۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 751159

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با توجه به مذاکرات اخیر آنکارا و قاهره در مسیر کاهش تنش ها میان دو کشور اعلام کرد که ترکیه برای بازگرداندن اتحاد تاریخی با مردم مصر تلاش می کند.

اردوغان از تصمیمش در قبال مصر گفت

قدس آنلاین: به گزارش روزنامه دیلی صباح، اردوغان پس از برگزاری نماز جمعه در استانبول ضمن تاکید بر بازگرداندن روابط با مصر گفت که همبستگی و اتحاد مردم مصر با یونان ناراحت کننده است.

آنکارا و قاهره در طول دوران کوتاه ریاست جمهوری «محمد مرسی» در مصر روابط گرم و نزدیکی با یکدیگر داشتند اما این رابطه پس از سقوط دولت مرسی در سال ۲۰۱۳ میلادی و روی کارآمدن عبدالفتاح السیسی از دل دستگاه نظامی مصر رو به تیرگی گذاشت.

ترکیه از دولت مرسی که برآمده از گروه اخوان المسلمین بود، حمایت می کرد و با سرنگونی این دولت، روابط آنکارا و قاهره وارد مرحله جدید و تنش آفرینی شد و با موضع گیری های آنکارا سفیر این کشور از خاک مصر اخراج و سطح روابط دو طرف به کاردار کاهش یافت.

تغییر و تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی سبب  شده تا آنکارا درصدد تجدید نظر در مواضع منطقه ای و بین المللی خود برآید. رایزنی های مصر و ترکیه روز چهارشنبه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ برگزار شد و دو طرف در مورد موضوعات مورد اختلاف و بررسی عادی سازی روابط گفت و گو کردند.

همچنین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر از گام های ترکیه برای بهبود روابط با عربستان سعودی و مصر استقبال کرد و از این دو کشور عربی خواست تا تعامل با آنکارا را ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.