علی رغم گذشت یک سال از سیل بهانگر داورزن و تخریب واحد های مسکونی ، اما هنوز مردم این روستا در واحدهای مسکونی جدید مستقر نشده اند.

 روند کند ساخت و ساز واحدهای مسکونی در روستای سیل زده  بهانگر داورزن

به گزارش قدس آنلاین، اوایل سال گذشته وقوع سیلابی بی‌سابقه خسارات زیادی را به روستای بهانگر داورزن وارد کرد و موجب تخریب بخش زیادی  از منازل و مزارع کشاورزی این روستا شد.

آبان ماه سال ۹۹وقتی موضوع ساخت واحد های مسکونی جدید برای سیل زدگان با توجه به اینکه فصل زمستان نیز در پیش است را از نماینده این شهرستان پیگیر شدیم وی در پاسخ به ما عنوان کرد که تاکنون ساخت منازل مسکونی برای سیل زدگان  هنوز شروع نشده است و تعدادی از اهالی این روستا  در یک حسینیه و تعدادی هم در منزل اقوام خود زندگی می کنند.

محبی افزود: یکی از عواملی که باعث تاخیر در ساخت واحدهای مسکونی در این منطقه شده است اختلافات منطقه ای مربوط به مردم این روستا در آزاد سازی زمین لازم برای ساخت منزل است زیرا مقررشده است محل روستا از مکان فعلی به محل دیگری جابه جا  و در محل جدید واحدهای مسکونی برای افراد ساخته شود که این موضوع تا حدودی روند ساخت واحد های جدید را کند کرده است.

وی در ادامه به قدس آنلاین تصریح کرد که  فرماندار داورزن و نیروهای بومی باید این مسئله را جدی تر دنبال  و به صورت جهادی این موضوع را برطرف کنند زیرا در حال حاضر برای ساخت این واحدهای مسکونی مسئله بودجه مطرح نیست بلکه مسائل مدیریتی و اختلافات اهالی منطقه با یکدیگر برای زمین های تعیین شده و روند  ازاد سازی آنها است زیرا محل جدید روستا در زمین های کشاورزی برخی از اهالی است که باید رضایت آنها گرفته شود.

*۱۰میلیارد ریال

فرماندار داورزن نیز دی ماه سال قبل در این باره عنوان کرده بود که  پس از موافقت با طراحی سایت جدید روستای بهانگر در کمیته فنی کارگروه امور زیر بنایی و  شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی، برای اجرای طرح هادی ۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

اسداللهی  گفت: پس از تسطیح زمین، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وارد عملیات اجرایی شده و از دستگاههای خدمات رسان درخواست شده برای فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم و نصب انشعابات برق، آب، گاز و تلفن در محل سایت جدید اقدام کنند.

وی  افزود: در محل سایت جدید ۶۰ قطعه زمین با مساحت هر یک ۳۰۰ متر برای ساکنان روستا در نظر گرفته شده که تسهیلات بنیاد مسکن و کمک بلاعوض از محل ستاد حوادث در اختیار اهالی روستا قرار داده می شود.

علی رغم اظهارات عنوان شده و گذشت یک سال از این حادثه اما هنوز سیل زدگان  در واحدهای  مسکونی جدید سکونت پیدا نکرده اند که این مساله باعث شد مجددا سراغ محبی نماینده این شهرستان برویم.

*روند کند ساخت و ساز

وی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد:  بازسازی روستای سیل زده بهانگر به دلیل مساله تحویل اراضی و اختلافاتی که در این زمینه از سوی اهالی روستا وجود داشت با مشکلاتی مواجه شد که روند ساخت و سازها را با کندی مواجه کرد.  

نماینده سبزوار، داورزن، خوشاب، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی  افزود: از طرفی حدود ۴۰دست لوازم خانگی برای خانواده های سیل زده این روستا حدود یک سال است که از تهران  خریداری شده و در مکانی در منطقه  نگهداری می شوند تا به محض ساخت منازل مسکونی در اختیار آنها قرار بگیرد.

محبی ادامه داد: امیدواریم  ساخت منازل برای اهالی این روستا سرعت بگیرد و هرچه سریعتر افراد در واحدهای جدید سکونت پیدا کنند.

*اهالی موانع را اعلام کنند

برای پیگیری بیشتر موضوع را از معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی جویا شدیم.

میرجعفریان در پاسخ به قدس آنلاین گفت: در شورای برنامه ریزی و توسعه استانداری مصوب کرده ایم همه روستاهایی که بر اساس تشخیص فرماندار هر شهرستان نیاز به زمین برای ساخت مسکن  داشته باشند  در کمیته ای ویژه این موضوع که بنیاد مسکن  ریاست آن را برعهده دارد، الحاق اراضی جدید و مورد نیازباید حداکثر طی دو هفته تعیین تکلیف  و ساخت و سازها  آغاز شود.

وی با بیان اینکه برای ساخت منازل این روستا مانعی  از سوی دولت وجود ندارد و اگر اهالی بهانگر با موانعی در این باره مواجه شدند اطلاع رسانی برای پیگیری را انجام دهند،  افزود: از این رو اگر مشکل این روستا مساله زمین است فرماندار شهرستان داورزن و همچنین بنیاد مسکن در این زمینه باید پاسخگو باشند که منازل این روستاییان چرا تاکنون ساخته نشده است زیرا از لحاظ قانونی هیچ گونه مانعی برای موضوع زمین وجود ندارد.  

*ادعای ۱۵خانوار

در ادامه آخرین وضعیت ساخت واحدهای مسکونی اهالی این روستا  را  از مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی جویا شدیم.

موسوی نیا در پاسخ به قدس آنلاین اظهار کرد: مکان جدید روستای بهانگر  که در محل بالادستی این روستا قرار داشته و در مسیر سیل نیز قرار ندارد و در استانداری خراسان رضوی نیز به تصویب رسید برای ساخت واحدهای مسکونی این روستا در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد:  افرادی که در زمان سیل در این روستا دارای واحد  مسکونی بوده اند و منازل آنها دچار حادثه شده است،  به تدریج تسهیلات لازم را دریافت کرده و در حال ساخت واحدهای مسکونی خود می باشند، از طرفی در ساخت این واحد های مسکونی ما پیمانکار نیستیم و فقط وظیفه نظارت بر چگونگی ساخت را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه  اسفند ماه سال قبل در بازدیدی که از این روستا داشته ام اغلب واحدهای مسکونی  در مرحله اسکلت بندی و سقف بودند، افزود: ۴۹واحد مسکونی جدید برای افرادی که هنگام سیل در این روستا ساکن بوده اند توسط اهالی در حال ساخت می باشد  ، از طرفی حدود ۱۵خانوار در حالی که هنگام سیل ساکن روستا نبوده  و در شهرهایی نظیر تهران ساکن بوده اند ادعا دارند که زمین و  تسهیلات ساخت مسکن همانند ۴۹موردی که اشاره شد به آنها نیز پرداخت شود که برای این افراد جای بحث و بررسی وجود دارد.  

موسوی نیا ادامه داد: مجموع تسهیلاتی که این افراد برای ساخت واحدهای مسکونی خود دریافت می کنند حدود ۹۰میلیون تومان است که بخشی از آنها به صورت بلاعوض می باشد .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.