"باقیمانده‌های در هم پیچیده چند خودروی نظامی به شکلی نامناسب در انبار آهن قراضه بزرگی متعلق به بابا میر در کنار قطعات مخروبه دیگری که زمانی به عنوان ژنراتور، زنجیر تانک و قطعات دیگر مورد استفاده بودند، قرار گرفته‌اند؛ قطعاتی که حالا تکه‌هایی از فلز هستند و در کنارشان انبوهی از پارچه‌های تکه تکه شده چادرها قرار دارد."

خشم افغانها از اوراق شدن تجهیزات آمریکایی‌ها در فرآیند خروج

قدسآنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: اینها همه جزو تجهیزات ارتش آمریکا هستند. آمریکایی‌ها مشغول برچیدن بخش متعلق به خودشان در پایگاه هوایی بگرام در همان نزدیکی هستند؛ بزرگترین پایگاه باقی مانده آنها در افغانستان. آنها هر چیزی که با خودشان به خانه نبرند یا قصد اعطایشان به ارتش افغانستان را نداشته باشند به طور کامل از بین می‌برند.

آنها این کار را به عنوان یک اقدام امنیتی با هدف تضمین اینکه این تجهیزات به دست شبه نظامیان نیفتد انجام می‌دهند. اما از نظر بابا میر و ده‌ها فروشنده دیگر قطعات اوراق شده در اطراف بگرام، این کار به طرزی خشمگین کننده اسراف است.

میر اظهار کرد: کاری که آنها دارند می‌کنند خیانت به افغانها است. آنها باید بروند. همانطور که آنها این خودرو را از بین برده‌اند ما را هم از بین برده‌اند.

چند هزار سرباز باقی مانده ناتو و آمریکا در حالی در ضمن خروج از افغانستان به ۲۰ سال جنگشان در این کشور پایان می‌دهند که شدیدا درگیر اقدامات لجستیکی گسترده، و برچیدن پایگاه‌ها در سراسر این کشور هستند. آنها در پشت سر خود مردم افغانی که بسیاری‌شان شدیدا ناراحت و خشمگین هستند را به جا می‌گذارند. آنها احساس می‌کنند با میراثی که آمریکایی‌ها دست کم در قبال بخشی از آن مقصر هستند یعنی یک دولت شدیدا فاسد تحت رهبری آمریکا و بی ثباتی فزاینده‌ای که می‌تواند فاز بیرحمانه جدید یک جنگ داخلی را رقم بزند، تنها به حال خودشان رها می‌شوند.

تلخکامی فروشندگان قطعات اوراق بخش کوچکی از این ناراحتی است و ناراحتی آنها هم تا حدی از روی منفعت طلبی است: آنها تا حدی از این بابت خشمگین هستند که از فروش تجهیزات دست نخورده محروم می‌مانند. در دو دهه وحشت آور و مخرب گذشته اقداماتی که آمریکایی‌ها عمدتا به عنوان اقدامات ضروری و سودمند تحسین می‌کردند تنها باعث سرخوردگی افغانهایی شد که تبعاتشان را احساس کردند.

در بگرام واقع در شمال غرب کابل و دیگر پایگاه‌ها، نیروهای آمریکایی در حال تدارک تجهیزاتی هستند که قرار است به آمریکا باز گردانده شوند. ده‌ها هزار کانتینر فلزی، در حال انتقال یافتن به هواپیماهای ترابری سی-۱۷ و یا انتقال پیدا کردن از راه زمینی و از مسیر پاکستان و آسیای مرکزی هستند. تا چند روز پیش، ۶۰ هواپیمای سی-۱۷ پر شده از تجهیزات، افغانستان را ترک کردند.

مقامات عمدتا اینکه چه چیزهایی میمانند و چه چیزهایی برده می‌شوند را محرمانه نگه می‌دارند. مقامهای دفاعی آمریکایی و غربی که نامشان را فاش نکردند گفتند، بیشتر اقلامی که به خانه بازگردانده می‌شوند تجهیزاتی حساس هستند که هرگز قرار نبوده پشت سر باقی بمانند.

همچنین یک سری تجهیزات و اقلام دیگر شامل هلیکوپترها، خودروهای نظامی، تسلیحات و مهمات قرار است تحویل نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان شوند. برخی پایگاه‌ها نیز تحویل آنها خواهند شد. یکی از جدیدترین پایگاه‌های تحویل داده شده پایگاه نیو آنتونیک در استان هلمند است؛ جایی که طالبان بر اساس گفته‌ها کنترل ۸۰ درصد مناطق روستایی را در دست دارد.

خودروها و تجهیزاتی که نه قابل تعمیر باشند و نه از بابت وضعیت بدشان قابل انتقال به نیروهای امنیتی افغانستان باشند، اوراق خواهند شد.

بر اساس یک بیانیه ارتش آمریکا، تاکنون حدود ۱۳۰۰ قطعه تجهیزات از بین برده شده‌اند. یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد گفت، تا قبل از ضرب الاجل ۱۱ سپتامبر برای خروج از افغانستان این میزان بیشتر هم خواهد شد.

این رویه جدید نیست. همین رویه در سال ۲۰۱۴ زمانی که هزاران سرباز در ضمن تحویل مسئولیتهای امنیتی از سوی آمریکا و ناتو به افغانها خاک آن کشور را ترک کردند به اجرا در آمد. یک سخنگوی آژانس لجستیک دفاعی ارتش آمریکا در آن زمان گفت، بیش از ۳۸۷ میلیون پوند (۱۷۶ میلیون کیلوگرم) قطعات اوراق تجهیزات و خودروهای از بین برده شده به مبلغ ۴۶.۵ میلیون دلار به افغانها فروخته شدند.

ماه گذشته میلادی، حوالی زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خبر از پایان این "جنگ ابدی" آمریکا داد، بابا میر حدود ۴۰۰۰۰ دلار پول برای یک کانتینر حاوی ۷۰ تن تجهیزات اوراق شده داد.

او به آسوشیتدپرس گفت که اگر چه درآمد کسب کرده اما پولی که در آورد تنها کسری از چیزی است که با فروش خودروهای اوراق نشده نصیب او می‌شد. او گفت که قطعات قابل فروش به واحدهای تعمیرات خودرو در سراسر افغانستان بودند. چنین اتفاقی اکنون نمی‌تواند رخ دهد. آنها حالا تبدیل به قطعات در هم پیچیده فلزی شده‌اند و بابا میر تنها می‌تواند آنها را در ازاری چند هزار پول افغانستان بفروشد.

سادات، یک فروشنده دیگر قطعات اوراق در بگرام اظهار کرد، انبارهای دیگر قطعات اوراق در سراسر کشور مملو از تجهیزات مخروبه آمریکایی‌ها هستند.

او اظهار کرد: آنها هیچ چیز برای ما نگذاشتند. آنها به ما اعتماد ندارند. آنها کشور ما را از بین برده‌اند. آنها تنها به ما خرابی می‌دهند.

یک مقام غربی آگاه به فرآیند برچیدن پایگاه‌ها اظهار کرد، نیروهای آمریکایی با معضل مواجه هستند: اینکه تجهیزات عمدتا از رده خارج شده اما دست نخورده را تحویل دهند و شاهد افتادن آنها به دست نیروهای دشمن باشند یا اینکه آنها را اوراق کنند و افغانها را خشمگین سازند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.