حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: شرط و نشانه بهره مندی از فرصت‌های مغتنم ماه مبارک رمضان، تحولات درونی و احساس پاکی در مقام عمل است.

راه درک میزان بهره‌‎مندی از برکات روزه‌داری/چگونه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قصور خود را جبران کنیم؟

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به روزهای پایانی ماه پرفضیلت و مبارک رمضان گفت: براساس آموزه های قرآنی و احادیث و روایات، ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت و مغفرت و ماه میهمانی خدابوده و زمینه‌های بسیاری برای بهره مندی مؤمنین از فیوضات الهی در جهت رشد و بالندگی، تزکیه نفس و پاکی از آلودگی‌ها وجود داشته است.

حجت الاسلام شریعتی تبار در پاسخ به این سوال که چگونه باید بفهمیم تا چه اندازه موفق به بهره مندی از این ماه بزرگ شده ایم تصریح کرد: علی القاعده برای درک این مسئله باید هرکس به خود مراجعه کند؛ بررسی کند که آیا تحولی در اخلاق و رفتار اجتماعی، خانوادگی و معنوی و توجه او به خدای متعال رخ داده است یا خیر.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی افزود: به هر حال شرط و نشانه بهره مندی از فرصت های مغتنم همین تحولات درونی است و اینکه در مقام عمل پاکی و پاکیزگی را در خودمان حس کنیم. آیا اعمال و اورادی را که در این ماه فرض شده را به درستی انجام داده ایم یا خیر؟

وی ادامه داد: باید بنگریم که آیا از آنچه خداوند نهی کرده دست کشیده ایم یا خیر، آیا عادات و رفتارهای بد خود را کنار گذاشته ایم یا خیر؟ احساس رضایت و طیب خاطر داریم یا خیر؟ بلاخره و به تعبیر خدای متعال در قرآن کریم «بل الانسان علی نفسه بصیرة» انسان از هرکس دیگری نسبت به وضع خود آگاهتر است و می‌داند چه کرده و چه بدست آورده است.

حجت الاسلام شریعتی تبار تصریح کرد: من معتقدم کسانی که در این ضیافت الهی حضور داشتند و به نوبه خود به ملتزمات این ماه بزرگ پایبنده بوده‌اند از برکات و فیوضات آن بهره مند شده و انشالله به یک نورانیت و تحول معنوی دست یافته اند، اما هرکس به اندازه تلاش و مجاهدتی که انجام داده است، رتبه و مقام می‌یابد. گرچه هستند افرادی که این ماه بر آنها گذشته و خود را از حضور در ضیافت محروم کرده‌اند که به تبع آن از فیوضات و تحول معنوی این ماه نیز محروم خواهند بود. در مجموع نشانه قبولی هر عمل این است که فرد، آثار آن را در درون خود احساس کند.

این کارشناس امور دینی در ارتباط با کسانی که احساس بهره مندی کامل از این ماه بزرگ ندارند تصریح کرد: اگر کسی از اعمال و حس درونی خود رضایت کامل ندارد، هنوز چند روز برای جبرای این کسری وجود دارد. هر زمان انسان برای جبران اراده داشته باشد، در رحمت الهی باز است اما فرصت ماه رمضان فرصت بزرگ و طلایی مغتنمی است بنابراین این دو سه روز باقی مانده باید خودمان را در تیزآب توبه وارد کنیم تا خدای نکرده به تعبیر پیامبر اعظم صل الله علیه وآله این ماه تمام شود، و ما از غفران و آمرزش الهی محروم باشیم که در این صورت بدبخت خواهیم بود.

وی ادامه داد: ائمه اطهار و اولیای الهی برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان برنامه داشتند و امام سجاد علیه السلام در شب آخر ماه مبارک رمضان برنامه خاصی داشتند و اصحاب را به گرد خود جمع می کردند و حالت معنوی خاص خود را به آنها منتقل می‌کردند. همچنین روایت داریم که خداوند در شب آخر ماه مبارک و شب عید فطر به اندازه ای که در تمام ماه مبارک بنده گناهکار را بخشیده، در این شب نیز می بخشد و شاید برای این است که ما تا آخرین لحظات ماه رمضان غفلت نکنیم و از آن استفاده کنیم و اگر قصوری داشته ایم، کاستی را جبران کنیم. بنابراین فرصت تا آخرین لحظه وجود دارد و نباید این روزهای کم باقی مانده را از دست داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.