امروز آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان ریاست جمهوری در حالی به پایان می‌رسد که هر چند هنوز بسیاری از بزرگان ثبت‌نام نکرده اند اما تقابل‌های انتخاباتی دو جریان و مستقلان متمایل به هر یک از دو جریان بیش از هر زمانی شفاف شده است.

روز چهره‌های  اصلی

البته تا لحظه تنظیم این خبر(عصر دیروز) هنوز اصلی ترین متغیر انتخابات یعنی سیدابراهیم رئیسی پا به میدان نگذاشته است. در صورت حضور رئیسی، قالیباف قطعاً و برخی دیگر از چهره‌ها چون سعید جلیلی و محسن رضایی احتمالاً نام‌نویسی نخواهند کرد. نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات تا دیروز به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

اول: ثبت نامی‌ها

در چهار روز گذشته، ده‌ها نفر از مدیران فعلی و سابق کشور به ساختمان وزارت کشور رفته‌اند. بدون شک پرحاشیه ترین و مطرح‌ترین فرد ثبت نام کننده محمود احمدی‌نژاد بود که صبح روز چهارشنبه با حواشی زیادی وارد ساختمان وزارت کشور شد. رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم با این ادعا که به خاطر درخواست میلیون‌ها نفر از مردم در انتخابات حاضر شده، تهدید کرد که «یا به صورت کاندیدا در انتخابات حضور خواهم داشت و یا در صورت رد صلاحیت، ضمن رأی ندادن، از هیچ کس، حتی افرادی که سابقه دوستی یا همکاری نزدیک با بنده داشته‌اند، حمایت نخواهم کرد و انتخابات را هم تأیید نخواهم کرد».

مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات دومین ثبت نامی پرحاشیه انتخابات بود که باوجود اذعان به محکومیت کیفری و طرح نقدهایی به ساختار موجود در قانون اساسی نام‌نویسی کرد. تاج‌زاده در بیانیه انتخاباتی خود تصریح کرد: «مخالف راهی هستم که حاکمیت در حال پیمودن است. من با قرائت انسدادی از قانون اساسی و تقلیل دادن آن به اصل ولایت فقیه مخالفم». او هم که مانند احمدی نژاد از ردصلاحیت خود مطمئن بود، تأکید کرد: «مشارکت زمانی موجه است که انتخابات معنادار باشد و تنها در صورتی انتظار شرکت گسترده مردم منطقی است که انتخابات رقابتی باشد».

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس فعلی مجلس یکی دیگر از نامزدهایی بود که نام‌نویسی کرد. وی تأکید کرد: به نظریه جدیدی برای اداره امور کشور و ساخت ایرانی مقتدر و سربلند رسیده‌ام و معتقدم حل اساسی مسائل کشور به صورت پایدار و حرکت در مسیر رشد مردم، نیازمند تحولی عظیم در مدل حکمرانی است. در این راه باهیچ کس و هیچ نهادی تعارف ندارم. همچنین چند تن از چهره‌های حاضر در بین ۱۴ نامزد جبهه اصلاحات در انتخابات نام‌نویسی کردند. محمود صادقی یکی از این چهره‌ها بود که در مورد توافق اصلاح طلبان با علی لاریجانی تصریح کرد: «بر اساس مانیفست، اصلاح طلبان توافق کردند که کاندیدا فقط اصلاح طلب باشد.» علی مطهری دیگر نامزد متمایل به اصلاح طلبان بود که پس از اسم‌نویسی تأکید کرد به طور مستقل وارد عرصه انتخابات شدم. مطهری همچنین گفت که فعلاً تصمیمی برای اینکه به نفع کسی کنار بروم ندارم. محسن مهرعلیزاده رئیس سازمان ورزش و امور جوانان دولت اصلاحات، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه، علیرضا افشار رئیس سابق بسیج، محمد ناظمی اردکانی، صادق خلیلیان، محمد عباسی، سرتیپ نامی و از همه مهم‌تر رستم قاسمی به ترتیب وزرای تعاون، کشاورزی، ورزش، ارتباطات و نفت دولت احمدی نژاد و نیز دکتر حسن سبحانی نماینده چندین دوره مردم در مجلس از دیگر چهره‌های مهم ثبت‌نام کننده در روزهای اخیر بودند.

دوم: نامزدهای قطعی که امروز نام‌نویسی می‌کنند

قطعاً یکی از مهم‌ترین نامزدهایی که رسماً اعلام شده امروز در انتخابات نام‌نویسی می‌کند، علی لاریجانی است که به نوشته خبرگزاری مهر ستاد انتخاباتی وی با محوریت «تاجگردون» و «محمدرضا باهنر» تشکیل شده و نمایندگان ادوار در تهران و شهرستان‌ها فعالیت‌های انتخاباتی خود را برای وی آغاز کردند. دومین چهره مهم هم معاون اول دولت روحانی در هر دو دوره دولت فعلی است؛ اسحاق جهانگیری در حالی ثبت نام خواهد کرد که مشخص نیست این بار هم به صورت پوششی به میدان آمده یا قصد حضور تا پایان رقابت‌ها را دارد. محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات گفته است جهانگیری با توصیه سید محمد خاتمی، موسوی خوئینی‌ها و کروبی در انتخابات حضور می‌یابد. ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما و پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس دیگر چهره‌های مهمی هستند که امروز وارد ستاد انتخابات خواهند شد.

سوم: افرادی که حضورشان هنوز اعلام نشده است

چند نامزد مطرح نیز ممکن است امروز برای نام‌نویسی حاضر شوند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها سیدابراهیم رئیسی است که در روزهای گذشته خبرهای ضدونقیضی از قطعی شدن حضور وی منتشر شد، اما هر بار توسط نزدیکان وی تکذیب شده است. تا لحظه تنظیم این خبر موضع‌گیری رسمی و خاصی از سوی نزدیکان وی مبنی بر حضور او در دست نیست، اما به نظر می‌رسد وی امروز نام‌نویسی خواهد کرد. محسن رضایی و سعید جلیلی دو نامزد دیگر جریان اصول‌گرا هستند که آمدن یا نیامدن آن‌ها تا حدی به حضور رئیسی بستگی دارد. اگر چه ممکن است هر دو نفر در دقیقه ۹۰ ثبت نام کنند و تا روزهای پایانی انتخابات حضور داشته باشند.  در جریان اصلاحات نیز محمدرضا عارف نامزد محتمل دیگری است که متن انصراف وی در روزهای گذشته منتشر شد، اما علیرضا خامسیان از نزدیکان وی معتقد است هنوز این انصراف قطعی نشده است. محسن هاشمی یکی از نامزدهای اصلاح طلبان نیز گفته است امروز(شنبه) به جمع‌بندی می‌رسد. نامزد مهم دیگری که احتمال حضور وی لحظه به لحظه بالا می‌رود، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است که به گفته علی محمدنمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌تواند رأی بخش خاکستری را جمع کند.

معرفی نامزدهای نهایی دو جناح؛ شاید وقتی دیگر؟

بنا بر اظهارات ابراهیم رسولی و آذر منصوری سخنگویان دو نهاد اجماع ساز جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح طلب قرار بود هر دو جریان نامزد نهایی خود را تا دیروز اعلام کنند. اما به نظر می‌رسد تأخیر برخی ثبت‌نام‌ها معادلات را پیچیده کرده است. منصوری سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان می‌گوید: مصوبه مجمع عمومی جبهه اصلاحات این بود که پیش از ثبت‌نام، رأی‌گیری دوسوم درباره نامزدها انجام شود، اما چون تکلیف برخی نامزدها معلوم نبود، بنابراین ممکن است یکشنبه بعد از ثبت‌نام [فردا]، کاندیدای نهایی مشخص ‌شود. ما در این جلسه ممکن است به یک نفر یا چند نفر برسیم و افرادی که رأی دو سوم مجمع عمومی را بدست بیاورند در صحنه خواهند ماند، در این صورت، نامزد نهایی بعد از مناظره‌ها و نظرسنجی‌های ملی و معتبر تعیین می‌شود و سایر افراد به نفع کاندیدای نهایی کنار می‌روند». به گفته محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید مجلس دهم احتمال اجماع مصلحتی جریان اصلاح طلب بر سر لاریجانی یا صالحی وجود دارد.

جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی

در نظرسنجی اردیبهشت ماه ایسپا، حدود ۴۸ درصد مردم در صورت نامزد شدن ابراهیم رئیسی به او رأی می‌دهند. این درصد برای محمدباقر قالیباف ۱۸.۸ و برای محمدجواد ظریف ۱۴.۴ است. هنوز نتایج تفصیلی این نظرسنجی مشخص نشده است. همچنین در نظرسنجی مؤسسه پرسش تا این لحظه نرخ مشارکت حدود ۵۴ درصد پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    بدون احمدی نژاد نظر سنجی اعتباری نداره