در حالی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در ذخیره آب و جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی، کنترل و کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، حفاظت آب و خاک و بهبود اشتغال، مؤثر است که وقوع سیل در روزهای گذشته در برخی نقاط استان خسارت‌هایی را به‌وجود آورده که بار دیگر اهمیت آبخیزداری و توجه لازم به این حوزه را بیش از پیش نمایان کرده است.

۳۷درصد مساحت خراسان رضوی در خطرپذیری سیل، بحرانی است

به گفته کارشناسان، جمع شدن آب پشت سیل‌بندها مانع از فرسایش خاک و نیز افزایش پوشش گیاهی در منطقه می‌شود، این در حالی است که نبود آب در بسیاری از مناطق موجب فرسایش خاک می‌شود که اگر بتوانیم آب را جمع‌آوری کنیم هم از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود و هم پوشش گیاهی افزایش می‌یابد.

در همین خصوص معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری طی سال ۹۹ در استان در ۴۵حوزه و۳۲ شهرستان به مساحت ۲۷۰هزار هکتار را تشریح کرد.

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه‌ها

محمود پوراکبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در سال‌های ۹۹-۹۷ با پیگیری‌های نمایندگان مجلس از سوی صندوق توسعه ملی، اعتبارات ویژه‌ای توسط رهبرمعظم انقلاب به سازمان جنگل‌ها اختصاص داده شد، اظهار کرد: اعتبارات ما در سال ۹۷ از صندوق توسعه ملی ۲۳میلیارد تومان، ۴۴ میلیارد تومان در سال ۹۸ و در سال ۹۹ اعتبارات ما در این حوزه ۲۶ میلیارد تومان بوده است.

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را ۸۵ درصد عنوان کرد و افزود: تا پایان سال مالی یعنی تا دو سه ماه آینده پروژه‌ها به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه با اعتبارات اختصاص یافته توانستیم پروژه‌های نیمه تمامی که از سال‌های ۹۰ تا ۹۶باقی مانده بود را تکمیل کنیم، افزود: خوشبختانه اعتبارات صندوق توسعه ملی ردیف‌های خاصی نداشت و ما توانستیم این اعتبارات را به کل شهرستان‌های استان تخصیص دهیم.

وی گفت: برای سال آینده از صندوق توسعه ملی، اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری مصوب نشده است.

خاک، سیل و فرونشست زمین؛ سه مخاطره جدی

پوراکبر فرسایش خاک، سیل و فرونشست زمین را سه مخاطره جدی اجرا نشدن پروژه‌های آبخیزداری اعلام کرد و گفت: با وجود فرسایش بالای خاک، امکان جذب و نفوذ آب در زمین وجود ندارد به طوری که در صورت انجام نشدن صحیح پروژه‌های آبخیزداری، هر بارشی منجر به ایجاد سیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شهرستان‌هایی که پروژه‌های آبخیزداری را اجرا کرده بودیم به راحتی توانستیم سیلاب‌ها را کنترل کنیم، افزود: برخی کشاورزان در اراضی کشاورزی خود بدون اینکه مجوزی داشته باشند بندهایی را ایجاد می‌کنند تا آب را در زمین خود بچرخانند این امر موجب شده بود سیلاب خسارت‌هایی را وارد کند.

۳۷درصد مناطق بحرانی و فوق بحرانی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع ۱۱میلیون هکتار مساحت خراسان رضوی، ۷۰درصد از مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: تقریباً همه این عرصه‌ها مستعد اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هستند. با مطالعاتی که انجام دادیم چیزی در حدود ۳۷درصد از مساحت استان بحرانی و فوق بحرانی و مستعد سیل‌خیزی هستند.

وی افزود: از ظرفیت‌های حوزه آبخیزداری برای کاهش و یا رفع مشکلات حوزه آب و همچنین رفع برخی مشکلات حوزه اقتصاد به‌منظور اشتغال و تولید می‌توان استفاده کرد، ایجاد پروژه‌های آبخیزداری موجب دبی آب در قنوات برخی روستاها شده و این امر ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس به روستاها را افزایش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.