۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 751152

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۱۶۵ هکتار گلستان‌های در این شهرستان آغاز شد.

آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های مشهد

به گزارش قدس آنلاین، سعید خوش قامت اظهار کرد: در صورت رخ ندادن حوادث غیرمترقبه و خسارت‌های ناشی از آن برای بخش کشاورزی، امسال افزون بر ۵۴۰ تن گل‌محمدی در شهرستان مشهد برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته در حدود ۹۰ تن کاهش خواهد داشت.

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد افزود: با توجه به قیمت پایین خرید گل تازه در چند سال گذشته با وجود افزایش هزینه‌های تولید و عدم توجیه اقتصادی، متأسفانه طی سال گذشته تعدادی از باغداران اقدام به حذف گلستان‌های خود کردند و دلیل کاهش تولید نسبت به سال گذشته نیز کاهش سطح باغات است.

وی با اشاره به میانگین تولید ۳/۳ تن گل‌محمدی در هر هکتار بیان کرد: در هر هکتار اشتغال دائم برای ۳ نفر و اشتغال موقت برای ۱۵۰ نفر ایجاد می‌شود. 

خوش قامت گفت: ارزش تقریبی گل محمدی تر تولید شده امسال در این شهرستان ۸۱ هزار میلیون ریال تخمین زده شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: میزان گلاب قابل استحصال حدود ۲۷۰ تن(حدود ۲۷۰ هزار لیتر) گلاب درجه یک است.

وی با اشاره به ۲ ویژگی بی‌نظیر گل محمدی شهرستان مشهد بیان کرد: این ویژگی‌ها شامل تنوع اقلیم و اختلاف ارتفاع از سطح دریا است که در افزایش زمان برداشت گل‌ محمدی و میزان اسانس تأثیرگذار است و از هر ۳ تن گل تر نزدیک به یک کیلوگرم اسانس تولید می‌شود.

خوش قامت همچنین قرار گرفتن محصول گل محمدی در الگوی کشت، بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب با نیاز پایین آبی این محصول را از ویژگی‌های دیگر این محصول برشمرد.

به گفته وی، ۷۹ هزار و ۹۰۰ هکتار سطح زیرکشت کشاورزی( آبی و دیم ) در شهرستان مشهد وجود دارد که ۱۶ هزار و ۷۶۳ هکتار آن باغ‌ها است و میزان تولید محصولات باغی ۱۱۰ هزار و ۱۰ تن است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.