ایلام- خشک‌سالی حادث‌شده ناشی از کاهش بارندگی‌ها بسیاری از دام‌ها را در نوبت کشتار قرار داده است و لذا بسیاری از کارشناسان اظهار نگرانی می‌کنند که با کشتار دام‌های مولد تولید گوشت و اقتصاد عشایر به مخاطره می افتد!

عشایر دامدار در دام خشک‌سالی؛ دلالان علوفه دست‌به‌کار شدند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها:  دامداران و عشایر استان ایلام دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام هستند که امسال به دلیل خشک‌سالی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، از بحث فروش دام زنده مازاد تا کمبود علوفه و آب شرب و… باعث شده عشایر و دامداران استان سالی سخت در انتظار داشته باشند.

دامداران در دام مشکلات

متأسفانه در روزهایی که دامداران و عشایر استان نیازمند کاه و کلش، علوفه و دیگر نهاده‌های برای دام‌های خود هستند اما عده‌ای به‌قصد سودجویی کاه و کلش را خریداری و انبار کرده‌اند تا در فرصت کافی از این بازار آشفته سودی به جیب بزنند.

افزایش قیمت جو که حالا از گندم نیز قیمتش فرا رفته بنا بر گفته دامداران آن را با مشکل تأمین نهاده روبرو کرده است.

عشایر ایلامی به دلیل اینکه باران مانند سال گذشته نتوانسته مراتع را بهبود ببخشد در حال حاضر با کمبود جدی علوفه روبرو هستند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام  می‌گوید: با توجه به شروع برداشت غلات در بیشتر مناطق استان، عشایر و دامداران استان به‌منظور تأمین بخشی از علوفه موردنیاز و گذر از شرایط خشک‌سالی پیش‌آمده، هر چه سریع‌تر باید نسبت به خرید کاه و کلش از کشاورزان در سطح استان اقدام کنند.

محمدعلی اقدسی بیان می‌کند: این سازمان به‌منظور حمایت از دامداران و عشایر از فعالیت دلالان و افراد غیربومی که سعی در خروج کاه و کلش و علوفه از استان دارند تا اطلاع ثانوی جلوگیری به عمل می‌آورد.

مهر تائید بر مشکلات

مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در این رابطه اذعان می‌کند: با توجه به مسئله خشک‌سالی، عشایر استان ایلام امسال با مشکلات زیادی ازجمله فروش دام مازاد مواجه هستند.

فرشاد قاسمی با اشاره به اینکه طبق آمارها، ۳۰۰ هزار رأس دام مازاد عشایر استان باید به فروش برسند، گفت: پس از رایزنی‌های مختلف خرید تضمینی دام زنده توسط دولت در استان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو دام زنده سبک عشایری به مبلغ ۴۵ هزار تومان به سراسر کشور ابلاغ کرده است.

یاسمی افزود: شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور به‌عنوان مباشر خرید موضوع این مصوبه تعیین‌شده و سازمان امور عشایر ایران نسبت به تعیین تعداد و ترکیب دام قابل خریداری در مناطق عشایری با اولویت شرایط خشک‌سالی و اعلام آن به مباشر خرید اقدام می‌کند.

وی افزود: متأسفانه دولت قیمت مصوب خرید دام زنده را کیلویی ۴۵ هزار تومان عنوان کرده، این در حالی است که توجهی به این قیمت‌های نجومی نهاده‌های دامی ندارد.

قاسمی بیان کرد: دامداران و عشایر الآن نیاز به پول دارد تا علوفه دام‌های خود را تأمین کند، متأسفانه دلالان حتی دام‌های زنده دامداران و عشایر را باهم باقیمت بسیار ناچیز خریداری می‌کنند.

تأمین اعتبار

 رئیس فراکسیون عشایری مجلس در همین راستا با اشاره به شرایط خشک‌سالی امسال می‌گوید:  از مسئولان ذی‌ربط ازجمله وزارت جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران کشور درخواست داریم نسبت مقابله با تهدیدات ناشی از خشک‌سالی و حمایت از عشایر تمهیدات لازم را به‌کارگیرند.

علی کریمی فیروزجائی با اشاره به جزئیات اقدام حمایتی صورت گرفته از عشایر، عنوان کرد: با پیگیری‌های فراکسیون عشایری مجلس و تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی توسط سازمان امور عشایر و موافقت وزیر جهاد کشاورزی، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از کالاهای اساسی کشاورزی تصویب کرد دام عشایر به‌صورت ترکیبی خریداری شود.

وی بیان کرد:  در این رابطه باهدف حمایت از دامداران عشایری، اعتبار موردنیاز برای خرید حمایتی یک‌میلیون رأس دام از عشایر کشور تأمین‌شده است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس ادامه داد: بر اساس مصوبه ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی هر کیلوگرم دام عشایر به‌صورت ترکیبی ۴۵هزار تومان خریداری می‌شود و شرکت پشتیبانی امور دام مسئولیت خریداری دام عشایر را با هماهنگی سازمان امور عشایر بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.