پارلمان ارمنستان بیانیه‌ای در رابطه با "وضعیت بحرانی در مناطق مرزی" با جمهوری آذربایجان صادر کرد و نخست وزیر ارمنستان نیز گفت که طی نامه‌ای از رئیس جمهوری روسیه تقاضای کمک کرده است.

درخواست کمک پاشینیان از پوتین در رابطه با وضعیت بحرانی در مرز ارمنستان و آذربایجان

قدس آنلاین: پارلمان ارمنستان روز جمعه بیانیه‌ای در رابطه با "وضعیت بحرانی در مناطق مرزی" با توجه به حادثه رخ داده در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان صادر کرد. این بیانیه از سوی فراکسیون حزب «ارمنستان درحال شکوفایی» ارائه شده بود که به اتفاق کامل آراء به تصویب رسید.

به گفته "آلن سیمونیان" نائب رئیس پارلمان ارمنستان، مجلس ملی بیانیه‌ای در خصوص وضعیت بحرانی در برخی مناطق مرزی کشور، مشکلاتی بوجود آمده که با حل و فصل آنها باید امنیت مرزهای کشور تأمین شود.

در جریان نشست روز گذشته پارلمان، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر موقت ارمنستان اعلام کرد که نامه‌ای برای "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ارسال کرده و از او در رابطه با وضعیت بوجود آمده در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان درخواست کمک کرده است.

روز گذشته (جمعه) گفتگوی تلفنی نیز بین پاشینیان و پوتین در این رابطه برقرار شد که طی آن رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت اجرای دقیق تمامی مفاد توافقنامه‌های مشترک رهبران روسیه-ارمنستان-آذربایجان تأکید کرد.

وزارت دفاع ارمنستان نیز خبر داد که در رابطه با وضعیت بوجود آمده در مرز آذربایجان، رایزنی تلفنی بین "واگارشاک آروتونیان" وزیر دفاع این کشور و "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه صورت گرفته است. طبق این اطلاعات، نیروهای نظامی ارمنستان در حال حاضر کنترل اوضاع را در دست گرفته‌اند.

روز چهارشنبه وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای نظامی آذربایجانی با هدف "تغییر خطوط مرزی" تلاش کردند تا "اقدامات خاصی" را در منطقه سه‌ولیچ در مرز مشترک دو کشور انجام دهند.

در این رابطه، پاشینیان جمهوری آذربایجان را به قصد تجاوز به تمامیت ارضی ارمنستان متهم کرده و یادآور شد که نیروهای نظامی آذربایجانی به عمق 3.5 کیلومتری از خاک این کشور نفوذ کرده و قصد داشتند دریاچه سه‌ولیچ را تحت کنترل خود درآورند. 

بر اساس توافقات سه‌جانبه، این منطقه مرزی باید راه ارتباطی بین باکو و منطقه جدا افتاده نخجوان و ترکیه باشد. "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان پیش از این هشدار داده بود که حاضر است این کریدور حمل و نقل را حتی به زور  حفظ کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.