۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
کد خبر: 751787

شرکت لاکهید مارتین از شرکت های پیمانکاری نظامی آمریکایی که در پایگاه بلد دفتر دارد اعلام کرده است که در پی شدت گرفتن حملات گروه های ضداشغالگری به این پایگاه از عراق خارج می شود.

لاکهید مارتین از عراق می رود

به گزارش قدس آنلاین در هفته های گذشته رویداد های متعدد و متفاوتی باعث بروز تنش لفظی و میدانی بین نظامیان آمریکا و گروه های ضداشغالگری در عراق شده است.

گفت و گوی موسوم به راهبردی بین واشنگتن و بغداد که در فروردین ماه صورت گرفت و به توافقاتی در زمینه های نظامی با آمریکا انجامید، سخنان فرمانده سنتکام و همچنین برخی اقدامات آمریکا در عراق از جمله مسایلی بود که در یک‌ماه اخیر بارها به صدر اخبار عراق کشیده شد.

ابتدا عراق و آمریکا در گفت و گوی دوجانبه بر مالکیت بغداد بر پایگاه های تحت سیطره آمریکا، خروج زمانبندی شده نظامیان رزمی آمریکا از خاک عراق و کاهش سطح ماموریت نیروهای نظامی آمریکا از جنگی به استشاری سه بخش مهم این توافقات بود.

اما این گفتگو با واکنش منفی چهره های مقاومت عراق و همچنین گروه های ضداشغالگری مواجه شد و مذاکره آمریکا با عراق را در راستای تلاش واشنگتن برای استمرار حضور خود در عراق و بهانه آوردن برای آن عنوان کردند. این واکنش شخصیت های مقاومت، با گذشت تقریبا سه هفته از گفتگوی فیمابین، اقدامات خارج از چارچوب آمریکا در سفارت خود در بغداد و همچنین پایگاه ویکتوری معلوم شد که بیهوده و بی دلیل نبوده است.

هرچند که مقاومت عراق نسبت به حضور آمریکا در کشورشان خوشبین نیستند اما در یک‌ماه گذشته مقامات دولتی عراق چندین مرتبه از نیاز اطلاعاتی و پشتیبانی به آمریکا سخن گفتند. نخست وزیر و وزیر خارجه عراق از نیاز به نیروی هوایی آمریکا "برای مبارزه با داعش" سخن گفتند و حضور آمریکا در عراق را در راستای نیازهای بغداد عنوان کردند.

به گزارش ایرنا در همین اثنا حملات گروه های ضداشغالگری علیه منافع و مواضع آمریکا متوقف نشده بود و همزمان با گفتگوی راهبردی دوطرفه حداقل ۴ مرتبه کاروان های لجستیکی آمریکا در نقاط مختلف عراق مورد هدف قرار گرفت.

چند روز بعد از گفتگوی دوجانبه نظامیان آمریکا در پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد حداقل دو سامانه پدافندی نصب کردند که بنا به گفته رسانه های عراقی با دولت این کشور به منظور جابجایی و نقل، نصب و راه اندازی و آزمایش این سامانه ها هیچ هماهنگی صورت نگرفته بود.

آمریکا این اقدام را به دلیل آنچه "تامین امنیت منافع خود" نامید عنوان کرد و اقدام به آزمایش و مانور سامانه های خود کرد که باعث بروز خساراتی به مناطق اطراف و منازل مسکونی شد.

در ادامه ژنرال کنت مک کنزی فرمانده نیروهای آمریکا در آسیای غربی در چندین مصاحبه اعلام کرد که کشورش "قصد ندارد به زودی از عراق خارج شود و فعلا هم برنامه ای برای آن ندارد" و همین سخنان ناقض مفاد گفتگوی فیمابین دو کشور باعث شد تا بار دیگر حملات علیه پایگاه ها و کاروان های آمریکا شدت گیرد.

به گزارش ایرنا اما این سخنان او با واکنش های از سوی شخصیت های عراقی مواجه شد؛ مشاور امنیت ملی عراق و سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح اولین واکنش ها را به این سخنان نشان داده و بر لزوم پایبندی توافقات دو کشور تاکید کردند و رییس جمهور عراق نیز در بیانیه ای تاکید کرد که بغداد و واشنگتن خواستار حضور دائمی آمریکا در عراق نیستند.

نخست وزیر عراق نیز چند روز پیش در گفتگو با رسانه های عراقی وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق را "یک دروغ" دانست و حضور آمریکا را "در چارچوب گفتگوی استراتژیک و زیر نظر کمیته‌ای متشکل از فرماندهان عراقی و آمریکایی" عنوان کرد.

در مجموع طی یکماه گذشته حداقل ۲۰ کاروان لجستیک آمریکایی در نقاط مختلف عراق هدف حمله قرار گرفتند و به پایگاه های بلد و عین الاسد هریک دستکم ۳ بار حمله شد.

مقامات آمریکایی پس از شدت گرفتن این حملات ابتدا مدعی شدند که خسارتی به نیروها و اماکن تحت سیطره آمریکا وارد نشده و این خسارات را "بیشتر متوجه عراق" عنوان کردند و حتی بعضا حضور خود در بلد را انکار کردند.

اما تغییر روند حملات و بالا رفتن دقت ها در حملات به عین الاسد و بلد باعث شد که بالاخره میزان خسارات و خراب شدن حداقل یک آشیانه هواپیما در پایگاه بلد به بیرون درز پیدا کند که نهایتا از سوی نظامیان مستقر در آن تایید شد.

همچنین اخباری مبنی بر تخریب یک خوابگاه پیمانکاران آمریکایی در این پایگاه براثر حملات اخیر منتشر شد که از سوی برخی مسوولان عراقی تایید شد.

طی حمله ای که اسفندماه سال گذشته به پایگاه الحریر در اقلیم کردستان عراق صورت گرفت یک پیمانکار بر اثر ایست قلبی جان سپرد.

به هر روی حملاتی که از سوی گروه های ضداشغالگری در عراق علیه آمریکا صورت می‌گیرد، باعث شد که شرکت معروف لاکهید مارتین یکی از شرکت های نظامی معروف آمریکایی اعلام کند که در پی شدت یافتن این حملات عراق را ترک خواهد کرد.

این شرکت از "خروج تیم های نگهداری هواپیماهای F-۱۶" از پایگاه هوایی بلد "به دلایل امنیتی" خبر داد.
  خبرگزاری ناس نزدیک به دولت عراق در اینباره نوشت: یک افسر ارتباطات در تولید کننده اسلحه ابراز داشته که "با هماهنگی با دولت ایالات متحده و با توجه به ایمنی کارکنان به عنوان اولویت اصلی، لاکهید مارتین در حال جابجایی تیم F-۱۶ است که در عراق مستقر است می باشد" اما به تعداد کارمندانی که از این پایگاه خارج می شوند اشاره ای نکرده است.

اما به نوشته خبرگزاری ناس یک مقام عراقی به نیویورک تایمز گفته است "این شرکت ۷۰ کارمند در پایگاه بلد دارد ، ۵۰ نفر از آنها به ایالات متحده و حدود ۲۰ نفر به اربیل در منطقه کردستان منتقل می شوند".

آمریکا در یک‌سال گذشته همواره حملات علیه پایگاه های تحت سیطره خود را "حملاتی علیه پیمانکاران غیر نظامی" عنوان کرده است.

همچنین لازم به ذکر است دولت محلی اقلیم کردستان عراق اخیرا مراودات گسترده خود با آمریکا را توسعه بیشتری داده است و یک نماینده از این اقلیم نیز در گفتگوی راهبردی فروردین ماه در وزارت خارجه عراق در بغداد حضور داشت.

اخیرا مسوولان محلی اقلیم کردستان با یک هیات بلندپایه آمریکایی و سرکنسول این کشور در اربیل و همچنین مقامات اروپایی همچون رییس جمهور فرانسه دیدار و درباره پشتیبانی های نظامی از نیروهای پیشمرگه گفتگو کردند.

پایگاه الحریر اربیل پایتخت محلی اقلیم کردستان عراق که در نزدیکی فرودگاه این شهر قرار دارد محل استقرار نظامیان آمریکایی است که نقش کریدور عراق - سوریه را برای واشنگتن دارد چراکه نفت و گندم های سرقتی از سوریه به این پایگاه منتقل می گردد.

خبرگزاری ناس در ادامه گزارش خود آورده که یک مقام ارشد در وزارت دفاع عراق با تاکید بر اینکه "تلاش ها برای ترغیب این شرکت به ماندن در عراق ناموفق بوده است" گفته است که مسوولان شرکت آمریکایی در پاسخ به درخواست عراق برای ماندن در این پایگاه گفته اند "ما دو یا سه ماه دیگر می رویم و هرگاه حفاظت (از ما و پایگاه) صورت گرفت، ما به عراق بر خواهیم گشت".

در گزارش اخیر وزارت دفاع آمریکا آمده است: "شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سه ماه نخست سال جاری بر حملات به پایگاههای بزرگ عراق متمرکز شده اند ، که باعث شد پیمانکاران آمریکایی موقتاً پایگاه بلد نیروی هوایی عراق را ترک کنند."  

عراق پس از خروج نیروهای جنگی آمریکا از این کشور در سال ۲۰۱۱ هواپیماهای اف -۱۶ را خریداری کرد و اعلام این معامله که میلیاردها دلار برآورد می شد ، دوره جدیدی از همکاری های امنیتی میان ایالات متحده و عراق را رقم زد.

اعلام خبر خروج این شرکت آمریکایی میتواند مهر ابطالی بر ادعاهای همیشگی آمریکا بکوبد که همواره بر غیرنظامی بودن پیمانکاران (در یک شرکت تسلیحات نظامی) و همچنین وارد نشدن خسارت به منافع خود تاکید داشت، بکوبد.

گفتنی است شرکت سالی پورتر یکی دیگر از شرکت های آمریکایی است که در پایگاه بلد عراق حضور دارد و بعضا مورد هدف حملات گروه های ضداشغالگری قرار می گیرد که غالبا با خساراتی همراه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.