سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و ضرب‌الاجل سه ماهه برای برچیدن دوربین‌های آژانس لازم الاجراست، ابراز امیدواری کرد همه طرف‌های مذاکره در وین پیش از فرارسیدن آن موعد، مذاکرات جاری را برای احیای کامل برجام و عمل همه طرف‌ها به تعهدات به سرانجام برسانند.

ضرب‌الاجل سه ماهه به آژانس لازم الاجراست، امیدواریم مذاکرات  قبل از این موعد به نتیجه برسد/شورای نگهبان نه مرجع قانونگذاری است و نه ابلاغ قانون

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که به صورت برخط برگزر شد، با اشاره به شروع فرآیند ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: توصیف دقیق و حکمیانه مقام معظم رهبری درباره جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، راهنمایِ عملی دولت است که فرمودند «هیچ چیز دیگری جای انتخابات را برای کشور و استحکام پایه‌های اقتدار کشور، ‌ نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه دولت معتقد به مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه و تمام عیار مردم در انتخابات است و همه توان خود را برای انجامِ چنین رسالتی مستند به قانون اساسی، به‌کار خواهد گرفت، اظهار داشت: آن چه که رهبری به نقش انتخابات در استحکام پایه‌های اقتدار کشور، تعبیر کردند، هنگامی جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت که منتخب ملت، برخاسته از یک مشارکت وسیع و حداکثری با تکیه بر آرای بالا باشد تا بتواند به حل مسائل و چالش‌های گوناگون داخلی بپردازد و در همان حال، مواجهه پرقدرت بین‌المللی داشته باشد.

باید دولتی با پشتوانه مردمی بالا انتخاب شود

سخنگوی دولت افزود: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در امتداد یک فرایند چهل و دو ساله از " تمرین مردم سالاری" برگزار می‌شود. این به آن معنا است که در این فرایند طولانی، هر انتخاباتی در مقایسه با انتخابات در مقاطع پیشین، باید مشارکتی‌تر، رقابتی‌تر  و در یک کلام کامل‌تر و در به به تکامل تر از پیش برگزار شود. یعنی همه گرایش‌های سیاسی، همه اقشار گوناگون ملت و همه سلایق بتوانند نماینده خود را در سطح نامزدهای انتخاباتی داشته باشند. سطح فراگیری و شمول این حماسه بزرگ اراده ملی، باید متناسب با سطحِ چالش‌های گوناگون داخلی و سطح تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی ارتقا ‌یابد.

ربیعی گفت: اکنون که در راه مقابله با چالش تحریم و کرونا، روزهای سخت را سپری کرده‌ایم و زمان بهره‌مندی از فرصت‌ها است، همه ما باید تلاش کنیم که با انتخاباتی پرشور، دولتی با رای حداکثری را انتخاب کنیم که با پشتوانه مردمی هدایت اداره کشور را در شرایط دشوار بدست بگیرد.

ضرب الاجل سه ماهه به آژانس لازم الاجراست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نزیک شدن ضربالاجل سه ماهه توافق ایران و آژانس برای برچیدن دوربین های نظارتی فراپادمانی آژانس و از بین بردن حافظه آنها و ارزیابی روند مذاکرات وین، با تاکید بر اینکه هرگونه تصمیم گیری در مورد این مذکارات و توافق با نهادهای بالادستی نظام است، گفت: تاریخی را که قانون و توافق میان ایران و آژانس تعیین کرده همان سوم خرداد است و امیدواریم که همه طرف های برجام پیش از فرارسیدن آن موعد، مذاکرات جاری را برای احیای کامل برجام و عمل همه طرف ها به تعهدات به سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: ترجیح می دهیم احتمال تحقق این مسئله را به آینده بسپاریم و به همه اعضای برجام توصیه می کنیم که همچنان برای رسیدن به توافق پیش از مهلت قانونی تمرکز کنند.

امیدواریم در روزها آتی توافق در وین حاصل شود

وی درباره اظهارات رئیس جمهور  درمورد اینکه تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده است و مذاکرات وین برای برخی جزئیات ادامه دارد، اظهار داشت:  همانطور که گفته ایم، تنها معیار ما  اجرای کامل برجام نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر است، بنابراین ما انتظار داریم که تحریم ها به همان شکلی برداشته شوند که در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عنوان شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از اختلافات درباره رفع تحریم ها حل و فصل شده گفت:  پیچیدگی های شرارت آمیزی که دولت ترامپ در وضع تحریم های جدید و بعضاً با برچسب های متفاوت که هدف از آن دشوار کردن روند بازگشت آتی آمریکا به برجام بود، مذاکرات را در مراحلی دشوارتر کرده اما هیچکدام از اختلافات جزئی باقیمانده اگر دولت آمریکا جدیت و صداقت داشته باشد، غلبه ناپذیر نیستند و امیدواریم در روزهای آینده توافق حاصل شود.

شورای نگهبان نه مرجع قانونگذاری است و نه ابلاغ قانون

سخنگوی دولت درباره مناقشه میان دولت و شورای نگهبان در مورد مصوبه این شورا درباره شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری  با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلی وقتی قرار باشد به حیطه عمل و اجرا وارد شود،‌ باید از مجرای قانون عبور کند، گفت: آنچه که در این زمینه مشخص است این است که این روال طی نشده است. همچنین این اقدام شورای نگهبان، ‌کاری شبیه قانون‌گذاری است.
وی افزود: اینکه چه چیزی در اختیار دولت هست یا نیست، ‌نافی اجرای قانون و روال قانونی نیست. در واقع، فارغ از میزان اختیار،‌ وظیفه دولت اجرای قانون است. همان طور که رئیس جمهور تصریح کرد، قوانین موجود در ثبت نام از داوطلبان، ملاک عمل است و الزامات وزارت کشور باید در چارچوب قانون و هر گونه تغییر قانون باید از مجاری ذیربط و با ابلاغ رییس جمهور عملی بشود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور اضافه کرد:  به اعتقاد حقوق‌دانان، نظر شورای نگهبان در این مورد نه مصوبه است و نه ابلاغیه ، چرا که شورای نگهبان نه مرجع قانونگذاری است که مصوبه داشته باشد و نه مرجع ابلاغ قانون است؛ از این منظر، یک نامه اداری است که شورای محترم نگهبان به وزارت کشور نوشته است. 

ربیعی با بیان اینکه معیارهای ابلاغی شورای نگهبان در مورد داوطلبان مسند ریاست جمهوری از لحاظ شکلی،‌ از نظر مرجع وضع و ابلاغ این معیارها و از لحاظ ماهوی با توجه به مفاد اصل ۱۱۵ ، بند ۸ اصل  ۳ و دیگر اصول مرتبط و نیز جزهای ۱ و ۲ بند ۱۰ سیاست‌های کلی از نظر حقوقی ، محل ایراد است، گفت: این مسئله در عمل نیز ممکن است بر حق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت ، اثر مطلوب نداشته باشد.

وی افزود: از منظر حقوقی، تغییر رژیم حقوقی قابلِ اعمال بر انتخابات، بدون تغییر قوانین قابلِ اعمال، انجام‌شدنی نیست. به همین خاطر، وزارت کشور مطابق نص قانون اساسی و بر اساس ماده ۵۵ و ۵۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری از امروز از همه داوطلبین ثبت‌نام به عمل می آورد.

ربیعی ادامه داد: آنچه مستلزم حق و تکلیف باشد، باید به صورت قانون تصویب گردد و انتشار عمومی یابد تا شهروندان از حقوق و تکالیف خود مطلع شوند و امورات خود را بر اساس آن، تنظیم‌کنند. موضع دولت، حاکمیت قانون است.

وی افزود: بنای دولت،‌ همکاری با همه نهادها است اما در چارچوب قانون و قانون اساسی و حفظ حقوق شهروندان. بنابراین، چنانچه شرایط جدید برای نامزدهای انتخابات به صورت قانون، تصویب و ابلاغ گردد، حتما وزارت کشور نسبت به اجرای آن، اقدام خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت:‌ یک اطلاع رسانی هم در این دوره از ثبت‌نام‌ها داریم و آن اینکه طی هماهنگی وزارت کشور با نیروی انتظامی، استعلام سوپیشینه داوطلبین به صورت آنلاین هنگام ثبت‌نام انجام می شود.

برگزاری دو دور مذاکره بین نمایندگان ویژه دولت ایران و عربستان

سخنگوی دولت درباره اخبار منتشر شده از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد هم با تایید این موضوع گفت: مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت صورت گرفته است و تا وصول نتیجه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات مثبت ارزیابی می شود.، اضافه کرد: ما در طول سالهای گذشته از گفتگو میان همسایگان از جمله عربستان استقبال کرده‌ایم و امروز روزنه‌هایی برای رفع اختلافات گشوده شده است.

ربیعی با اشاره به انیکه در طی سالهای اخیر و مداخله های غیرسازنده که ناامنی های گسترده ای را از یمن تا سوریه موجب شده، به کدورت و سوء تفاهم میان کشورهای منطقه منجر شده است، اظهار داشت: به منظور رفع این سوتفاهم‌ها و اختلافات، تاکنون دو دور مذاکره بین دو کشور صورت گرفته است. علاوه بر مسائل دو جانبه، مسائل منطقه‌ای هم مورد گفتگو قرار گرفته است ولی فعلا تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسیده، امکان ورود به جزییاتش را نداریم.

سخنگوی دولت گفت: ما مصمم هستیم که به همه این مسائل که ملت های منطقه را آزار می دهد، رسیدگی کنیم. باور داریم که اکنون زمان مناسبی برای خاتمه دادن به این اختلافات و احیای سنت همسایگی حسنه و برادرانه است.  درهای دیپلماسی در حال حاضر بین ایران و کشورهای همسایه باز است و در برخی موارد نشانه های مثبتی دیده می شود اما همه طرف ها همچنان به تلاش بیشتری نیاز دارند تا اطمینان پیدا کنند که بازگرداندن ثبات به منطقه و ایجاد صلحی پایدار برای همه ملت های منطقه در مسیری که شایسته است، پیش می رود.

دستیارارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره موضع دولت نسبت به اظهارات خلاف واقع برخی شخصیت ها و مسئولان درباره مذاکرات وین هم گفت: در  زمانی که کشور در یک عرصه سخت برای احقاق حقوق ملی است، شایسته است همگان سربازان میدان در آن عرصه را حمایت کنند و از بیان مطالبی که اخلال ایجاد می‌کند و  مناقشه آمیز اجتناب کنند.

ربیعی با بیان اینکه متاسفانه در دوران جنگ اقتصادی و رویارویی  با جنایت ترامپ همواره شاهد جهت گیری غلط بسیاری از افراد و جریانها بوده‌ایم، افزود: گاهی بین حملات آنها و تخریب های بیرونی نمی توانیم تمایزی قائل شویم. حالا که باید مقاومت سه ساله دولت نتیجه بدهد و در رقابتی هستیم که با ظرافت تمام باید در عقب راندن تحریم حقوق ملت را تثبیت کنیم. اتفاقا تیم در میدان نیازمند آرامش و حمایت روانی بیشتری است.

وی بایادآوری اینکه روند شکل گرفته تحت عنوان نقل اخبار از منابع آگاه به زیان منافع ملی و جانه زنی برای پیشبرد منافع نظام در مذاکرات است، گفت: امیدواریم همه رفتار مسئولانه‌ای داشته باشند.

جلوی بازداشت کسی را نگرفته ایم

سخنگوی دولت درباره درباره نتیجه  بررسی نحوه  افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف و خروج ان از دولت و برخی اخبار  در مورد  ممانعت دولت از بازداشت یکی از عوامل برنامه «آن سوی دولت» نیز گفت: با طرح این سوال که ادعای جلوگیری از بازداشت چنین فردی توسط دولتی‌ها را چه کسی و یا کدام مقام مسئول داده است؟، گفت: متاسفانه برخی غیرمسئولانه به شایعاتی دامن می‌زنند که ریشه در واقعیت ندارد و نتیجه‌ای جز آلوده شدن عاملان این خبر پراکنی‌های نادرست به گناه تهمت و افترا ندارد.

ربیعی با بیان اینکه روز گذشته با مسئول این پرونده در وزارت اطلاعات صحبت کردم. چنین موضوعی را قویا تکذیب کردند، افزود: وزارت اطلاعات در حال بررسی تمامی سناریوهاست و اگر فرد یا هر مقامی اطلاعاتی در این زمینه دارد موظف است آن را در اختیار وزارت اطلاعات به عنوان مسئول پیگیری این پرونده قرار دهد.

دنبال جاسوس‌بازی جدید نباشید

وی یادآور شد:  در نشست خبری گذشته خود هشدار داده است که کسی به دنبال «جاسوس سازی جدید» نباشد، زیرا دشمنان کشور به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه هستند و نباید در میدان آنها بازی کرد.

سخنگوی دولت گفت: همه رسانه ها و به ویژه مسئولان را در همه ارگان ها دعوت می کنیم که از تحلیل های بی پایه و اساس خودداری کنند. تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به این مسئله وزارت اطلاعات است که از اولین روزی که رئیس جمهور این وزارتخانه را مسئول بررسی پرونده قرار داد، بطور جدی به این پرونده ورود کرده و اشراف کافی بر تمامی زوایای آن را بدست آورده است. با اتمام تحقیقات، مسئولان ذی ربط در اسرع وقت افکار عمومی را در جریان حقایق خواهند گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.