کیش- صخره‌ها و یا تپه‌های مرجانی در دریاها به دلیل تنوع بسیار بالای زیستی و قدرت تولید منابع بسیار زیاد مشابه جنگل‌های بارانی در سطح زمین ازنظر اهمیت زیست‌شناسی هستند.

مرجان‌های جزیره کیش سوغاتی از جنس قاچاق!

قدس آنلاین-گروه استان ها: به‌غیراز صدها گونه مرجان موجود، در حقیقت تپه‌های مرجانی از یک مجموعه بسیار کامل و متنوع حیات دریایی با قرار دادن محل سکونت و غذا موردنیاز آن‌ها، حمایت می‌کند.

این مجموعه شامل انواع بسیار مختلفی از ماهیان، بی‌مهرگان و حتی پستانداران دریایی است. تنها کمتر از یک درصد از کل سطح اقیانوس‌های جهان با مرجان پوشیده شده است که مأمن بیش از ۲۵ درصد کل حیات دریایی است که دراین‌بین تنها بیش از ۴۰۰۰ گونه از ماهیان قرار می‌گیرد. از طرف دیگر تپه‌های مرجانی محل زادآوری و تغذیه گونه‌های بسیار بزرگ‌تر و مختلف دیگر ازجمله انواع سخت‌پوستان، خارپوستان، نرم‌تنان و ماهیان بسیار بزرگ‌تر ساکن دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها است.

ساختارهای تپه‌های مرجانی که اصولاً بافاصله‌های مشخصی از خط ساحلی گسترده شده‌اند می‌توانند نقش یک موج‌شکن طبیعی را برای نوار ساحلی ایفا کنند. این ساختارها باعث کاهش قدرت امواج مختلف حاصل از انواع طوفان شده و جلوی تخریب و آسیب به نوار ساحلی را می‌گیرند.

از طرف دیگر زیبایی خیره‌کننده تپه‌های مرجانی می‌تواند به افزایش درآمدهای ارزی برای افراد محلی از طریق جذب بیشتر توریست‌های خارجی کمک کند.

جفا در حق مرجان‌ها

در خصوص اهمیت مرجان‌ها شاید همین مسئله کافی باشد که خداوند ۲ بار در آیه ۲۲ و ۵۸ سوره الرحمان از آن یادکرده تا ما با  پی بردن به اهمیت این نعمت گران‌بها وظیفه بشری خود را به‌جا آورد ه و هرکدام به‌نوبه خود گامی مؤثر در حفاظت از این سرمایه‌ها برداریم.

درحالی‌که مزایای وجود مرجان‌ها در این مطلب نمی‌گنجد اما باید بگویم در طی سال‌های گذشته رنج‌های بسیاری بر مرجان‌های خلیج‌فارس تحمیل‌شده است.

وجود تورهای سرگردان به خاطر صیادی‌های غیرمجاز و لنگراندازی شناورها، صیادان غیرمجاز؛ عملیات عمرانی و اسکله‌سازی و یا تورهای غواصی و گردشگرانی که از اهمیت مرجان‌ها بی‌خبرند و دست‌آخر مرجان‌هایی که توسط گردشگران برای سوغاتی خریداری می‌شد همگی از عوامل تخریب محیط‌زیست آبزیان است.

تمام رونق اقتصادی و گردشگری کیش مدیون وجود آن‌ها است که البته به دلایل مختلف مورد تهدید قرار دارد

در هفت نقطه جزیره کیش از شمال غرب تا شمال شرقی آن لکه‌های مرجانی وجود دارد و با توجه به مزایای این آبسنگ‌ها می‌توان گفت که تمام رونق اقتصادی و گردشگری کیش مدیون وجود آن‌ها است که البته به دلایل مختلف مورد تهدید قرار دارد.

غنی‌ترین زیستگاه زیرآب

رئیس اداره محیط‌زیست منطقه آزاد کیش در خصوص اهمیت مرجان‌ها می‌گوید: زیستگاه‌های مرجانی با بالاترین تنوع زیستی باارزش‌ترین اکوسیستم دریایی هستند که بعد از جنگل‌های مناطق حاره، دومین بیوم غنی جهان است.

مریم محمدی اظهار می‌کند:  مرجان‌های زنده تنها هفت‌صدم سطح اقیانوس‌ها را پوشانده اما زیستگاه ۲۵ درصد حیات دریایی بوده است.

وی عنوان می‌کند: مرجان، صدف و ماسه‌های تشکیل‌شده از خرده مرجان و صدف کیش مهم‌ترین زیبایی و سرمایه محیط زیستی این جزیره است و در سال‌های گذشته همواره تلاش شده تا از این سرمایه حفاظت شود.

محمدی می افزاید: این مرجان‌ها باعث شده است که دنیای زیرآب جزیره کیش محل زندگی گونه‌های مختلف جانوران دریایی ازجمله برخی گونه‌های درخطر انقراض مثل لاک‌پشت‌های پوزه عقابی باشد و همچنین شفافیت آب و رنگ آبی لاجوردی آن و ماسه‌های نقره‌فام تشکیل‌شده از خرده مرجان و صدف از دیگر مزیت‌های وجود آن‌ها در جزیره است.

خریدوفروش مرجان جرم است

 وی هم‌چنین با اشاره به اینکه برخی مسافران متأسفانه به دلیل عدم آگاهی مرجان‌ها را برای سوغات حمل می‌کنند می افزاید: خروج مرجان، ماسه و صدف از این جزیره ممنوع بوده و برای حفاظت از محیط‌زیست این منطقه به ازای خروج غیرقانونی هر کیلوگرم مرجان ۶۰ میلیون ریال جریمه در نظر گرفته‌شده است.

وی اضافه می کند: برخی از مسافران جزیره کیش بدون آگاهی قبلی اقدام به خروج مرجان، صدف و ماسه می‌کنند که مأموران این اداره با همکاری کارکنان فرودگاه و بندگاه تجاری این کالاها را توقیف می‌کنند تا مانع از تخریب محیط‌زیست جزیره شوند.

محمدی بابیان اینکه روزانه حدود ۲۰ کیلوگرم انواع مرجان و صدف و ماسه عمدتاً در فرودگاه کشف و به سال جزیره برگردانده می‌شود یادآور می شود: افرادی که سعی در خروج جانداران کیش داشته باشند، در مبادی خروجی دستگیر و تحویل مقامات قضایی می‌شوند لذا مسافران و ساکنان کیش در این مورد باید آگاهانه عمل کنند.

وی می گوید: در سال جاری نیز جریمه خروج این موارد از جزیره درازای هر کیلوگرم ۶۰ میلیون ریال است و اخیراً مشاهده‌شده که برخی از ساکنان کیش اقدام به نگهداری مرجان‌ها در حیاط و باغچه‌ها می‌کنند که این اقدام نیز غیرقانونی بوده و در صورت مشاهده با برخورد سازمان روبه‌رو خواهند شد.

محمدی ادامه می دهد: برداشتن هر نوع موجود آبزی ازجمله ستاره دریایی نیز یک جرم به شمار می‌رود زیرا حتی لاشه موجودات زنده هم برای طبیعت و چرخه زیستی آن فوایدی دارند و حذف آن می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی به دنبال داشته باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.