رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور، میراث مکتوب آرشیو شده در مرکز اسناد آستان قدس رضوی را گنجینه افتخار جهان تشیع عنوان کرد.

میراث مکتوب رضوی، گنجینه افتخار جهان تشیع است

به گزارش قدس آنلاین، اکبر شیخ به مناسبت ۱۹ اردیبهشت روز اسناد و میراث مکتوب ،  سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را مایه افتخار جهان اسلام دانست و اظهارکرد: آنچه از آثار مکتوب در این مجموعه نگهداری می شود نه تنها موجب فخر ایران بلکه سبب افتخار کل جهان اسلام بوده و همه جهانیان به داشتن چنین گنجینه و میراثی افتخار می کنند.

وی به روابطی که میان مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی با مجموعه آستان قدس رضوی وجود دارد، اشاره کرد و افزود: تعاملات و همکاری های فی مابین سازمان های یاد شده با این مجموعه بسیار خوب بوده و در حوزه مراودات اسنادی، برگزاری نمایشگاه و نشست های فرهنگی و تخصصی تاکنون اتفاقات منحصر به فردی افتاده است.

آثاری که به ثبت جهانی رسید
وی تصریح کرد: آنچه آستان قدس رضوی را به واسطه وجود امام رضا(ع) بهتر معرفی می کند، آثار مکتوب بی نظیر بی بدیل و بی مانندی است که تعدادی از آن به ثبت ملی و جهانی رسیده است.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور از مجموعه اسناد تشکیلات اداری دوره صفویه موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان مفاخر اسنادی کشور و جهان نام برد که در سال ۸۷ ثبت ملی و ۲۰۰۹ ثبت جهانی شده است.

وی همچنین از مجموعه نفیس قرآن های خطی نگاشته روی پوست آهو، جزوات قرآنی عثمان و مثنوی معنوی نیز از جمله آثار این مجموعه نام برد که به ثبت ملی رسیده است.

شیخ به اقدامات کمیته ملی حافظه جهانی در ثبت جهانی آثار موجود در گنجینه رضوی اشاره کرد و گفت: تا پیش از شرایط کرونا جلسات متعددی در این خصوص برگزار میشد و هم اکنون نیز به صورت مجازی در حال پیگیری ثبت ملی و منطقه ای و ثبت جهانی آن از طریق کمیته مخصوص یونسکو هستیم.

وی تاکید کرد: آستان قدس رضوی استحقاق آن را دارد که آنچه از میراث مکتوب در آن نگهداری می شود ثبت جهانی شود و جهانیان با این مفاخر ایرانی و جهان تشیع آشنا شوند.  

افزایش سطح دسترسی به میراث مکتوب
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور استفاده از میراث مکتوب در گنجینه های مختلف را حق همه علاقه مندان به کسب علم و دانش و تحقیق در سراسر جهان عنوان کرد و افزود: حق هر پژوهشگری با هر مذهب و تفکری در جهان این است که به میراث مکتوب دسترسی داشته باشد.

وی به عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درباره افزایش سطح دسترسی محققان به این آثار اشاره کرد و این امر را شایسته تقدیر و تشکر دانست.

انتهای پیام/

منبع: استان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.