارگری

در همین رابطه نماینده کارگران کشور در شورای عالی کار، به قدس‌آنلاین گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در روز کارگر سرمشق مهمی برای جامعه کارگری و کارفرماها است که باید توسط دولت و با حمایت مجلس شورای اسلامی عملیاتی شود. فرمایشات رهبر ابعاد گوناگونی دارد و باید برای عملیاتی کردن فرمایشات ایشان راهکار پیدا کرد.
ولی‌الله صالحی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان از مسکن کارگران با حق مسکن 300 هزار تومانی حمایت کرد، افزود: مسکن، درمان و بیمه که کارگران با کوچکترین مشکل در این بخشها دچار چالش می‌شوند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و همه اینها می‌تواند در یک نظام جامع اجتماعی دیده شود.  
صالحی تصریح کرد: سال‌هاست ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه اجرا می‌شود، و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان مطالبه کارگران باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
این فعال کارگری در ادامه تاکید کرد: درواقع با راه‌اندازی نظام جامع تامین اجتماعی، صندوقی ایجاد می‌شود تا حتی کارگرانی که بیمه نیستند یا اخراج می‌شوند، تحت پوشش قرار بگیرند. در این زمینه باید در سرفصل بودجه عمومی کشور ردیفی برای همین امور درنظر گرفته شود تا به عنوان کف حمایتها از کارگر به ویژه در موارد غیرمترقبه مانند کرونا، دیده شود.  
نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه درخصوص تشکیل نظام جامع کارگری اقداماتی صورت گرفت اما ادامه نیافت اظهار کرد: ما تجربه‌های خوب و موفقی در سال‌های بعد از انقلاب برای تامین کارگران داشتیم که متاسفانه در سال‌های اخیر کمرنگ شده یا ادامه پیدا نکرده است.
صالحی درباره تامین مسکن برای کارگران نیز گفت: در اوایل انقلاب تعاونی‌های مسکن شکل گرفت که نتیجه آن ساخت واحدهای مسکن کارگری در فازهای مختلف بود که هنوز هم در گوشه کنار شهر و کشور وجود دارد. این اتحادیه‌های مسکن با کمک کارگر، کارفرما و حمایت دولت در تامین زمین ارزان‌قیمت به صورت سه جانبه تشکیل شد و بسیاری از کارگران را صاحب مسکن کرد.
وی افزود: البته طرح ما در آن دوره این بود که مسکن نزدیک محل کار کارگر باشد خانه‌ای که پاسخگوی کارگر و خانواده‌اش و حتی به صورت ویلایی باشد که به دلایلی اجرا نشد. اجرای این طرح هم به نفع کارفرما بود و هم به نفع کارگر. این فعال کارگری در ادامه تصریح کرد: الان هم می‌توان همان تعاونی‌ها را به صورت سه جانبه احیا کرد تا کارگر رقمی را خودش بدهد، مقداری هم کارفرما، و دولت نیز با تامین زمین کمک کند.  
نماینده کارگران کشور در شورای عالی کار با اشاره به صرف منابع عظیم مالی در مسکن مهر گفت: مسکن مهر طرح خوبی بود ولی پیمانکارانی وارد شدند که منابع را هدر دادند و مسکن بعضا با کیفیت نامناسب ساخته شد چنانکه هنوز تعداد زیادی از این مسکن‌ها با مشکلات کیفی قابل استفاده نیستند. اگر منابعی که صرف مسکن مهر شد صرف کمک به این اتحادیه‌ها می‌شد تعداد زیادی از کارگران که عموما از اقشار آسیب‌پذیر هستند می‌توانستند صاحب مسکن شوند. تعاونی‌ها، کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشتند و می‌شد به نتیجه عملکرد آنها اعتماد کرد.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در روز کارگر نگاه والایی است که به نیروی انسانی به صورت سرمایه دارند. مقام معظم رهبری می‌فرماید کارگر و کارفرما دو شریکند که یکی نیروی کارش را آورده یکی سرمایه‌اش را؛ اما بعضی این نگاه را ندارند و نگاهشان به کارگر و کارفرما، موجر و مستاجری است.  
وی افزود: در حالی که آثار بها دادن به نیروی انسانی را در جامعه می‌توان دید.  نگاه سرمایه‌ای به کارگر باعث می‌شود کیفیت تولید بالا برود و انتظار کیفیت بالا برای صادرات را داشت. موج عظیم نیروی تحصیل‌کرده درکشور می‌توانند چرخ تولید و به تبع آن اقتصاد را حرکت بدهند. خروجی آن هم به تمام جامعه بر می‌گردد، دولت هم از محل اخذ مالیات منتفع می‌شود. این اقدامات در راستای  شعار سال نیز هست.
صالحی در پایان تصریح کرد: معتقدم با برداشتن چنین موانعی، تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری شدنی است و تنها به دلسوز بودن و نگاه انقلابی داشتن نیاز دارد، همان نگاهی که نیروهای انقلابی در دهه 60 داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لاله واژگون ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    راه شهید سلیمانی ادامه دارد، قدس اولین و آخرین قبله مسلمین جهان.