۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 751945

تقوا؛ حاصل یک ماه بندگی

آیت الله حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری

 فرارسیدنعید سعید فطر عید بندگی و بازگشت به فطرت توحیدی، عید طهارت و پاکی، عید پیروزی بر هواهای نفسانی و عید تحصیل تقوا را صمیمانه به همه بندگان خوب خدا و شما عزیزان که توفیق یک ماه بندگی پیدا کرده‌اید، تبریک می‌گویم. _
 
ماه مبارک رمضان با تقوا آغاز می‌شود  «کُتِبَ عَلَیْکُمُ اَلصِّیٰامُ کَمٰا کُتِبَ عَلَی اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»  _(بقره/ ۱۸۳)_  و با تقوا اوج می‌گیرد که در قالب مداومت به خواندن دعاهای یکپارچه تقوا همچون _دعای افتتاح، دعای ابو حمزه، دعای سحر و مراسم پرشکوه شب‌های قدر_ تجلی یافته و با تقوا پایان می‌پذیرد.
 در مراسم پرشکوه جشن بندگی یعنی نماز عید فطر، نخست زکات جان پرداخته می‌شود و آنگاه دو رکعت نماز خوانده می‌شود.
 در نماز عید سعید فطر جمله‌های روح نواز و دلنشینی همچون * «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّٰی» * _(اعلی/ ۱۴)_ و * «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّٰاهٰا» * _(شمس/ ۹)_ و در دو قنوت نماز « _یا اهل التقوی و المغفرة_ » را میلیون‌ها انسان به گوش جان می‌شنوند و آن را زیر لب ترنم می‌کنند.

 بنابراین حاصل یک ماه  بندگی در ماه مبارک رمضان با همه واجبات و آداب و احکامش، رسیدن به گوهر گرانمایه تقواست. برای تقوا معانی و ترجمه‌های گوناگونی شده است که شاید مناسب ترینش همان تزکیه است و تزکیه نیز معانی مختلفی دارد که شاید حقیقت آن همان اصلاح جان و روح و زندگی است.

 بنابراین فلسفه بندگی در ماه مبارک رمضان تقوا، تزکیه و شایسته سازی است. حال که در انتخابات مهم و سرنوشت ساز پیش رو قرار است شایسته گزینی و شایسته سالاری و در نهایت عدالت طلبی و عدالت خواهی در همه شؤون زندگی ما حاکم شود، کسانی که معتقدند شایستگی و شرایط قانونی برای ورود در عرصه انتخاب را دارند ثبت نام کنند و مردم نیز اصلح یعنی شایسته ترین را برگزینند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.