رییس اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در زمان کرونا درامد سینما به یک سوم تقلیل پیدا کرده است یعنی اگر قرار بوده همان یک سوم با وجود فاصله گذاری ها به سالن های سینما بیایند با این وضعیت به یک پنجم کاهش پیدا کرده اند مثلا اگر قبلا درامد سینما ۱۰۰ درصد بوده الان به ۱۰ تا ۲۰ درصد رسیده است.

درآمد سینما به ۱۰تا۲۰درصد کاهش پیدا کرده است

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مشاغل پر خطر و بخصوص سینماها برای جلوگیری از گسترش این ویروس تعطیل شدند و این روزها بعد از ماه ها که از بسته بودن سالن های سینما می گذرد بار دیگر چشممان بر پرده نقره ای سینما روشن می شود. ولی سئوالی که در این میان پیش می آید این است که در این چند ماهه سالن های سینما متحمل چه میزان خسارت مالی شده اند و هزینه نگهداری از یک سالن سینما چقدر هزینه بردار است. صحبت های سید حجت طباطبایی رییس اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این خصوص توضیح داده که می خوانید:

آیا بازگشایی سالن های سینما با استقبال مردم مواجه شده  است؟

-بعد از اینکه اعلام شد سینماها بعد از ماه ها تعطیلی مجددا فعالیتشان را از سر بگیرند سه سینمای هویزه آفریقا و اطلس بازگشایی شدند. خوشبختانه و خلاف انتظار روز شنبه همزمان با بازگشایی سالن های سینما، سینما هویزه روز نسبتا پر قورشی داشت که من امیدوارم این رونق همچنان ادامه داشته باشد. چون تا مردم می خواهند به وضعیت موجود عادت بکنند و به وضعیت سینماها در این وضعت عادت بکنند وضعیت به شکلی اتفاق می افتد که اعتماد از بین می رود و کار را برای سینما داران برای جلب اعتماد دوباره سخت می کنند اینکه مردم می توانند با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی سینماداران از حضورشان در سالن های سینما لذت ببرند.

در این مدت کرونا چه میزان خسارتی را به سالن های سنیما زده است؟

-نمی شود به مبلغ خاص و شاخصی اشاره کرد ولی در مجموع می شود همه این خسارات را به چند نوع تقسیم کرد ابتدا اینکه کرونا باعث شده است که  به قطعیت بگوییم که درامد سینما به یک سوم تقلیل پیدا کرده است یعنی اگر قرار بوده همان یک سوم با وجود فاصله گذاری ها به سالن های سینما بیایند با این وضعیت به یک پنجم کاهش پیدا کرده اند مثلا اگر قبلا درامد سینما ۱۰۰ درصد بوده الان به ۱۰ تا ۲۰ درصد رسیده است.

در حال حاضر نگهداری از یک سالن نمایش برای سینمادار چقدر هزینه بردار است؟

-ازآن جایی که برخی از سالن های سینما مربوط به بخش خصوصی است و در ملک استیجاری هستند یعنی علاوه بر اینکه باید حقوق پرسنل و هزینه های جاریشان رابدهند مجبور هستند بهای ملکشان را هم بپردازند و چون هر سالن متغیر های متفاوتی از جمله میزان حقوق و ...دارند بنابراین نمی شود به قاطعیت رقم مشخصی را اعلام کرد  

چه میزان از این هزینه ها با فروش بلیت  تامین می شود؟

-فقط ۵۰ درصد از کل درامد سینما در هر روز متعلق به سینما دارد و بقیه آن متعلق به فیلمساز یا شرکت پخش است بنابراین وقتی میگویم درامد سینما در حال حاضر به یک پنجم رسیده است میشود به راحتی متوجه شد که چه میزان از این میزان درامد سهم سینما دار است.

آیا فروش آنلاین هم در این مدت نتوانست کمکی به سینماها بکند؟

فروش آنلاین به تولید کننده و فیلمساز کمک می کند نه به سینمادار

چه برنامه ای برای حمایت از سالن های سینما دارید؟

اتفاقی که در این مدت برای استان ما افتاد که مطمئنا در هیچ کجای ایران اجرایی نشد این بود که شهرداری مشهد با همکاری اداره ارشاد استان مباردت به خرید تعدادی از بلیت سینماهای مختلف را برای یک سال آینده پیش خرید کردند و چون مبلغ زودتر به دست سینمادار رسید توانست کمک شایانی در این تعطیلی های سینما به سینما دار بکند.

آیا در سال جدید اجرای طرح سه شنبه های نیم بها پا برجاست؟

بله مانند گذشته ادامه خواهدداشت

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.