نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در حالی با شعار «قرآن؛ کتاب رشد و رویش» از ۱۱ اردیبهشت سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده که به گفته مسئولان برگزاری، بستر این نمایشگاه همچون نمایشگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای نخستین بار به دلیل ویروس کرونا از سوی خانه کتاب برگزار شد.

مخاطب  بیشتر  فروش بهتر

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، ناشران ثبت اثر میکردند و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشاراتی که کتاب را ارائه کرده بود، انتخاب کرده و در سبد خرید قرار میدادند.

در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتابهای چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد و امکان عرضه و فروش تمام کتابهای مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است.

علاوه بر این، تسهیلات پیشبینی شده برای ناشران و مخاطبان نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از دیگر ویژگیهای مهم این رخداد فرهنگی است. تخفیف قطعی ۲۰ درصد برای تمام آثار عرضه شده در بخش فروشگاهی برای خریداران و مخاطبان و تأمین هزینه ارسال بستههای خریداران به تمام نقاط کشور تا سقف ۵۰ هزار تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله این تسهیلات به شمار میروند.

به انگیزه برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن که تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دارد، سراغ ناشران و مسئولان نمایشگاه مجازی قرآن رفتیم تا نظر آنها را در مورد نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه و استقبال مردم جویا شویم که در ادامه میخوانید.

فروش ۱۰ میلیارد ریالی کتاب در پایان هفته نخست برگزاری

معاون اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن در گفتوگو با خبرنگار ما برگزاری این نمایشگاه را به صورت مجازی پدیده جدیدی دانست و گفت: ذهنیت بیشتر مردم و فعالان این عرصه برگزاری نمایشگاه قرآن به صورت حضوری در مصلی تهران بود و مجازی برگزار کردن این نمایشگاه ریلگذاری جدیدی است که برنامهریزیها و ایدههای جدیدی را به مسئولان ارائه کرد.

مرتضی خدمتکار با اشاره به فروش ۱۰ میلیارد ریالی کتاب در پایان هفته نخست برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن، این آمار را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: وقتی این نمایشگاه را حضوری برگزار میکردیم، محدودیت فضا داشتیم و امکان حضور همه ناشران فراهم نبود، اما در حال حاضر تعداد بیشتری از ناشران شرکت کردهاند. مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بیش از ۵۲۰ ناشر در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن شرکت کردهاند و کتابها در سه حوزه دین، قرآن و دفاع مقدس است.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان کتاب از ناشران تهران، قم و مشهد در این نمایشگاه شرکت داده شدهاند، علاوه بر این نحوه انتخاب کتابها توسط خانه کتاب و ادبیات ایران انجام شده است.

معاون اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی نویسندگان نسبت به انتخاب کتابها در این نمایشگاه انتقادهایی داشتند، برای رفع این نقدها چه راهکارهایی در نظر گرفته شده، گفت: همیشه برگزاری نمایشگاهها در دوره نخست در کنار نقاط قوت دارای نقاط ضعفی هم است، البته انتخاب کتاب توسط خانه کتاب و ادبیات ایران انجام شده و باید انتقادهای نویسندگان را به آنها منتقل کرد، اما یکی از ضعفها در این بخش این است که وقتی کتابی مجوز نشر میگیرد، ممکن است به عنوان مثال، موضوعی دینی باشد، اما از نظر کسب مجوز در حوزه معاونت نشر، در دستهبندی تاریخی قرار بگیرد، این موضوع سبب میشود تا در عناوین کتابها متناسب با موضوعات نمایشگاه قرآن قرار نگیرند، اما در تلاش هستیم این مشکلات را برای دورههای بعدی نمایشگاه قرآن رفع کنیم.

اما و اگرها در خصوص توزیع بن کتاب

مدیر نشر شهید کاظمی در گفتوگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه نمایشگاههای حضوری جذابیت و تأثیرات بیشتری برای مخاطب دارند، گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفتند نمایشگاه قرآن را به صورت مجازی برگزار کنند.

حمید خلیلی با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال حدود ۲۰۰ عنوان کتاب از انتشارات شهید کاظمی با موضوعات دین، دفاع مقدس و قرآن به نمایش گذاشته شده، ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگیهای مثبت برگزاری نمایشگاه مجازی این است که امکان حضور برای همه یا بیشتر ناشران را فراهم میکند.

وی در خصوص نقاط ضعف برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی بیان کرد: همزمان با نخستین روز از برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن، سایت آن دچار مشکلاتی شد، اما پس از گذشت چند ساعت دوباره درست شد، علاوه بر این، در این نمایشگاه نمیدانیم توزیع بن برای خرید کتاب چگونه بوده است، البته فقط شنیدهام تعدادی از گروههای مرتبط با حوزه قرآن و دین بن کتاب دریافت کردهاند و به نظر میرسد همین موضوع روی فروش کتابها نسبت به نمایشگاههای حضوری قرآن تأثیر گذاشته است.

جذب مخاطب بیشتر

مسئول امور توزیع و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نمایشگاه مجازی قرآن کریم در مقایسه با سالهای گذشته که به صورت حضوری برگزار میشد، مخاطبان بیشتری را جذب کرده و فروش بهتری داشته است.

محمدمهدی شریعتی شرایط برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن را مناسبتر از نمایشگاه حضوری دانست و افزود: نمایشگاه قرآن با توجه به اینکه در ماه رمضان برگزار میشود، خیلی بازدیدکننده ندارد، اما در این نمایشگاه مخاطبان خیلی راحت کتاب مورد علاقه خود را درخواست میدهند، ناشر پرینت میگیرد و کتابها را از طریق پست به دستشان میرساند.

وی عملکرد سامانه را از نظر زیرساخت فنی بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: برخی ایرادها و نقاط ضعف در این زمینه در نمایشگاه کتاب وجود داشت که خوشبختانه در این نمایشگاه برطرف شده، البته در این نمایشگاه تراکم مخاطبان هم کمتر است و مجموع این عوامل موجب عملکرد بهتر این نمایشگاه شده است.

 وی همچنین نظارت را از عوامل مؤثر در ارسال به موقع کتابها عنوان کرد و گفت: گاهی ممکن است برخی ناشران به سایت مراجعه نکرده و اطلاع نداشته باشند کتابی خریداری شده که با پیام ناظران متوجه سفارش جدید میشوند و پیگیری میکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.