مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: در سال گذشته مشارکت‌های مردمی به صورت تهیه بسته‌های معیشتی، کمک‌های نقدی برای اجاره بهای منازل نیازمندان نسبت به سال ۹۸، ۹ درصد افزایش پیدا کرد.

افزایش ۹ درصدی مشارکت‌های مردمی در کمیته امداد/خراسانی‌ها ۲۶ میلیارد تومان صدقه دادند

به گزارش قدس آنلاین، حبیب‌الله آسوده  اظهار کرد: همیشه در بلاها و گرفتاری‌هایی که پیش می‌آید، این خود مردم هستند که به یکدیگر کمک می‌کنند و در دوران شیوع کرونا نیز همبستگی مردم برای کمک به هم‌نوعان خود افزایش یافت. در سال گذشته مشارکت‌های مردمی به صورت تهیه بسته‌های معیشتی، کمک‌های نقدی برای اجاره بهای منازل نیازمندان و... نسبت به سال ۹۸، ۹ درصد افزایش پیدا کرد.

به گفته اسوده  در حال حاضر کمیته امداد خراسان رضوی بیش از ۲۰۰ هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد که ۵۵ درصد آن‌ها در مناطق روستایی و ۴۵ درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد در پنج حوزه اجرایی مشغول به فعالیت است، گفت: یکی از این فعالیت‌ها اشتغال‌زایی است؛ در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغال و بیش از ۱۵ هزار فرصت شغلی در مشاغل خرد و به شکل‌های مختلف در سطح استان ایجاد شده است.

آسوده با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی اقتصادی، سه مولفه مورد توجه کمیته امداد است، توضیح داد: اولین مولفه، مهارت و توانمندی خود فرد است و ما فرصت تجربه را به او می‌دهیم. علاوه بر این، علایق و سلایق فرد را می‌سنجیم و همچنین در حوزه کسب و کار، اشباع کار و به طور کلی بازارسنجی اهمیت خیلی زیادی دارد. نتیجه و ترکیب این سه مولفه، هدایت شغلی فرد با پیشنهاد طرح از سمت خود او یا همکاران و در نهایت ارائه تسهیلات و خودکفایی فرد است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در سال‌های گذشته قبل از شیوع کرونا، سالی ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ به تناسب حجم اشتغال‌زایی، خانواده‌های خودکفا داشتیم که از پوشش کمیته امداد خارج شدند»، گفت: در سال ۹۹، به دلیل شرایط ناپایدار کرونایی سعی شد تعداد کمی از خانواده‌ها از پوشش کمیته خارج شوند؛ همچنین درصدی از بودجه اشتغال را به تثبیت کسب و کارهای ایجاد شده اختصاص دادیم تا به دلیل شرایط اقتصادی نابسامان از حالت پایدار و ثابت خارج نشوند و آسیب بیشتری نبینند.

آسوده فعالیت دیگری که در حوزه توانمندسازی کمیته امداد انجام می‌شود را تامین سرپناه و مسکن معرفی کرده و گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهری با کمک بنیاد مسکن و خیرین ایجاد شده و تحویل داده می‌شود. همچنین فعالیت‌های عمرانی از جمله سرویس بهداشتی، گازکشی و دیگر تعمیرات کلی و جزئی نیز بیش از ۴۰۰۰ مورد در سطح استان با کمک خیرین و اعتبارات دولتی صورت پذیرفته است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی در ادامه در خصوص فعالیت‌های حوزه معاونت فرهنگی توضیح داد: این حوزه در سه بخش تحصیلی، مشاوره و بخش فرهنگی-آموزشی انجام می‌شود؛ حدود ۵۰ هزار دانش‌آموز، ۳۴۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف و بیش از ۵۰ دانشجو در مقطع دکتری در سطح استان تحت پوشش کمیته امداد خراسان رضوی هستند.

وی افزود: در خصوص مشاوره، در هر شهر یک کارشناس مشاوره وجود دارد که وظیفه راهنمایی افراد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، خانوادگی و تحصیلی را به عهده دارد.

آسوده درمورد  فعالیت‌های حوزه حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، بیان کرد: وظیفه کمیته امداد در این حوزه، پذیرش، مددکاری و کمک به برطرف کردن نیازهای اولیه خانواده‌ها از جمله کمک‌هزینه جهیزیه، کمک به خرید لوازم منزل، بحث‌های معافیت سربازی، هزینه‌های درمان و بیمه است. البته از ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش، ۱۷۰ هزار خانواده کمک معیشتی و ۳۰ هزار خانواده دیگر هم خدماتی علاوه بر کمک معیشتی دریافت می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اظهار به اینکه مشارکت‌های کمیته به  چهار بخش تقسیم می‌شود و یک بخش، حوزه زکات است که از سمت مودیان زکات کمک‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: بخش دیگر این مشارکت‌ها طرح اکرام ایتام است که بسیار مورد استقبال مردم واقع شده است؛ در این طرح توفیق خدمت به ۱۲ هزار یتیم و حدود ۵۰ هزار فرزند زیر ۱۸ سال محسنین را داریم. این کودکان حدود ۹۰ هزار حامی دارند، اما با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، ما باید سرانه درآمد آن‌ها را به ۷۰۰ هزار تومان برسانیم تا بتوانند زندگی مناسبی را داشته باشند؛ در حالی که در حال حاضر درآمد سرانه ایتام ۳۶۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به شبکه‌های مردمی که بخش دیگری از مشارکت‌ها را شامل می‌شوند، بیان کرد: مراکز نیکوکاری نهادهای مردمی با محوریت معتمدین محلات و مساجد در مناطق مختلف هستند که اغنیاء و نیازمندان محلات را شناسایی کرده و به گونه‌ای تعادل اقتصادی در محل خود ایجاد می‌کنند. بیش از ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در استان وجود دارد و کمیته امداد بر فرآیند مالی و اجرایی آن‌ها نظارت دارد.

آسوده با اظهار به اینکه در سال ۹۷، ۱۲۳ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد بوده و هم اکنون این رقم به ۱۷۰ هزار رسیده است، بیان کرد: در دوران شیوع کرونا، مراکز ۵۰۰گانه نیکوکاری در مناطق مختلف و پوشش افراد آسیب‌دیده باعث شد که به کمیته امداد کمتر مراجعه صورت بگیرد. ما سعی کرده‌ایم تمامی خانواده‌هایی که با حداقل شرایط زندگی می‌کنند، به پوشش کمیته امداد درآیند و به صورت موردی یا مستمر به آن‌ها کمک کنیم.

خراسانی‌ها سال گذشته ۲۶ میلیارد تومان صدقه دادند

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی در خصوص مشارکت‌هایی که به شکل صدقات انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته ۲۶ میلیارد تومان صدقه از حدود ۱۶ هزار صندوق در معابر و حدود ۵۰۰ هزار صندوق کوچک خانگی جمع‌آوری شده است. در شرایط کرونایی به جای صندوق‌های کوچک خانگی، در فضای مجازی و به شکل الکترونیکی این کمک‌ها دریافت می‌شود و مبلغ این کمک‌ها نسبت به سال ۹۸، کمی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پس از فرمایش رهبری در نیمه شعبان سال ۹۹، قرارگاه مواسات و همدلی در خراسان رضوی با حدود ۱۸ عضو و با مسئولیت ولی فقیه شکل گرفت، عنوان کرد: تا پایان سال ۹۹، ۲میلیون و ۱۵۰ هزار بسته معیشتی تحویل نیازمندان داده و بیش از ۱۴ میلیون وعده اطعام در سه بخش اطعام مهدوی، علوی و حسینی انجام شد.

آسوده ادامه داد: برنامه‌ای که کمیته امداد برای ماه رمضان ۱۴۰۰ داشته است، ۲ میلیون وعده غذایی و ۱۰۰ هزار بسته معیشتی از نیمه‌شعبان تا عید فطر را شامل می‌شود. تاکنون حدود ۷۰ هزار بسته معیشتی توزیع شده است و تا پایان ماه به کمک خیرین، مراکز نیکوکاری و همت نیک‌اندیشان، مابقی نیز تحویل نیازمندان خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی در خصوص همکاری‌های مردم در دوران کرونا گفت: در مجموع مشارکت‌های مردمی نسبت به سال ۹۸، ۹ درصد افزایش پیدا کرد. همیشه در بلاها و گرفتاری‌هایی که پیش می‌آید، این خود مردم هستند که به یکدیگر کمک می‌کنند و در دوران شیوع کرونا نیز همبستگی مردم برای کمک به هم‌نوعان خود افزایش یافت.

وی ضمن بیان اینکه یکی از کارهای ارزشمندی که در این دوران در خراسان رضوی صورت گرفت، دخالت و همکاری مجموعه مردمی ستاد کرونا استانداری برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها بود، اظهار کرد: همچنین برای افرادی که در حوزه گردشگری و خدمات فعالیت‌ می‌کردند، مشکلات زیادی پیش آمد، اما ایجاد قرارگاه مواسات و همدلی و تهیه بسته‌های معیشتی و گاها پرداخت اجاره منازل در پویش‌های راه‌اندازی شده در ستاد مردمی، توانست تاحدودی مشکلات ایجاد شده در دوران کرونا را پوشش دهد.

آسوده در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای عدم جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان در دوران کرونا صورت گرفته، توضیح داد: تاکنون۵۰۰۰ تبلت تهیه و به خانواده‌ها و افراد در مناطق روستایی و حاشیه شهر که از امکانات کافی برخوردار نیستند، ‌تحویل داده شده است.

وی افزود: البته در مجموعه دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد، موارد ترک تحصیلی زیادی به ما گزارش نشده است و تلاش شده به محض اینکه این‌گونه اتفاقی می‌افتد، همکاران در سطح شهرستان‌ها ماجرا را پیگیری کرده و به یک شکلی مشکل را رفع کنند. 

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.