خوزستان- دید و بازدیدهای عید فطر یکی از نگرانی های کارکنان بهداشت و درمان است به همین دلیل از شهروندان و سران طوایف در خوزستان عاجزانه درخواست دارند تا با هدف پیشگیری از ابتلای به کرونا از برگزاری مراسم دید و بازدید و یا سنت هایی مانند زسم هوسه در عید پیش رو بپرهیزند.

 سنت «هوسه» را به پایان کرونا موکول کنیم؛ دید و بازدید عید فطر ممنوع!

قدس آنلاین-گروه استان ها:  مسافرت، میزبانی میهمانان و حضور در تجمعات از عوامل خطرساز در این روزهای کرونایی است و نباید تجربه تلخ تعطیلات نوروزی که به دلیل  همین تجمعات و دورهمی ها رخ داد تکرار شود.

مهمترین عامل خطرساز در تعطیلات سال جدید، سفرهای نوروزی و رعایت نکردن اصول بهداشتی، حضور در تجمعات به ویژه دورهمی های خانوادگی بود که متاسفانه منجر به مرگ و میر بسیاری از هموطنان و افزایش مبتلایان به این ویروس منحوس شد.

حال در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر بسیاری از کارشناسان بهداشتی اذعان می کنند که اگر دید و بازدید های این عید را طبق سنت همیشگی برگزار کنیم لذا ممکن است در این عید مسرا بخش زمینه مرگ بسیاری از اشنایان و هم چنین هم وطنان باری دیگر فراهم شود.

عید سعید فطر در میان مردم عرب ایران دارای جایگاه ویژه ای است. مردم عرب به رسم هر سال صبح عید پس از نماز عید فطر به صورت دسته جمعی دید و بازدید را آغاز می کنند. دید و بازدیدها ابتدا از در منزل خانه ای شروع می شود که طی سال گذشته مصیبتی داشته و عزیزی را از دست داده باشند و لذا حالا این سنت و رسم هایی مانند «سنت هوسه» یا پایکوبی همراه با شعرخوانی های خاص موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از کارشناسان بهداشتی در تعطیلات پیش رو شده است.

مراجعه ها بالاست

در همین حال رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز نسبت به احتمال افزایش بیماران و مرگ و میر، یک هفته پس از بازدیدهای عید فطر هشدار داد.

دکتر محمد آرزومند اظهار کرد: میزان مراجعه به اورژانس و درمانگاه بیمارستان به صورت جزئی کاهش یافته اما همچنان مراجعه به بیمارستان بالا است.

وی افزود: تقریبا هنوز همه تخت‌ها در بخش‌های عادی و ICU اختصاص داده شده به بیماران مبتلا به کرونا اشغال هستند و تنها دو سه تخت خالی وجود دارد.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز گفت: احتمالا این روند کاهشی تا عید فطر ادامه داشته باشد اما باید منتطر بمانیم و ببینیم یک هفته پس از عید فطر، شرایط چگونه خواهد بود؛ در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، یک هفته پس از عید فطر موارد بروز بیماری و پس از آن موارد بستری و سپس موارد مرگ و میر افزایش می‌یابد.

آرزومند افزود: این کاهش جزئی میزان مراجعه به بیمارستان‌ها نباید مردم را فریب دهد زیرا همچنان میزان درگیری بالا است و احتمال اوج‌گیری مجدد پیک بیماری وجود دارد.

وی بیان کرد: چرخش ویروس در جامعه زیاد است و مردم باید از حضور در بازارها و دید و بازدیدهای عید پرهیز کنند.

مردم مراقبت کنند

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز با اشاره به این موضوع که در صورت عدم رعایت مردم، خطر اوج‌گیری مجدد بیماری و بروز پیک، حتمی است تاکید کرد: مردم باید وضعیت جدی بگیرند.

دکتر شکراله سلمان‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر میزان بروز بیماری و موارد بستری در منطقه جنوب غرب خوزستان کاهشی شده است اما همچنان میزان آمار بیماری و بستری بالا است.

وی افزود: در آستانه عید فطر هستیم و امیدواریم مردم از حضور در بازارها و مراکز خرید خودداری کنند و مراقبت کنند تا شرایط بهتر شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: با برگزاری نشست‌هایی با شیوخ منطقه و اطلاع‌رسانی، سعی کرده‌ایم که مردم از برگزاری مراسم عید فطر و دید و بازدیدهای مرسوم سال‌های گذشته خودداری کنند. امیدواریم امسال مردم نه تنها خرید عید بلکه دید و بازدید نداشته باشند و هیچ تجمعی رخ ندهد.

سلمان‌زاده بیان کرد: در صورت عدم رعایت مردم، خطر اوج‌گیری مجدد بیماری و بروز پیک، حتمی است و مردم باید وضعیت جدی بگیرند. کوچک‌ترین سهل‌انگاری‌ ممکن است به قیمت جان اعضای خانواده تمام شود و این مساله، شوخی‌بردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.