مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت:حدود ۱۶ هزار تن انواع بذرهای اصلاح شده پارسال توسط شبکه تعاون در بین کشاورزان استان توزیع شد.

۱۶هزار تن بذر اصلاح شده پارسال بین روستائیان خراسان رضوی توزیع شد

به گزارش قدس آنلاین، ایرج ناصری مقدم افزود: این بذرها شامل بذر گندم، جو و پنبه هستند که به صورت اصلاح شده در بین کشاورزان متقاضی توزیع شد.

وی ادامه داد: در داخل استان خراسان رضوی نیز طی سال گذشته هشت هزار و ۸۶۴ نوع بذر اصلاح شده غلات تولید و فرآوری شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: انتخاب یک بذر مرغوب اعم از رقم خوب، پرمحصول و مناسب بودن برای اقلیم هر منطقه مهم‌ترین رمز حصول عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و طی سال‌های گذشته استفاده از بذرهای اصلاح شده به دلیل داشتن فوایدی از جمله مقاومت بالا در برابر بیماری و تنش افزایش یافته است.

ناصری مقدم افزود:دسترسی به موقع به بذر با کیفیت نقش به سزایی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد برای کشاورزان دارد و بذرهای اصلاح شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها و شوک‌های محیطی (از جمله تغییرات آب و هوایی) دارند کمک شایانی به کشاورز در افزایش محصول، امنیت غذایی و بهبود معیشت می‌کنند.

وی ادامه داد:انتخاب بذر دارای کیفیت مناسب از جمله نکات مهم و کلیدی در کشاورزی است. تولید بیشتر محصول ارتباط مستقیمی با انتخاب گونه بذر و عملکرد آن در برابر انواع آفات دارد بنابراین برای افزایش تولید و به تناسب آن بالاتر رفتن درآمد کشاورز استفاده از بذرهای اصلاح شده بسیار توصیه می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: مهمترین اهداف اصلاح نباتات را می‌توان بهبود کیفیت، افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماری ها، مقاومت در برابر تنشهای محیطی دانست و یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش استفاده از بذرهای اصلاح شده مقاومت آنها در برابر شرایط نامساعد محیطی و آفات است.

خراسان رضوی با داشتن رتبه نخست کشور از نظر شمار تشکلهای تعاون روستایی، ۶۸۲ تشکل فعال در حوزه تعاون روستایی، کشاورزی و زیربخشهای آن دارد و افزون بر ۵۵۰ هزار نفر در روستاهای استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات شبکه تعاون روستایی هستند که از این نظر نیز خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.   

استان خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

۱۴۲ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار آن به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.