کارشناس مسوول بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ایمن‌سازی ۱۵ هزار نفر از بیماران خاص و سرطانی علیه کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

واکسیناسیون بیماران خاص و سرطانی در خراسان رضوی رو به پایان است

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر جواد رجبییان افزود: با آغاز واکسیناسیون بیماران خاص و سخت علاج نظیر مبتلایان به انواع سرطان از دومین روز فروردین ماه گذشته در خراسان رضوی تاکنون واکسن کرونا به حدود ۹۰ درصد از این گروه شهروندان تزریق شده است.  
وی سن بالای ۱۸ سال و مبتلا نبودن به کرونا را از شرایط لازم برای تزریق واکسن این ویروس ذکر و بیان کرد: درصد اندکی از بیماران خاص در خراسان رضوی نیز تمایل به تزریق واکسن نداشته‌اند.  
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برنامه واکسیناسیون بیماران خاص و سرطانی در خراسان رضوی علیه ویروس کرونا که اینک مراحل پایانی را سپری می‌کند در محل بیمارستانهای امید، قائم (عج) و منتصریه مشهد اجرا شده است.  
وی بیماران خاص را پنج گروه شامل شهروندان نیازمند به دیالیز کلیه، دارای عضو پیوندی در بدن و مبتلایان به بیماریهای تالاسمی، هموفیلی و ام. اس اعلام و بیان کرد: شهروندان مبتلا به انواع سرطانها نیز در زمره بیماران سخت علاج شناخته می‌شوند.  
دکتر رجبیان جمعیت شهروندان دچار بیماریهای خاص را در منطقه جغرافیایی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل دو هزار و ۹۸۰ نفر نیازمند به دیالیز، دو هزار و ۵۰۰ نفر دارای عضو پیوندی، چهار هزار و ۱۰۰ نفر مبتلا به بیماری ام. اس و هزار و ۵۰۰ نفر بیمار تالاسمی و هموفیلی برشمرد.  
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مراکز موفق کشور در مهار ویروس کرونا و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در حوزه بیماران خاص است.  

۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.  

واکسن کرونا در جهان

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، واکسیناسیون کرونا به عنوان یک اقدام پزشکی و مداخله گسترده جهانی باید بطور روزافزون تقویت شود و همه کشورها آن را انجام دهند تا احساس امنیت جهانی در برابر بیماری کووید ۱۹ ایجاد شود. بر همین اساس ایجاد چنین حس و وضعیتی در ایران نیازمند تزریق واکسن کرونا به ۷۰ درصد از کل جمعیت کشور است.

تاکنون در سطح جهان انواع مختلفی از واکسن کرونا تولید شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته که عمده‌ترین نوع قابل قبول و استاندارد آن واکسنهای "مدرنا، فایزر، جانسون اند جانسون، سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک وی" هستند.

 کاهش بسیار قابل توجه مرگ و میر ناشی از کرونا ویژگی این واکسنها می‌باشد. گرچه تزریق واکسن ممکن است از عفونت مجدد ویروس همه‌گیر کرونا بطور ۱۰۰ درصد جلوگیری نکند و افراد دریافت کننده آن دوباره بیمار شوند، اما بطور قطع نوع ابتلای آنها به بیماری کووید ۱۹ در حد خفیف یا متوسط باقی مانده و فراتر از آن نخواهد رفت که جان فرد بیمار را بگیرد.

تاکنون واکسن کرونا در بریتانیا به ۲۶.۳ درصد از جمعیت آن کشور، آلمان ۹.۴ درصد جمعیت، اسپانیا ۱۳.۱ درصد، ایتالیا ۱۲.۲۴ درصد و در فرانسه به ۱۱.۴۹ درصد از کل جمعیت کشور تزریق شده است.

واکسن کرونا در ایران

واکسیناسیون شهروندان ایرانی علیه کرونا نیز از روز ۲۱ بهمن پارسال بر اساس ترتیب اولویت بندی و جدول زمانی مکتوب در "سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹" و ابلاغی به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با تزریق نخستین مرحله واکسن به کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانها آغاز شد.

ایمن‌سازی شهروندان ایرانی در برابر ویروس کرونا، در ادامه مرحله نخست آن به باقیمانده کادر پزشکی، بیماران پرخطر، خاص و سخت علاج مانند شهروندان مبتلا به انواع سرطان، ام. اس، دیابت شدید، نقص دستگاه ایمنی بدن،  بیماران نیازمند دیالیز کلیه و مبتلایان به بیماریهای ارثی و ژنتیکی نظیر تالاسمی و هموفیلی اختصاص دارد.

تزریق واکسن به "جانبازان قطع نخاعی، جانبازان شدید شیمیایی، جانبازان دو عضو بدن قطع و بالاتر و همچنین والدین دو شهید به بالا" در همین مرحله صورت گرفت.

دومین مرحله واکسیناسیون شهروندان ایرانی مطابق "سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹" روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با تزریق به افراد بالای ۸۰ سال سن در سطح کشور آغاز شد که اولویت آن فقط شامل شهروندان با سن بالای ۸۰ سال یعنی متولدین سال ۱۳۲۰ و پیش از آن است که هم‌اینک مراحل پایانی را سپری می‌کند.

بر این اساس پیش‌بینی شده با تزریق واکسن کرونا به شهروندان عضو گروههای آسیب‌پذیر شامل کادر بهداشت و درمان و سالمندان، در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کل جمعیت کشور در برابر ویروس کرونا ایمن‌سازی می‌شوند.

پس از ایمن‌سازی شهروندان سالخورده بالای ۸۰ سال سن، ظرف روزهای آتی تزریق واکسن کرونا به شهروندان با سن بالای ۷۵ سال آغاز خواهد شد.

به این ترتیب واکسیناسیون شهروندان ایرانی به مرور برای گروههای سنی مختلف صرفا مطابق با فراخوان گروههای سنی اولویتدار و همچنین شهروندانی که بخاطر شغل خود با افراد زیادی در تماس هستند ادامه خواهد یافت.

قابل توجه اینکه، یک پایگاه اینترنتی به آدرس  salamat.gov.ir  طراحی و راه‌اندازی شده که شهروندان می‌توانند با ورود به آن و اعلام "سن و بیماری زمینه‌ای" خود نه تنها از میزان خطر ابتلا به ویروس کرونا آگاهی یابند بلکه درجه دقیق اولویت سنی و تاریخ مشخص مراجعه خود را برای تزریق واکسن کرونا دریافت نمایند.

بر اساس برنامه وزارت بهداشت، تا پایان تیرماه آتی ۱۳میلیون شهروند ایرانی که در زمره گروه پرخطر هستند، در سطح کشور علیه ویروس کرونا واکسن تزریق کرده و ایمن‌سازی خواهند شد.

ورود، تزریق و تولید واکسن کرونا  

واکسیناسیون شهروندان ایرانی با تزریق واکسن روسی "اسپوتنیک وی" آغاز شد و در ادامه با تزریق واکسن "سینوفارم" محصول چین و پس از آن واکسن بریتانیایی - سوئدی "آسترازنکا" ادامه یافت.

تاکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از چهار نوع واکسن کرونا شامل "اسپوتنیک وی ساخت کشور روسیه، بهارات یا کواکسیون ساخت کشور هند، سینوفارم ساخت کشور چین، آکسفورد آسترازنکا ساخت شرکت چندملیتی بریتانیا – سوئد" وارد ایران شده اما بیشترین واکسنهای موجود و مورد تزریق در سطح کشور شامل "آسترازنکا و سینوفارم" است.

همه این واکسنها که با هدف کاهش خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا صورت می‌گیرد، شامل دو بار تزریق برای هر شهروند ایرانی به فاصله ۲۸ روز از یکدیگر است. تزریق واکسنها بطور متوسط حدود شش ماه ایمنی در برابر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ایجاد می‌کند و همچنین  خطر ناقل شدن فردی که واکسن تزریق کرده و انتقال ویروس پس از تزریق آن دیگر وجود ندارد.

بنا بر اعلام کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون تهیه حدود ۲۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا را پیش‌بینی، خرید یا پیش‌خرید کرده که همه آن ظرف روزها و هفته‌های آتی به تدریج وارد کشور و یا در داخل تولید خواهد شد.

تلاش به منظور تولید واکسن وطنی کرونا در ایران نیز توسط چند مجموعه شامل دو مووسسه تخصصی پاستور و رازی و همچنین نهادهای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت دفاع آغاز شده و در مراحل مختلف کارآزمایی بالینی قرار دارد.

تولید واکسن کرونا با نام "کوو ایران برکت" توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خطوط تولید اولیه آن آغازشده است. تولید مشترک واکسن "اسپوتنیک وی" روسیه نیز کلید خورده و واکسن انستیتو پاستور ایران نیز به تولید نزدیک می‌شود. همچنین انتظار می‌رود واکسنهای "کوو پارس" موسسه رازی و "فخرا" توسط وزارت دفاع با طی مراحل مطالعه بالینی، تا پایان تابستان به این مرحله قابل قبول رسیده تا به برنامه واکسیناسیون عمومی کشور بر علیه بیماری کووید ۱۹ اضافه شوند.  

بدین ترتیب تلاش موثر در مسیر تامین و تولید واکسن کرونا و واکسیناسیون عمومی آن در ایران بطور مناسب و موفق ریل‌گذاری شده و با شتاب روزافزون در مسیر نیل به هدف ایمن‌سازی حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشور ادامه دارد.  

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۸۸ نفر در ایران دوز نخست واکسن کرونا و ۳۱۲ هزار و ۱۳۷ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و  در برابر این ویروس ایمن‌سازی شده‌اند.

بدین ترتیب تاکنون در مجموع یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۲۵ دوز واکسن کرونا در سطح کشور به شهروندان ایرانی تزریق شده است.

مدیر اجرایی طرح واکسن "کُوو ایران برکت" نیز اخیرا اعلام کرد: مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن ساخت ایران با تزریق عمومی آن به داوطلبان از روز ۲۴ اردیبهشت ماه جاری در تهران و کرج آغاز می‌شود.  

تاثیر واکسیناسیون شهروندان علیه ویروس کرونا در کشورهایی که روند عمومی تزریق واکسن را شتاب داده‌اند قابل توجه بوده است بطوری که به عنوان نمونه در پی آغاز و تسریع تزریق این واکسن در انگلستان آمار مرگ کرونایی در آن کشور اروپایی از بالای هزار نفر در روز هم‌اینک روزانه به چهار نفر کاهش یافته است.  

آخرین آمار کرونا 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون دو میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۶۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۷۵ هزار و ۹۳۴ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است.  همچنین دو میلیون ۱۶۲ هزار و ۸۷ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد: ظرف روزهای اخیر روند بستری بیماران کرونایی در بسیاری از مناطق کشور رو به کاهش گذاشته است.  بر این اساس هم‌اینک ۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۳۹ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچیک از نقاط کشور "آبی" نیست.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۱۶۰ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۴۴ نفر را بیمار کرده و جان سه میلیون و ۳۳۳ هزار و ۵۴۸ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است.  ۱۳۸ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۷۱ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۳ میلیون ۵۵۰ هزار ۱۱۵ بیمار کووید ۱۹ و ۵۹۶ هزار و ۹۴۶ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.  پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه چهاردهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.