معاون اسبق وزارت راه و شهر سازی گفت: وقتی که قیمت هیچ کدام از مولفه های موثر بر قیمت مسکن پایین نیامده نمی توان انتظار داشت با کاهش اسمی نرخ دلار، قیمت مسکن هم به سرعت تنزل بیابد. وقتی همچنان قیمت حمل و نقل بالاست، وقتی دستمزد کارگران و مهندسان بالاست و همه چیز در قیمت های بالاست؛ با کاهش نرخ دلار قیمت مسکن به سرعت پایین نمی‌آید .

کاهش نرخ دلار، تضمین کاهش نرخ مسکن نیست/ کاهش نرخ دلار هنوز در قیمت زمین و مصالح کاهشی ایجاد نکرده است

سید محمود فاطمی عقدا معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی و کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص کاهش نرخ دلار بر قیمت مسکن گفت: وقتی دلار افزایش می یابد، قیمت دلار به سرعت روی نرخ همه کالاها وخدمات تاثیر می گذارد و به یک باره شاهد سیرصعودی قیمت ها هستیم  که یک به یک این افزایش به نرخ دلار ربط داده می شود اما متاسفانه وقتی نرخ دلار روند کاهش می گیرد، با سرعتی که افزوده شده، قیمت ها پایین نمی آید که بلافاصله انتظار داشته باشیم همانند سرعت افزایشی، کاهش قیمت هم صورت بگیرد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: چسبندگی قیمت ها عامل مهمی در این موضوع است، چرا که اصولا قیمت ها تمایلی به بالا ماندن دارند تا اینکه به سرعت پایین بیایند، البته اگر نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد و در یک قیمت برای مدت طولانی پایین بماند به تدریج وکم کم شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود اما به یک باره انجام نمی شود در هیچ بخشی و بخش مسکن.

فاطمی عقدا درباره عدم اثر گذاری کاهش نرخ دلار بر قیمت مسکن توضیح داد: به این دلیل کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته موجب کاهش قیمت مسکن نشده چرا که هنوز قیمت هیچ کالا و نهاده و خدماتی به واسطه کاهش نرخ دلار، پایین نیامده است.

معاون اسبق وزارت راه وشهر سازی در این باره توضیح داد: به این دلیل که قیمت زمین بالاست و با کاهش نرخ دلار پایین نیامده است، به این دلیل قیمت مسکن با کاهش نرخ دلار چندان ریزش نداشته چرا که قیمت نهاده های تولید و مصالح ساختمان بالاست.

سید محمود فاطمی عقدا در این باره تصریح کرد: وقتی که قیمت هیچ کدام از مولفه های موثر بر قیمت مسکن پایین نیامده نمی توان انتظار داشت با کاهش اسمی نرخ دلار، قیمت مسکن هم به سرعت تنزل بیابد. وقتی همچنان قیمتحمل و نقل بالاست، وقتی دستمزد کارگران و مهندسان بالاست و همه چیز در قیمت های بالاست؛ با کاهش نرخ دلار قیمت مسکن به سرعت پایین نمی‌آید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.