از نظر امام رضا(ع) دلیل ضروری دانستن حجاب، در امان ماندن از زمینه‌های فساد بوده که مایه استحکام پایه‌های خانواده است.

حجاب مایه استحکام پایه های خانواده است

به گزارش قدس آنلاین، دوران نوجوانی و جوانی، دورانی پر از بحران و آشوب است. از این رو بیش از همه جوانان و نوجوانان محتاج به هدایت‌اند. اگر از راهنمایی محروم شوند، بر اثر طغیان غرایز به سوی بدبختی و گناه سقوط می‌کنند. برای اصلاح حال جوانان و نوجوانان، راهی جز آموزش دادن دستورها و قوانین نجات‌بخش دین مقدس اسلام نیست.

درباره وظیفه خطیر این قشر از جامعه و اهمیت آموختن تعالیم دینی برای جوانان امام رضا(ع) می‌فرماید: اگر جوانی از جوانان شیعه را بیابم که در مقام فراگیری دانش دین نباشد، برای تنبیه او بیست تازیانه بر او خواهم زد.

امام رضا(ع) به عنوان پیشوای دین توجه خاصی به امور مربوط به دختران داشته‌اند. روزی حضرت به همراه تنی چند از بنی‌هاشم در مجلسی که دعوت شده بود حضور یافت. یکی از اصحاب به همراه خودش دختر کوچکش را به مجلس آورد پس اهل مجلس همگی آن دختر کوچک را به سمت خود خواندند و نوازشش می‌کردند تا اینکه آن دختر نزد امام(ع) آمد. امام(ع) پرسید سن این دختر چقدر است؟ گفتند پنج سال، امام (ع) از نوازش آن دختر اجتناب کرد.

امام رضا(ع) همچنین درباره لزوم حفظ حجاب و رعایت حدود الهی در این زمینه می فرماید: آنگاه که پسر بچه به هفت سال رسید باید به نماز خواندن وادار شود اما تا وقتی که بالغ نشده است، بر زن واجب نیست که موی خود را از او بپوشاند.

اسلام که دین اعتدال و حق مداری است برای برخورداری از جامعه‌ای سالم، حجاب را برای زن و مرد لازم برشمرده و بر زنان و دختران پوشش و بر مردان و پسران پرهیز از نگاه به نا محرم را واجب دانسته است.

در همین زمینه محمد بن سنان می‌گوید: حضرت امام رضا(ع) در جواب سؤالات من، نامه‌ای برایم ارسال داشت که در فرازی از آن فرموده بود: نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک می‌کند و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسند می‌کشاند.

از این رو باید دانست که از نظر امام رضا(ع) دلیل ضروری دانستن حجاب، در امان ماندن از زمینه‌های فساد بوده که مایه استحکام پایه‌های خانواده است.

حیا و عفت، ویژگی انسان‌های عاقل

ائمه اطهار(ع) آراستگی ظاهر را یک اصل مهم در روابط زناشویی زن و مرد دانسته و سفارشات آموزنده‌ای درباره زینت‌های مناسب برای آراستن خود داشته و همواره تأکید کرده‌اند که در این امر کوتاهی نشود. توصیه به شستن موی سر و محاسن، شانه زدن موی سر، خوش‌بو کردن بدن با عطر، اصلاح سر و صورت، کوتاه کردن ناخن انگشتان، خضاب و رنگ کردن موی سر و صورت، زایل کردن موهای زاید بدن، سرمه کشیدن، روغن زدن به مو و مسواک زدن در همین راستا است.

ارزش عفت و حیا در اسلام آنقدر بالاست که دعای همیشگی پیامبر(ص) این بود که: «بارخدایا! از تو هدایت، تقوا، عفاف و بی‌نیازی می‌خواهم» و در جایی دیگر می‌فرمود: «ویژگی عاقل این است که هرگز حیا از او جدا نمی‌شود».

ارزش عفت و حیا در اسلام آنقدر بالاست که دعای همیشگی پیامبر(ص)، این بود که: «بار خدایا! از تو هدایت، تقوا، عفاف و بی‌نیازی می‌خواهم.» و در جایی دیگر می‌فرماید: «ویژگی عاقل این است که هرگز حیا از او جدا نمی‌شود».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.