۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 751340

برنج به‌ عنوان قوت اصلی ایرانیان و یکی از اقلام مهم سفره، جایگاه ویژه‌ای در سبد معیشتی خانوار دارد. این محصول که به شکل روزانه در آشپزخانه هر ایرانی طبخ می‌شود قیمت بالایی دارد و بهتر است هنگام خرید آن به ‌اندازه پولی که پرداخت می‌کنیم از کیفیت و مرغوبیت آن نیز رضایت داشته باشیم.

ویژگی‌های یک برنج مرغوب را بشناسید

اول از همه باید بدانیم برنج زمانی که از مزرعه برداشت می‌شود رطوبت بالایی دارد و باید در کارخانه شالی‌کوبی در خشک‌کن‌های مخصوص خشک شود، ولی در این میان کارخانه‌هایی هستند که برنج را در بازه‌های زمانی کوتاه خشک می‌کنند و از مرغوبیت برنج به میزان زیادی می‌کاهند. دقت کنید برنجی را انتخاب کنید که کهنه‌تر باشد زیرا هر چه برنج کهنه‌تر باشد، ظاهری خشک‌تر ، سفت‌تر و فشرده‌تر دارد و موقع پخت بیشتر ری می‌کند.

اگر در روزهای تولید برنج یعنی برداشت، این محصول را به شکل تازه‌تری بخرید می‌توانید با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید به شرطی که شرایط نگهداری آن را تا زمانی که به ‌اندازه کافی کهنه شود، داشته باشید و بیش‌ازاندازه خرید نکنید؛ چرا که نگهداری بیشتر از یک سال می‌تواند موجب ایجاد شپشک در برنج و تغییر کیفیت آن شود.

برای اینکه مطمئن شوید کدام برنج کهنه‌تر و باکیفیت‌تر است کافی است کمی از آن‌ها را زیر دندان بگیرید و فشار دهید. برنج خوب نباید به ‌راحتی شکسته و خرد شود پس اگر دانه‌ها به‌ سختی خرد شد، برنج باکیفیت است. همچنین بیشتر برنج‌های مرغوب به دلیل نشاسته بیشتر معمولاً در دهان مزه شیرین دارند. با ها کردن روی برنج هم می‌توانید عطر آن را حس کنید. عطروطعم برنج مرغوب، بسیار مطبوع است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برخی افراد سودجو برنج‌های ایرانی و باکیفیت را با برنج‌های خارجی بی‌کیفیت مخلوط می‌کنند. هنگام خرید مشتی از برنج را برداشته و به دانه‌های آن با دقت نگاه کنید. دانه‌های برنج باید یک‌ شکل و بدون خرده و نیم‌دانه باشد. دانه‌های ریزودرشت و زرد و سفیدی که بعضی بلند و برخی چاق و کوتاه هستند، نشانه این است که برنج شما یکدست نیست و نمی‌تواند مرغوب باشد. از سوی دیگر دقت کنید برنج‌های خوب بدون‌ترک و بند هستند و نوع بی‌کیفیت دارای بندهای عرضی است. 

برنج‌ها انواع مختلفی دارند که در شرایط متفاوت آب وهوایی و شالیزارهای مختلفی کشت می‌شوند و معمولاً درجه‌ یک، دو و سه دارند. بهتر است اگر قصد خرید برنج کیسه‌ای را دارید، فقط به نام آن توجه نکرده و حتماً ابتدا مقداری از آن را به‌ عنوان نمونه خریداری کنید و پس از اینکه از عطر و بوی برنج دم‌کشیده مرغوب در خانه اطمینان حاصل کردید، برای خرید اقدام کنید. اگر برنج ایرانی خریده باشید حتماً از عطرو طعم فوق‌العاده آن لذت خواهید برد و اگر برنج خارجی را به سفره خودتان دعوت کرده باشید باید بگویم این برنج‌ها بیشتر قد می‌کشند اما جز با عطر زعفران و طعم گلاب نمی‌توانند مجلسی و شیک باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.