استاد دکترای برنامه‌ریزی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است شورای شهر باید محل حضور افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت باشد.

حضور تخصص‌های مختلف شورا را تقویت می‌کند

دکتر محمدرضا مبهوت می‌گوید: هرچه اختلاف نظر در شورا بیشتر باشد بهتر می‌توان در اسناد بالادست تجدیدنظر کرد. یک دست نبودن شورا براساس انتخاب مؤتلفان به قدری ارزشمند است که می‌تواند منجر به نظارت درست و شفافیت بیشتر شود.

استفاده از تخصص‌های مرتبط

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد یادآور می‌شود: محوریت شورا در این دوره باید براساس استفاده از اشخاصی با تخصص مرتبط در حوزه شهری باشد.

وی تصریح می‌کند: استفاده از افرادی با تخصص‌های مرتبط در شورا و شهرداری‌ها منجر به مدیریت یکپارچه، تحقق سریع‌تر اهداف و تأمین حقوق شهروندی می‌شود.

از این رو، وی برای عملکرد قوی‌تر شورا بیشتر بر انتخاب مستقل‌ها یا انتخاب از طیف‌های گوناگون تأکید دارد.

دکتر مبهوت راه چاره برای استفاده از افراد با تخصص‌های مرتبط را گذاشتن فیلتری برای نام‌نویسی داوطلبان می‌داند.

مشهد ماهیت فرهنگی دارد

مبهوت همچنین اظهار می‌کند: ماهیت شهر مشهد نسبت به دیگر شهرهای ایران متفاوت است. مشهد یک شهر فرهنگی و زائرپذیر است بنابراین باید با تمرکز بر ماهیت مذهبیِ این شهر، زیرساخت‌های خوبی برای استقبال و ارائه خدمات به زائران مهیا شود.

او ادامه می‌دهد: مشهد شهری پویا و زنده و افتخار کشور است به همین خاطر ارتقای فرهنگ شهروندی از مهم‌ترین فعالیت‌های شوراست که متأسفانه تاکنون شوراها در توجه به این مقوله یا عملکردی منفی، یا برنامه‌ریزی کمرنگی داشته‌اند.

وی با اشاره بر کلیدی بودن فرهنگ فردی و اجتماعی در معرفی ماهیت و قابلیت‌های فرهنگی - هنری شهرمان، بر استفاده شورا از مشارکت شهروندان تأکید و تصریح می‌کند: مشارکت مردم در ارتقای عملکرد شوراها برای تأمین و تحقق حقوق شهروندی نقشی بسزا دارد.

مدیریت شهری فقط ساخت‌وساز نیست

او می‌گوید: نباید در مدیریت شهری فقط بر کاربری شهری و ساخت‌وساز متمرکز شد، چراکه مشهد با مشکلات مختلفی ازجمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مواجه است، بنابراین هر کسی که نامزد می‌شود باید نخست از این منظر به شورا ورود کند که خودش یک شهروند است و باید در متن جامعه قرار گرفته و مشکلات شهر را از ابعاد مختلف بررسی کرده و درنهایت در بالادست تصمیم‌گیری نماید.

محمدرضا مبهوت با انتقاد از پشت میز نشینی اعضا، پیشنهاد می‌کند در دور جدید اعضا تصمیمی بگیرند که بتوانند به طور نامحسوس عملکرد نهادها و ارگان‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهند و حتی کمیته‌ای تشکیل دهند تا بر کارکرد شهرداری‌های مناطق نظارت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.