۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 751734

روغن گیربکس اتوماتیک با روغنی که در جعبه دنده های دستی از آن استفاده می‌شود؛ کاملاً متفاوت است و فرق دارد.

نقش و عملکرد روغن گیربکس اتوماتیک در خودروها

قدس آنلاین: روغن گیربکس اتوماتیک در خودروهایی که از جعبه دنده ی اتومات استفاده می‌کنند کاربرد دارد و با توجه به اهمیت این روغن و نقش حیاتی که در عملکرد گیربکس دارد؛ در این پست به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ابتدا باید بدانید که روغن گیربکس اتوماتیک با روغنی که در جعبه دنده های دستی از آن استفاده می‌شود؛ کاملاً متفاوت است و فرق دارد.

جعبه دنده ی اتوماتیک به گونه ای طراحی شده است که شامل یک مبدل گشتاور هیدرولیکی و یک مجموعه ی خورشیدی با نسبت دنده های مختلف است که تعویض دنده ها را به وسیله ی یک سامانه ی کنترل هیدرولیکی و به طور خودکار انجام می دهد.

دنده های بکار برده شده در سیستم اتوماتیک بسیار کوچکتر از سیستم گیربکس دستی هستند و قطعاتی که در گیربکس اتوماتیک با یکدیگر در تماس قرار می گیرند؛ بیشتر از قطعاتی است که در تماس با گیربکس دستی هستند.

پس لازم است که روغن به کار برده شده در جعبه ی دنده اتوماتیک با روغن مورد استفاده در گیربکس دستی تفاوت هایی داشته باشد.

گیربکس اتومات مانند خیلی از سیستم‌های اتومبیل با روغن کار می‌کند؛ این روغن در واقع یک مایع روان کننده است که تمام قسمت ها و قطعات جعبه دنده را روغن کاری می‌کند.

اما فقط روانکاری، تنها کاربرد این روغن نیست بلکه انتقال قدرت و خنک کاری هم به وسیله این سیال انجام می‌شود و برای اینکه با دیگر روغن ها اشتباه گرفته نشود؛ معمولاً آن را به رنگ قرمز و یا سبز می سازند.

این روغن باید قادر باشد تا قدرت و توان را از پمپ روغن به کلاچ اتومبیل منتقل کند.

انواع روغن های گیربکس خودرو شامل دو نوع هستند و عبارتند از:

روغن هیدرولیک MTF:

که این  نوع روغن برای استفاده در گیربکس های دستی به کار برده می شود.

روغن هیدرولیک ATF:

که از این نوع روغن فقط در خودروهای با سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود.

دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر خودرو انواع روغن گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک آدرس تعویض روغنی های تهران

معرفی عملکرد و خاصیت در روغن گیربکس اتومات

عملکرد های روغن گیربکس اتومات را اگر بخواهیم به صورت تیتروار عنوان کنیم عبارتند از:

  • کنترل اصطکاک به وجود آمده در صفحه کلاچ و در دماهای متفاوت و متغیر
  • روانکاری بین تمامی سطوح مربوطه که دارای اصطکاک هستند
  • انتقال قدرت موتور به وسیله مبدل گشتاور
  • محافظت از فلزات در مقابل زنگ زدگی و خوردگی
  • کنترل کردن دما به وسیله انتقال حرارت
  • روانکاری بین دنده ها و یاتاقان ها
  • کنترل تورم در بین آب بندها و….
  • انتخاب روغن گیربکس مناسب برای خودرو

در موقع خرید این روغن باید دقت کنید تا همه ویژگی هایی را که یک روغن خوب و مناسب گیربکس دارد(که در پست های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد) و همینطور علامت استاندارد بر روی کالا وجود داشته باشد.

برای این منظور بهترین کار این است که از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید و از خرید روغن هایی که استاندارد نداشته و کیفیت خوبی هم ندارند به صرف اینکه ارزان‌تر هستند اجتناب کنید.

این اشتباه همیشه به ضرر شماست و در درازمدت هزینه‌های دیگری را به شما تحمیل خواهد کرد که به مراتب از هزینه‌های اولیه و خرید یک روغن خوب بیشتر خواهد بود.

چرا که در این صورت در دراز مدت به سیستم گیربکس و قطعات آن آسیب وارد خواهد شد.

اگر در بازدید متوجه شدید که صرفاً سطح روغن گیربکس پایین آمده است از همان مارک روغن قبلی برای پر کردن مخزن استفاده کنید؛ چون مخلوط کردن دو روغن به سیستم گیربکس خسارات زیادی وارد خواهد کرد.

چون روغن گیربکس اتوماتیک نقش مهم و حیاتی در کارکرد خودرو ایفا می کند؛ در صورت انتخاب اشتباه روغن، خسارات و صدمات جدی و جبران ناپذیری به سیستم گیربکس وارد خواهد شد.

پس در انتخاب و مصرف روغن دقت کافی داشته باشید.

منبع: مجله خودرو کارستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.