پس از گذشت دو سال و ۷ ماه از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول که منجر به تیرگی روابط دو کشور شد، آنکارا اعلام کرد که وزیر خارجه ترکیه برای رفع اختلافات عازم ریاض می‌شود که این نخستین سفر رسمی مقام بلندپایه ترک به ریاض در این مدت بوده است.

سفر وزیر خارجه ترکیه به عربستان برای رفع اختلاف‌ها

قدس آنلاین: به گزارش «اسکای نیوز عربی»، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: «مولود چاووش اوغلو» امروز در یک سفر دو روزه برای گفت و گو در خصوص روابط و مناسبات دو جانبه به عربستان سعودی سفر می‌کند.

پیشتر رئیس جمهوری ترکیه در یک گفت و گوی تلفنی با شاه سعودی درباره مناسبات دو جانبه با یکدیگر گفت و گو و تبادل نظر کرده بودند.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید، اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که «محمد بن سلمان» شخصا دستور این قتل را صادر کرده است، اما مقامات اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

عربستان از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ و در مرحله دوم از اوایل اسفند ماه سال گذشته به جنگ اقتصادی علیه آنکارا رفت و با اعلام کمپین مردمی تحریم کالاهای ساخت ترکیه، بر آتش اختلافات میان ریاض – آنکارا افزود.

از زمان راه اندازی کمپین تحریم کالاهای ترکیه در عربستان که با هدایت رژیم آل سعود انجام شده، تعدادی از شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و بازارهای عربستان از این امر استقبال و برخی از آنها از طریق بیانیه‌های رسمی تاکید کردند که کالاهای ترکیه موجود در انبارها را تا زمان انقضای آنها از بین می‌برند.

به گفته «ابراهیم کالین» سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه، آنکارا با ریاض راه‌های اصلاح روابط را با دستور کار مثبتی بررسی خواهد کرد. او نسبت به برداشته شدن این تحریم‌ها با شروع مذاکرات هم ابراز امیدواری کرده است.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.